וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל מבקשת מהמדינה שורה של הקלות מס

אבי בר-אלי

9.10.2011 / 8:40

עקב מצוקה תזרימית אליה נקלעה חברת החשמל ביקש דירקטוריון החברה משרי התשתיות והאוצר לנקוט בצעדים לפתרון המצוקה. מלבד העלאת תעריף החשמל מבקשת החברה הלוואות, הנחות מס ועוד

חברת החשמל מבקשת מהממשלה להתגייס כדי לסייע לה בפתרון המצוקה התזרימית שאליה נקלעה בעקבות המחסור המחריף בגז טבעי. יו"ר דירקטוריון החברה, יפתח רון טל, שיגר בשבוע שעבר אל שרי התשתיות והאוצר מכתב שבו רשימת צעדים המתבקשים לדעת החברה נוכח הנסיבות.

בראש הרשימה עומדת הקריאה החוזרת להעלאת תעריף החשמל. כמו כן, חוזרת החברה על בקשותיה מהעבר להעמיד עבורה הלוואת בעלים או להזרים הון ממשלתי לקופתה - כדי לסייע לה לכסות את הגירעון התזרימי בסך 500 מיליון שקל שאותו היא צופה במאזנה עד סוף 2011. הבקשות לסיוע הוני ישיר מקופת המדינה נדחו בעבר על הסף בידי משרד האוצר, וכמוהן הדרישה להעמדת ערבות מדינה לגיוסי החברה בשוק ההון.

לצד אלה פרשה החברה שורת הצעות נוספות. בין היתר, מבקשת החברה מרשות החשמל לאפשר לה להעביר 350 מיליון שקל נוספים מתקציב הפיתוח למימון רכש של סולר. מדובר בעודפי גבייה שאותם אמורה חברת החשמל להפקיד בחשבון ייעודי לצורך מימון השלב השני של תוכנית החירום למשק החשמל. בחשבון זה אמורים היו להיות מופקדים כיום 700-800 מיליון שקל - שישמשו למימון השלמת ההקמה של תחנות הכוח החדשות ברמת חובב, אשכול (אשדוד) וחגית. עם זאת, לאור מצוקתה התזרימית של חברת החשמל, אישרה לה הרשות לפני חודשיים לעשות שימוש דחוף במחצית הסכום - ודחתה את בקשתה לגבי שאר הסכום.

נוסף על כך מבקשת חברת החשמל ממשרד האוצר להאריך את ההסדר המקנה לה הנחה במס שיוטל על רכש הסולר העודף שבו היא נדרשת - גם עבור 2012. לפני חודשיים הונהג בעבור החברה (רטרואקטיבית מתחילת 2011) ההסדר הנהוג במגזר התעשייה, שבמסגרתו נהנים מפעלים מניכוי של 69% על הבלו שהם משלמים בגין רכש הסולר. ההסדר הונהג גם בעבור חברת החשמל, לאחר שהתברר כי תידרש לשלם 1.7 מיליארד שקל עד סוף 2011 בגלל רכש הסולר הנוסף. האישור קיזז חלק ניכר מהייקור הצפוי בתעריף החשמל - אך הוגבל ל-2011 בלבד.

דחיית תשלומים לחברת הפחם

בעקבות הפסקת אספקת הגז הטבעי ממצרים נדרשת חברת החשמל ברכש עודף של סולר בעלות כוללת של עד 3.5 מיליארד שקל. בחודשי הקיץ בלבד נדרשה החברה לרכש חירום של 250 אלף טונה סולר בעלות של כ-1.3 מיליארד שקל. בעקבות צמצום אספקת הגז גם בידי הספקית הישראלית ים תטיס, הודיעה החברה כי היא צופה גידול של כ-100 מיליון שקל נוספים בתחזית זו לרכש הסולר.

בהתאם להמלצות ועדת טרכטנברג, קוראת עוד החברה לממשלה לבטל את העלאת הבלו על הפחם ב-1 בינואר 2012 ב-34 שקל לטונה. זאת, לאחר שהועלה כבר בסכום זה בתחילת 2011 - והביא להעלאת תעריף החשמל בכ-2%.

במקביל, דיווחה החברה לממשלה כי היא פועלת מול חברת הפחם הלאומית - חברה בת בבעלות מלאה של חברת החשמל - כדי לדחות תשלומים בגין רכש הפחם העודף ולהגדיל את מסגרת האשראי לרכש עתידי.

גירעון של חצי מיליארד שקל

בחברת החשמל דיווחו עוד בשבוע שעבר כי מידות החום הנוחות בקיץ החולף הביאו לירידה של כ-400 מיליון שקל בהכנסה הצפויה של החברה לרבעון השלישי של השנה - אשר בצירוף הצורך ברכש סולר נוסף בעקבות משבר הגז המחריף תביא לגירעון של חצי מיליארד שקל בתזרים המזומנים החזוי של החברה ל-2011. נוכח תחזית זאת החלה הנהלת החברה בגיבוש שורת צעדי חירום כדי לקצץ בהוצאותיה לשנה זו.

כצפוי, כללה תוכנית קיצוצים זו בעיקר דחיית מיזמי פיתוח ותחזוקה ל-2012 - לאחר שתקציב הפיתוח של החברה כבר קוצץ מהותית ב-2011. עם זאת, במקביל, ביקשה הנהלת החברה לרתום גם את העובדים לניסיונות החילוץ ממצבה הפיננסי הקשה.

לפני שלושה שבועות הודיעה ההנהלה לעובדים כי תקצץ בסעיף השעות הנוספות שלו זכאים עובדיה הבכירים בשליש האחרון של השנה (ספטמבר-דצמבר). החברה ביקשה לבצע קיצוץ חד-פעמי במכסת השעות הנוספות הגלובליות שממנה נהנים, לפי הערכות, כ-1,000 מעובדי החברה, בסכום שעשוי היה להגיע עד 1,000 שקל לעובד.

בהנהלת חברת החשמל טענו כי תיאמו את ההפחתה עם ראשי ארגון העובדים בחברה. עם זאת, האופוזיציה לארגון מקרב ועדי המהנדסים בחברה טענה כי ההסדר לא הובא לאישור מליאת הוועד הארצי, ודרשה לבטלו - שאם לא כן תפתח בעיצומים. הנהלת חברת החשמל מסרה אז בתגובה כי "שעות נוספות משולמות על ביצוע בפועל של עבודה. העמידה בתקציב השעות הנוספות וביצוען הן באחריות הנהלת החברה. נוכח מצבה הפיננסי של החברה, החליטה ההנהלה על הפחתת המכסה המתוקצבת של השעות הנוספות עד סוף 2011". ואולם בחלוף שבועיים בלבד התקפלה ההנהלה - והכוונה בוטלה.

על רקע הכישלון בגיוס העובדים למאמץ הקיצוצים, אישר דירקטוריון חברת החשמל ביום חמישי במפתיע גיוס נוסף של החברה באמצעות הנפקת אג"ח בשוק ההון המקומי. מדובר בהרחבת סדרת האג"ח "חשמל 22" בסכום מקסימלי של 2 מיליארד שקל. זאת, בתנאי שתאושר בידי האספה הכללית של מחזיקי האג"ח. לפי הערכות, עם זאת תימנע החברה מגיוס נוסף - לאחר שכבר גייסה השנה בהנפקות אג"ח כ-4 מיליארד שקל, לרבות גיוס חירום של 385 מיליון שקל שאליו יצאה לפני חודשיים כדי לממן את רכש הסולר הנוסף. כפי שפורסם בעבר ב-TheMarker, חברת החשמל ניהלה במקביל מכרז סגור לנטילת הלוואה בסך מיליארד שקל מהבנקים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully