וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורב לרשות ההגבלים: "בתנובה דיברו על הפקעת מחירים"

אורה קורן

11.10.2011 / 8:15

לדברי מקורבים לרשות ההגבלים, חקירת תנובה הועמקה עקב חשיפת תכתובות פנימיות במשרדי החברה, שעסקו בהפקעת מחירים תוך מודעות לניצול כוחה כמונופול. החוקרים טרם גיבשו מסקנות סופיות

"חקירת רשות ההגבלים בנושא הסתרת מסמכים על ידי תנובה התרחבה בעקבות המיילים שנחשפו בפשיטה על משרדי החברה", כך מסרו אתמול מקורבים לתחום ההגבלים. הם הוסיפו כי "רשות ההגבלים בונה לתנובה תיק של תמחור יתר על ידי בעל מונופולין". לבעל מונופול אסור להפקיע מחירי מוצרים תוך ניצול מעמדו בשוק, גם אם המוצר אינו מפוקח רשמית על ידי המדינה. ברשות ההגבלים סירבו להתייחס לחקירה.

מדובר בחקירה ראשונה של בעל מונופולין, לאחר חקירת עלית כמונופול שוקולד בפרשת יצרנית השוקולד קדבורי. בשנים האחרונות לא נפתחה חקירה נגד מונופול בנושא הפקעת מחירים, ולדברי המקורבים, עובדה זו כנראה גרמה להתרופפות הערנות לכאורה בתנובה, כפי שהדבר בא לידי ביטוי במיילים שנתפסו.

בפשיטה של חוקרי רשות ההגבלים על תנובה הוצאו מהחברה כ-27 ארגזי מסמכים. בדיקת המסמכים נמצאת בעיצומה וברשות רחוקים עדיין ממסקנות. עם זאת, המקורבים ציינו, כי חוקרי הרשות הופתעו מתוכן המסמכים ובמיוחד מבוטות השיח בתנובה, כשבתכתובות פנימיות דיברו גורמים שונים, לכאורה, על מחירים מופקעים, תוך מודעות לניצול כוחה של החברה כמונופול.

במוקד ההתכתבויות בנושא היה דו"ח מקינזי, שנמצא בידי רשות ההגבלים. הדו"ח המליץ לחברה על העלאת מחירים תוך ניצול מעמדה של תנובה כמונופול. חשיפת הדו"ח ותוכנו כמוקד בחקירת רשות ההגבלים מעוררת מורת רוח במקינזי. עם זאת, מקורבים לתחום ההגבלים ציינו כי במקרה זה שימשה מקינזי יועצת בלבד, ואילו האחריות הביצועית היא של הנהלת תנובה בלבד.

כחלק מיישום דו"ח מקינזי העלתה תנובה את מחיר הקוטג', שמיתוגו כבית ישראלי גרם לכך, שהפך לאחד מסמלי המחאה החברתית. כצעד תגובה ראשון למחאה הורידה תנובה את מחיר הקוטג', אך התעקשה לא להוריד מחירי מוצרים נוספים, עד לאחרונה.

חקירת תנובה היא חלק מחקירת ענף החלב כולו, הכוללת גם את טרה ושטראוס. נראה כי חברות אלה העבירו לרשות ההגבלים את מלוא המסמכים שדרשה, כולל אלה המפרטים את תמחור מוצרי החלב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully