וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מפחית תחזית ההכנסות ממסים ב-5 מיליארד ש'

רם עוזרי

6.10.2011 / 17:15

משרד האוצר הגיש לממשלה תחזית מעודכנת להכנסות בשנת 2012, במסגרתה הפחית את התחזית לגביית מסים ב-5 מיליארד שקלים. עם זאת, תחזית הצמיחה הריאלית למשק הישראלי נותרה 4%

עוד לפני שהמלצות ועדת טרכטנברג אושרו, משרד האוצר הגיש לממשלה תחזית מעודכנת להכנסות בשנת 2012. במסגרתה, הפחית המשרד את התחזית לגביית מסים ב-5 מיליארד שקל, שהם 0.6% מהתוצר, והם יסתכמו על פי ההערכה המעודכנת ב-232 מיליארד שקל.

עם זאת, תחזית הצמיחה הריאלית למשק הישראלי נותרה על פי הערכות משרד האוצר בעינה. המשק יצמח ב-2012 ב-4%, בדומה להערכות שהופיעו בתכנית המקורית.

הפער הזה, בין התחזית לצמיחה הריאלית ובין תחזית הגביה ממסים אינו נובע מהערכות באוצר לגבי שינויי חקיקה בתחום המיסים, אלא משני גורמים אחרים הנובעים שניהם ממצב הכלכלה הגלובלית.

"את רוב ההכנסות מההתאוששות המדינה כבר גרפה"

ראשית, באוצר מניחים כי הצמיחה הנומינלית ב-2012 תהיה נמוכה ממה שציפו בשיעור של 5.5%-6%. המיתון העולמי הקרב, אותו לא צפו בעת הכנת תחזית ההכנסות ממיסים, יביא לעלייה מתונה של מחירי התוצר. ההכנסות ממיסים, יש לזכור, נגזרות מהתוצר הנומינלי.

שנית, סבורים באוצר, הדינמיקה של הצמיחה במהלך 2012 תהיה שונה גם אם בשורה התחתונה הצמיחה השנתית לא תשתנה. "כשאתה יוצא ממיתון, קצב הגידול בהכנסות גבוה מקצב הצמיחה ולהיפך- בכניסה למיתון יש קריסה בהכנסות שהיא הרבה מעבר לקצב הצמיחה", אומר גורם המקורב לעבודת מנהל ההכנסות. "כשבנו את התקציב הדו שנתי, אי שם ב-2010, הניחו התאוששות הרבה יותר נמוכה מהמשבר. הצמיחה הגבוהה שאיפיינה את המשק בסוף 2010 ותחילת 2011 גרמה לכך שאת רוב ההכנסות מההתאוששות, המדינה כבר גרפה".

ואולם הכנסות האוצר ממסים בשנת 2011 לא היו גבוהות מתחזית. אלה צפויות להסתכם ב-212 מיליארד שקל- מיליארד שקל בלבד פחות מהתחזית. "מדובר על תחזית מוצלחת מאוד, אבל צריך לזכור שהיא נעשתה שנה קדימה. התחזית להכנסות בשנת 2012 נעשתה ממרחק של יותר משנתיים, וזו בדיוק הסיבה שצריך היום לעדכן אותה בהתאם להתפתחויות", אמר אותו גורם.

באוצר לא פירטו בדיווח לממשלה מאילו סוגי מיסים תנבע הירידה בהכנסות של שנת 2012. עם זאת, ההערכות הן כי מס חברות רגיש יותר לשינויים בצמיחה ולכן רוב הירידה תנבע ממנו. הגביה משוק ההון, שמהווה חלק קטן יחסית בסך הגביה, תהיה אף היא נמוכה יותר ב-2012.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully