וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גירעון של חצי מיליארד שקלים בחברת חשמל גורר קיצוצים

ליאור זנו

6.10.2011 / 16:53

ירידה בכמות הגז הטבעי בשילוב חודשי הקיץ הקרירים גרמו לירידה בהכנסות חברת החשמל - כל מנהלי המחלקות קיבלו הנחיה לקצץ 30% מתקציבם, בעלי ותק של עד 5 שנים לא יקבלו קביעות

הירידה בכמות הגז הטבעי הנמכרת לחברת החשמל מישראל וממצרים בשילוב תקופת הקיץ הקרירה יחסית - גרמו לחברת החשמל לגירעון של חצי מיליארד שקל בתזרים החזוי ל-2011, כך דיווחה אתמול החברה לבורסה. בעקבות כך, החליטה הנהלת החברה על קיצוץ באותו הסכום.

במקביל, מנהלת החברה את דיוני התקציב ל-2012 וככל הנראה הקיצוץ הצפוי יעמוד על כ-1.5 מיליארד שקל. כל מנהלי המחלקות קיבלו הנחיה לקצץ 30% מתקציבם התפעולי ולבטל פרויקטים. במקביל, החליטה ההנהלה על הקפאת הגיוסים וקיצוץ בתקנים.

מקומם של העובדים בעלי הקביעות אינו בספק, אך עובדים ארעיים - בעלי ותק של עד 5 שנים - לא יקבלו את הקביעות הנכספת וייאלצו לעזוב. לא ידוע אם ועד העובדים החזק של חברת החשמל יכריז על סכסוך עבודה.

עד לתחילת 2011, 40% מכמות החשמל שייצרה החברה הופק מגז טבעי, שהינו חומר גלם זול וידידותי לסביבה ביחס לתחליפים: סולר, מזוט ופחם. הגז נרכש ממצרים באמצעות החברה המתווכת EMG, בה שותף גם איש העסקים הישראלי, יוסי מימן, וממאגרי "ים תטיס" שבשליטת יצחק תשובה ונובל אנרג'י האמריקאית, בה הגז הולך ואוזל.

"רשות החשמל תכיר לצרכי תעריף בעלויות הנוספות שנגרמו לה"

חברת החשמל ומשרד התשתיות מקווים כי הגז במאגרי ים תטיס: יספיק עד תחילת 2013 המועד המשוער של תחילת הפקת הגז הטבעי ממאגר "תמר". בתחילת 2011, עם ההפיכה במצרים, החלו פיצוצי חבלה בצינור המוביל גז לישראל, שהשביתו את הזרמת הגז לחודשים ארוכים. מאז הפיצוץ האחרון ביולי, לא מגיע גז לישראל. בנוסף, חברת החשמל מציינת כי בחודשים האחרונים חלה ירידה משמעותית ביכולת הפקת הגז מים תטיס, וכי מדובר בירידה של מעל 25% בתקופה היומית, יחד עם חשש לירידה גדולה יותר בתפוקה בעתיד.

כתוצאה מהמחסור הגז, נאלצה החברה להשתמש בדלקים יקרם יותר, בעיקר סולר. בסך הכל, חרג תקציב הדלקים שלה מהמתוכנן ב-100 מיליון שקל, זאת מאחר וחודשי הקיץ היו קרירים מהרגיל, ולכן היא ייצרה פחות חשמל. עם זאת, צריכת החשמל הפחותה גרמה לה לירידה של 400 מיליון שקל נוספים בצפי ההכנסות שלה ל-2011.

החברה מודיעה כי בכוונתה לפעול לגיוס חוב מהציבור, מהממשלה ומרשות החשמל. על פי הודעתה היא מעריכה כי "רשות החשמל תכיר לצרכי תעריף בעלויות הנוספות שנגרמו לה כתוצאה מהאירועים המתוארים לעיל".

לחברת החשמל התחייבויות של כ-41 מיליארד שקל לבעלי האג"ח ולבנקים. בספטמבר האחרון הוציאה אותה חברת הדירוג S&P מעלות מרשימת המעקב השלילית ואישרה לה דירוג מקומי של ilAA ובינלאומי BB+, חרף העובדה שרמת הנזילות שלה ללא תמיכה ממשלתית הינה חלשה.

"קיימת סבירות גבוהה מאוד שמדינת ישראל תעניק לחברה תמיכה יוצאת דופן, מספיקה ובזמן, במקרה של מצוקה פיננסית". כתבה חברת הדירוג והוסיפה כי מעמדה המונופוליסטי הבלתי מעורער של חברת חשמל ובעלותה על כל הנכסים האסטרטגים של ייצור הולכה וחלוקה בישראל הופכים אותה לבעלת חשיבות רבה לכלכלה המקומית.

מחברת החשמל נמסחר כי "בעקבות מצבה הפיננסי הקשה של החברה, ערכה ההנהלה מספר צעדי התייעלות אשר מסתכמים בהפחתה של כחצי מיליארד שקל שנת 2011. כמו כן, אנו מצויים כעת בדיוני התקציב לשנת 2012 במסגרתם עושה החברה מאמצים להתייעלות בהוצאותיה במסגרת תקציבי התפעול והפיתוח, על מנת לשפר את מצבה הפיננסי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully