וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלני לאומי: הסתברות גבוהה לירידה במחירי הדירות

רם עוזרי

6.10.2011 / 12:45

מספר "חודשי ההיצע" זינק והגיע לשיא של ארבע שנים בעקבות ירידה בקצב המכירות וגידול במספר התחלות הבנייה. כלכני בנק לאומי מעריכים כי תורגש ירידה במחירים לאחר שתחול עלייה נוספת

כלכלני בנק לאומי מצטרפים להערכות שנשמעו לאחרונה כי קצב עליית המחירים בשוק הנדל"ן ילך ויתמתן בתקופה התקופה. יתרה מכך, כלכלני הבנק נותנים הסתברות גבוהה לירידת מחירים אם וכאשר מספר חודשי ההיצע, אשר עלה לאחרונה לרמתו הגבוהה ב-4 השנים האחרונות, ירשום עלייה נוספת.

מספר "חודשי ההיצע" הוא היחס בין מספר הדירות שנותרו למכירה למספר הדירות שנמכרו במהלך החודש. מספר זה מבטא בעצם את מספר החודשים שנדרשים כדי שיגמרו הדירות למכירה בשוק, בהנחה שההיצע לא גדל.

בשנה האחרונה נרשם זינוק חד בנתון זה - מרמה של 7 חודשי היצע בנובמבר 2010 לרמה של 11 חודשי היצע היום. זאת, כתוצאה מירידה בקצב מכירת הדירות השנתי מ-18 אלף דירות לפני שנה ל-14 אלף דירות באוגוסט, וכן מגידול במספר התחלות הבנייה ועלייה במספר הדירות החדשות למכירה.

"בעבר מצאנו כי בטווח שבין 13-10 חודשי היצע, פוחתים במידה ניכרת הלחצים לעליות או ירידות מחירים", כותבים כלכלני בנק לאומי. לכן, הם מעריכים, ברמה הנוכחית צפויה התמתנות בעליית המחירים (ב-12 החודשים שהסתיימו ביולי נרשמו עליות מחירים של 12% בשוק הדירות). יתרה מכך, אם תימשך המגמה ומספר חודשי ההיצע יעלה על 13, יתחילו המחירים לרדת.

הכוונה ב"מחירים", מבהירים בבנק לאומי, היא לשיעור השינוי השנתי במחירי הדיור הנומינליים כפי שהם נמדדים בסקר מחירי הדיור של הלמ"ס. "אלה אינם המחירים המשמשים לחישוב מדד המחירים לצרכן", מדגישים בבנק. המשמעות: להתמתנות בעליית המחירים שצופים בבנק לא תהיה השפעה על שיעור האינפלציה. מחירי שכר הדירה, שצפויים להמשיך לעלות בשל הקשיים הנוכחיים ברכישת דירה, ילחצו את האינפלציה כלפי מעלה ויאלצו את בנק ישראל להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully