וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה בבנק ישראל: יוקמו שתי מועצות לניהולו

מוטי בסוק

9.10.2011 / 9:32

על פי חוק בנק ישראל יוקמו שתי מועצות שיבצעו את תפקידי הנגיד. המועצה המוניטרית תנהל את המדיניות המוניטרית של הבנק ואילו המנהלית תפעל כדירקטוריון של הבנק

המהפכה הניהולית בבנק ישראל יוצאת לדרך: הממשלה צפויה לאשר את הקמתם של שני גופים חדשים שינהלו את פעילות הבנק בתחום המוניטרי ובתחום המינהלי. מאז הקמת בנק ישראל ב-1954 נגיד בנק ישראל הוא שניהל את הבנק בשני התחומים האלה - אשר יקומו כעת מכוח חוק בנק ישראל החדש, שנחקק ב-2010.

הוועדה המוניטרית תקבל את ההחלטות בתחום המוניטרי (שיעור הריבית, רכישות מט"ח וכיו"ב) במקום הנגיד. יהיו בה שישה חברים - שלושה נציגי הבנק ושלושה נציגים חיצוניים. במקרה של תיקו בהצבעות יהיה ליו"ר הוועדה, הנגיד, קול כפול. זהות הנציגים החיצונים נקבעה באחרונה על ידי ועדה בראשות השופט בדימוס אליהו וינוגרד.

שלושת נציגי בנק ישראל בוועדה הם הנגיד, סטנלי פישר (יו"ר הוועדה), המשנה לנגיד, קרנית פלוג, והיועץ המיוחד לנגיד, בארי טאף. שלושת הנציגים החיצוניים הם הפרופסורים אלכס צוקרמן, רפי מלניק וראובן גרונאו.

צוקרמן, מהמרכז הבינתחומי הרצליה, הוא בעל דוקטורט מ-MIT ומתמחה במקרו-כלכלה, מדיניות מוניטרית וכלכלה פוליטית. מלניק, לשעבר המשנה לראש מחלקת המחקר בבנק ישראל, הוא המשנה לנשיא המרכז הבינתחומי הרצליה לנושאים אקדמיים. באחרונה היה חבר מרכזי בוועדת טרכטנברג. הוא סיים את לימודי ה-Ph.D בכלכלה באוניברסיטת ברקלי. גרונאו, איש האוניברסיטה העברית בירושלים, עמד בראש ועדות ממשלתיות חשובות בתחומי התקשורת, התחבורה, המינהל ועוד.

מההצעה שהגיש שר האוצר, יובל שטייניץ, לממשלה, לאחר התייעצות עם פישר, עולה כי שלושת נציגי הציבור בוועדה המוניטרית יקבלו גמול חודשי קבוע של 24 אלף שקל בתוספת מע"מ של 3,840 שקל בחודש, ובסך הכל כ-27 אלף שקל בחודש. נוסף על כך יקבלו הנציגים החזר הוצאות נסיעה (כמקובל לדירקטור בחברה ממשלתית) והחזר הוצאות של נסיעה אחת בתפקיד לחו"ל בשנה (ובתנאי שהיא קשורה לעבודת הוועדה). תגמול נציגי הציבור בוועדה המוניטרית והוצאותיהם יבואו מתקציב בנק ישראל.

לפי הצעת שר האוצר, הסכום שיקבלו חברי המועצה המוניטרית יעודכן מידי שנה בינואר בהתאם לעליית המדד בשנה שעברה. בנימוקים להצעת השכר של חברי המועצה המוניטרית נאמר כי "מהחברים מקרב הציבור בוועדה המוניטרית נדרשת עבודה אינטנסיבית ושוטפת, המוערכת ע"י בנק ישראל בנוכחות בבנק ובהיקף ממוצע של כיומיים וחצי בשבוע. בנוסף מוטלות על החברים מקרב הציבור בוועדה המוניטרית הגבלות לגבי מניעת ניגוד עניינים, שכמעט ואינן מאפשרות להם לעסוק בעיסוק נוסף אחר כלשהו".

המועצה המינהלית - מעין דירקטוריון

הגוף החדש השני בבנק ישראל שאת הקמתו צפויה לאשר הממשלה מחר הוא המועצה המינהלית. במועצה יהיו שבעה חברים - חמישה חברים חיצוניים, לצד הנגיד פישר והמשנה לנגיד פלוג.

המועצה המינהלית אמורה לפעול כדירקטוריון של גוף עסקי. היא תקבע את התנהלות הבנק בכל הנושאים הביורוקרטיים, ובכלל זה תוכנית העבודה של הבנק, תקציב הבנק, תקן העובדים ומשכורותיהם. היא גם תמנה את המבקר הפנימי לבנק ורואה חשבון מבקר.

יו"ר המועצה יהיה דן פרופר, יו"ר אסם. חברי המועצה, נוסף על פרופר, פישר ופלוג, יהיו מקסין פסברג, יו"ר אינטל; נינה זלצמן, מומחית לדיני קניין וחברות ופרופסור בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב; יצחק אידלמן, לשעבר סמנכ"ל כספים ומשנה למנכ"ל בנס טכנולוגיות, ואורי גלילי, לשעבר מנכ"ל הבנק לפיתוח התעשייה.

פרופר יכהן במועצה ארבע שנים, פסברג שלוש שנים, אידלמן וגלילי שנתיים כל אחד וזלצמן שנה. ועדת וינוגרד ניסתה למצוא מועמד בן מיעוטים כחבר במועצה, אולם לא איתרה מועמד מתאים. בן מיעוטים אחד פנה לוועדה ביוזמתו, ונדחה ע"י הוועדה.

פרופר יקבל עבור עבודתו בבנק ישראל גמול שנתי זהה לזה של יו"ר דירקטוריון בחברה ממשלתית בדרגה הגבוהה ביותר, אשר יעמוד על 111,976 שקל (כולל מע"מ). כמו כן הוא יקבל משרד בבנייני הבנק.

החברים מקרב הציבור במועצה המינהלית יהיו זכאים לגמול בהתאם להוראות החלות על דירקטור בחברה ממשלתית בדרגה הגבוהה ביותר - 1,406 שקל עבור כל ישיבה של המועצה או ישיבה של ועדות המועצה. היו"ר וחברי המועצה יהיו זכאים גם להחזר הוצאות נסיעה.

במארס 2011 נקבע כי אסתי שוורץ, עובדת ותיקה בבנק, תהיה מזכירת הוועדה המוניטרית והמועצה המינהלית, הממונה על ההכנה, התיאום, ניהול תכנית העבודה, והליווי הארגוני של ישיבות הוועדה והמועצה. לשוורץ תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ותואר שני במינהל עסקים.

כמו כן תהיה שוורץ האחראית על התיאום והקישור של הועדה והמועצה מול גורמים מחוץ לבנק ישראל. קודם למינויה לתפקיד מזכירת שני הגופים החדשים הייתה שוורץ מנהלת יחידת תכנון וכלכלה בבנק - שני התארים מאוניברסיטת בר אילן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully