וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניות הגז והנפט הובילו את הבורסה לעליות

רם עוזרי

5.10.2011 / 17:22

אחרי יום מסחר במחזור גבוה פי 2.5 מהממוצע במניות הגז והנפט ננעלו המדדים באחד העם בעליות. ת"א 25 ות"א 100 הוסיפו 1.7% לערכם

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב סיימו את יום המסחר בעליה של 1.7%. את העליות הובילו מניות הגז והנפט ובראשן רציו שזינקה ב-6.5% במחזור הגבוה פי 2.5 מהמחזור היומי הממוצע של המניה. מניית כור קפצה ב-8.5% על רקע הצעת רכש מעודכנת שהגישה החברה אם דסק"ש.

מדד ת"א 25 הוסיף בסופו של יום 1.7% ומדד ת"א 100 עלה אף הוא ב-1.7%. מדד מניות הבנקים , שאיבד אתמול יותר מ-5% מתקן ב-1.1%, ומדד מניות הנדל"ן הוסיף 1.6%.

מניות הנפט והגז מרכזות עניין ונסחרות בעליות במחזורים גבוהים יחסית. מלבד רציו, גם גבעות, מודיעין, קבוצת דלק, גלוב אקספלוריישן ולפידות חלץ רושמות קפיצות חדות. העליות נרשמות בין השאר על רקע ההודעה כי החברה לישראל , בשליטת עידן עופר, מנהלת מגעים להיכנס כשותפה בחברת הכשרה אנרגיה של עופר נמרודי, המחזיקה ברישיונות החיפושים "שרה" ו"מירה". החברה לישראל, צרכנית הגז הטבעי השנייה בגודלה בישראל לאחר חברת החשמל, מנהלת גם מו"מ לרכישת גז טבעי מ"מירה" ו"שרה", אם אכן יימצא כזה.

"העליות שאנחנו רואים היום נובעות בעיקר מהעליות שנרשמו אתמול בנאסד"ק ", אומר יוסי אפרתי, מנהל ההשקעות הראשי של הכשרה חברה לביטוח. עם זאת, הוא מעריך כי המגמה הכללית היא עדיין מגמת ירידה. "שוק יורד לא יורד כל יום. חלק מהמאפיינים של שוק יורד הוא תיקון כל כמה ימים. זה מה שאנחנו רואים היום".

בשוק המקומי, אפרתי סבור שאחד הגורמים המשפיעים ביותר על השוק הוא האפשרות שהולכים לקראת הגדלת הון הליבה של הבנקים מ-7% היום ל-11%. "יכול להיות שבסופו של דבר המספר יהיה היכן שהוא באמצע, אבל גם במקרה כזה מדובר על שינוי מהותי של כללי המשחק", אומר אפרתי.

"בשוק האג"ח, האווירה הכללית היא של הורדות דירוג", מוסיף אפרתי. "ראינו בתקופה האחרונה הורדות דירוג לקבוצת IDB, ל close NY אלביט הדמיה נתוני המסחר המלצות אנליסטים הרשמה לנתונים בזמן אמת חדשות חברה הוסף לתיק אישי לגרף ניתוח טכני אלביט הדמיה ולחברות נוספות. זה מעיב על כל שוק האג"ח הקונצרני. מן הסתם, ככל שהדירוג נמוך יותר הפגיעה חזקה יותר, כך שהבנקים נפגעו הכי מעט".

מה שבסופו של דבר יקבע את המשך ההתפתחויות בשוק, מעריכים רוב הכלכלנים, הוא הפתרון שיינתן לבעיית החובות של יוון. גם אפרתי סבור שזה המפתח לשינוי. "הורדת הדירוג לאיטליה היא איתות חזק מאוד למנהיגי אירופה שצריך למצוא פיתרון. כרגע, כל מנהיג מדבר בשפה אחרת והמשקיעים מרגישים שאין מישהו חזק שמטפל בבעיות".

שביתה ביוון, הורדת דירוג לאיטליה

הגורם המרכזי לירידות השערים בשוקי ההון בארץ ובעולם נותר החשש ממצבה של יוון והשפעת משבר החוב אצלה על כלכלת אירופה והעולם כולו. ממשלת יוון מצידה עושה מאמצים להביא לצמצום פיסקלי, מאמצים שנתקלים בהתנגדות פוליטית עזה. היום ישבתו מאות אלפי עובדים ביוון במחאה על תכנית הצנע שמתכננת הממשלה, ונמל התעופה באתונה יושבת ל-24 שעות. תוכנית הצנע היא אחד התנאים שהעמיד האיחוד האירופי ליוון אם ברצונה לקבל סיוע נוסף.

אותם החששות הביאו את סוכנות דירוג האשראי מודי'ס להוריד אמש את דירוג האשראי של איטליה בשלוש דרגות עם אופק שלילי. לפי מודי'ס, חלה עלייה ברמת הסיכון כי מדינות עתירות חוב באירופה ובינהן איטליה, לא יצליחו להתמודד עם נטל החוב שלהן. הורדת הדירוג של מודי'ס מצטרפת להורדה של P&S מספטמבר בה הופחת דירוג איטליה בדרגה אחת.

דירוג האשראי מחדד את דאגות המשקיעים בנוגע לכלכלה השלישית בגודלה באירופה שכעת נמצאת במרכז משבר החוב ותלויה בעזרת הבנק המרכזי של אירופה לעזרה בהלוואות. "האופק השלילי משקף את הסכנות באיטליה ובגוש היורו כולו", נמסר ממודי'ס.

הורדת הדירוג שלחה את בורסות אסיה לירידות. טוקיו ירדה ב-0.8%; קוריאה הדרומית איבדה 2%; סידני הוסיפה 1.4% מדדMSCI אסיה פסיפיק ירד ב-0.1%. בורסות הונג קונג ושנחאי סגורות לרגל חג.

חודש ספטמבר כולו היה קשה מנקודת מבטם של המשקיעים בבורסה לניירות ערך בתל אביב. התנודתיות במניות ובאג"ח היתה גבוהה במיוחד והדיבורים על משבר חובות ומפולת מחד ועל תוכניות חילוץ מאידך, מרטו את עצבי המשקיעים.

מי שניצל זאת היתה דווקא ממשלת ישראל - עבור גיוס חוב של 6.3 מיליארד שקל - הגדול ביותר מזה שנתיים וחצי. 77% מהסכום גויס באמצעות אג"ח לא צמודות וכ-23% באמצעות אג"ח צמודות מדד. לאחר פדיונות שחרים בסך כ-0.5 מיליארד שקל וגלילים בסך כ-0.3 מיליארד שקל, הגיוס נטו הסתכם בכ-5.5 מיליארד שקל בספטמבר. זאת, לאחר שמתחילת השנה נרשמו פדיונות נטו בסך של כ-7.6 מיליארד שקל.

במקביל, הסקטור העסקי הצליח לגייס בשוק האג"ח הראשוני 2.3 מיליארד שקל בלבד - הסכום הנמוך מאז נובמבר האחרון. בסיכום מתחילת 2011 גייסו חברות כ-33.8 מיליארד שקל באמצעות אג"ח - כ-80% מסך הגיוס בכל שנת 2010.

בשוק המניות הראשוני, נמשך הקיפאון ששרר בחודשיים הקודמים. הסקטור העסקי הצליח לגייס באפיק זה 750 מיליון שקל בלבד, כשאת מרבית הסכום - כ-710 מיליון שקל - גייסה חברת מליסרון בהנפקת זכויות. בסיכום,מתחילת השנה גויסו כ-4.6 מיליארד שקל, לעומת כ-12.8 מיליארד שקל בכל שנת 2010.

הבנקים יעמדו גם היום במוקד המסחר, וינסו להתאושש מנפילות השערים החדות שאיפיינו את יום המסחר אתמול. מלבד ההשפעות של מצב המערכת הפיננסית בעולם, ובמיוחד באירופה, הבנקים נתונים כיום ללחצים מקומיים.

אנליסט הבנקים של בית ההשקעות אי.בי.אי התייחס אתמול לפרסום אמש כי בכוונת בנק ישראל להגדיל הדרישה להלימות ההון מהבנקים מ-7.5% ל-11% עד 2012. "כל אחוז עלייה בהלימות ההון שוות ערך ל-9 מיליארד שקל הון עצמי נוסף במערכת הבנקאית", אמר סקופ. "למהלך של בנק ישראל יש כמה השלכות "דרמטיות" על המשק הישראלי. ראשית, המהלך עשוי לדבריו להאיץ מחנק אשראי במשק כתוצאה מקיטון במתן הלוואות ועלייה בריבית. הדבר לא מעט חברות טובות לא יעמדו בתנאי הסף ויתקשו לגייס בשוק ההון", הוא מסביר.

השפעה שנייה היא עצירה של דיבידנדים, וזאת מאחר שהבנקים ייאלצו לשמור רווחים צבורים במקום לחלקם לבעלי המניות. סקופ מציין כי קיים סיכוי סביר שבנק לאומי ובנק הפועלים יצטרכו להגדיל את מרכיב ההון ליבה ב-1%-2% יותר משלושת הבנקים האחרים. הסיבה לכך היא ששני הבנקים בעלי חשיבות מערכתית בעיני בנק ישראל.

הלחץ הציבורי בנושא יוקר המחיה מתרחב ויעמיד את מניות אסם, שטראוס-עלית ושופרסל במרכז תשומת הלב של המשקיעים. אתמול נפגשו כמה מראשי מחאת יוקר המחיה עם מנכ"ל שטראוס ישראל ציון בלס. בפגישה השתתפו גם אנשי שיווק וכספים מהחברה וראשי מחאת הקוטג', איציק אלרוב בני גרוברמן ודודי מחפוד.

בלס הודה במהלך הפגישה כי המחאה החברתית צודקת ושיוקר המחיה עלה, וכי ישראל היא אחת המדינות היקרות בעולם בתחום המזון - אולם זה אינו דבר ששטראוס יכולה לתקן לבדה. לדבריו "ישנם שחקנים נוספים שצריכים לקחת חלק בשינוי, בהם רשתות השיווק והממשלה. ראשי המחאה מצידם הבהירו, כי החרם שהוכרז על תנובה נמשך ומתרחב ליצרניות המזון הגדולות, בהן אסם, שטראוס יונילוור ותלמה, שקיבלו מכתבים בעניין אתמול, וטרה שצפויה לקבל מכתב דומה בימים הקרובים. מאסם נמסר בתגובה: "קיבלנו את הפנייה ונפעל למציאת פתרונות לטובת ציבור הצרכנים.

גרנית הכרמל , מקבוצת עזריאלי , הודיעה אתמול כי חתמה על הסכם לרכישת מניות תה"ל (27.9%) בחברת הזיכיון של פרויקט ההתפלה בפלמחים בתמורה לכ-62 מיליון שקל. לאחר העסקה תחזיק גרנית הכרמל 100% מהפרויקט. עזיבתה של תה"ל את הפרויקט מתבצעת ערב השקעה נדרשת של כ-100 מיליון דולר בהרחבת המתקן. העסקה מותנית עוד באישור המדינה ורשות ההגבלים העסקיים.

חברת טופ אימג' הדואלית, המפתחת ומשווקת פיתרונות לניהול תוכן ארגוניים (ECM) השלימה את הפירעון המוקדם הכפוי של כל יתרת האג"ח להמרה של החברה. עבורן שילמה החברה כ-3.8 מיליון שקל (כמיליון דולר). מהלך זה מחסל את כל יתרת החוב של החברה. החברה שילמה למחזיקי האג"ח סדרה א' 1 שקל לכל 1 ערך נקוב של אגרת חוב, שמהווה 100% מערך האג"ח.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully