וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחי המחאה: "מערכת הבריאות במצב של אי ספיקה"

ערן אזרן

11.10.2011 / 12:58

ראשי המחאה וצוות המומחים התייחסו להתפטרות המתמחים, וניצלו את ההזדמנות לתקוף את היעדר ההמלצות בנושא הבריאות בדו"ח טרכטנברג. "פער אדיר בין מציאות טרכטנברג למציאות האמיתית"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל)

ראשי מחאת האוהלים וצוות המומחים של ועדת ספיבק-יונה בנושא הבריאות כינסו בצהריים (שלישי) מסיבת עיתונאים, בה התייחסו למשבר במערכת הבריאות בישראל. במסיבת העיתונאים השתתפו, בין השאר, דפני ליף, רגב קונטס וראשי צוות המומחים בנושא בריאות - פרופ' נדב דווידוביץ', פרופ' דני פילק ופרופ' גבי בן נון.

"ביקשנו את החלק השני של טרכטנברג על מערכת הבריאות. איפה החלק על שיקום המערכת הציבורית הקורסת? בעבר היא היתה גולת הכותרת של מדינת ישראל, הצטיינה. זו המערכת הציבורית החשובה ביותר לכל האזרחים – פשוטו כמשמעו", אמרו במסיבת העיתונאים.

פרופ' גבי בן נון מאוניברסיטת בן גוריון אמר כי: "לקרוא את דו"ח טרכטנברג זה לא להאמין. לקרוא את הקשר בין מערכת שוויונית ויעילה הוא מקרי לחלוטין. אין התייחסות לפערים טלאי השוויון שעולים למשבר המתמחים. יש פער אדיר בין מציאות טרכטנברג למציאות האמיתית. הדו"ח מייצג את מדיניות המקרו לחמש השנים הקרובות – אם זה המסר - זה מסר קטסטרופלי".

מסיבת עיתונאים של מחאת יוקר המחייה בעקבות דוח ועדת טרכטנברג, ספטמבר 2011. דרור עינב
"המשבר עם המתמחים הוא סימפטום למערכת חולה". ראשי המחאה עם פרופ' ספיבק ויונה/דרור עינב

"איכות חייך תושפע מתוחלת הארנק"

פרופ' דני פילק מהמחלקה לפוליטיקה וממשל אונ' בן גוריון, הוסיף כי "המשבר עם המתמחים הוא סימפטום למערכת חולה ולכן צריך להיות טיפול במחלה ולא בסימפטום. לא אקמול אלא טיפול אמיתי. הצעדים הראשונים נמצאים בצוותים שליד המחאה. צריך להחזיר את המערכת לציבור, להשקיע בתשתיות, ששיעור האחיות יהיה דומה למדינות המפותחות ולא לעולם שלישי. יש להשקיע בפריפריה משאבים מספיקים, להפסיק את ההשתתפויות שהם מכשול ממשי לנגישות למערכת הבריאות. צדק חברתי ובריאות אומר לטפל במערכת הבריאות באופן כולל - גם משבר המתמחים ימצא את פתרונו במסגרת זו, ולא כאקמול למחלה ממארת".

פרופ' נדב דווידוביץ' הדגיש כי "אין מקום יותר סמבולי מאשר בית שטראוס. לפני כמה עשורים היה ברור שהיה צריך להשקיע בתחום הרפואה המונעת ובריאות הציבור - לא מדברים על הנושא. המערכת כוללת לא רק בתי חולים אלא רפואת הקהילה שנמצאת במשבר חמור. מערכת ציבור שלא ממלאה תקנים, תחנות טיפות חלב שנסגרות. הן עובדות בתנאים גרועים - אפילו ללא מחשבים, טיפול במאות תינוקות ללא תנאים.

"בדו"ח המומחים נתנו מעלה כולל של החזרת אחריות המדינה לבריאות הציבור. בין תוחלת החיים ברעננה לבין באר שבע יש פער של שבע שנים. זה פער שלא מתקבל על הדעת. יש פער של עד פי שלושה בתמותת תינוקות. צעקת המתמחים היא סימפטום של אנשים שעובדים במערכת שנמצאת באי ספיקה. העובדה שהדו"ח לא התייחס לזה כלל מראה שהוא לא יכול לתת מענה לשאלות החשובות של החאה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
עומס בבית החולים בעקבות כך שמתמחים לא הגיעו היום לעבודה בבית חולים רמב"ם, אוקטובר 2011. ערן גילווארג
"זה הרבה יותר ממאבק שכר - זהו קול זעקה אותנטית וגדולה של המתמחים שמסתכלים על מערכת ציבורית שמתפוררת מול העיניים". בית חולים רמב"ם, אתמול/ערן גילווארג

שירי טננבאום, מתמחה באונקולוגיה בבית החולים תל השומר, אמרה במסיבת העיתונאים: "היום הצטרפתי למתפטרים. זה הרבה יותר ממאבק שכר - זהו קול זעקה אותנטית וגדולה של המתמחים שמסתכלים על מערכת ציבורית שמתפוררת מול העיניים. היתה תקווה שהסכם חדש ימלא את החוליים – אך זה לא קרה הפערים הולכים וגוברים. הייתה הזדמנות לטיפול עמוק אך היא פוספסה לגמרי".

יניב פניג, סטודנט לרפואה, הדגיש: "אני נמצא כדי לספר שאני מודאג ממערכת הבריאות הציבורית. אני מודאג שבתור רופא לעתיד אין לי כלים כדי לרפא את החולים בבית החולים הממשלתי הציבורי. אנחנו מעומדים לצד המתמחים. אני יכול חצי להבטיח שאנחנו הסטודנטים לא נפתח את שנת הלימודים אם הנושא לא יגיע לפיתרון, אני מקווה שתהיה לנו שנה יותר בריאה מהשנה החולפת.

"האם בנוגע לבריאות מדינת ישראל עושה הכל כדי להגן עלינו?", הוסיפה סתו שפיר, מיוזמות המחאה. "העשירים יכולים לפנות לרפואה הפרטית. אנחנו הגענו לפי תהום. אי אתה עשיר, תוכל לשלוח לחינוך פרטי ולקבל עזרה סיעודית. איכות חייך תושפע מתוחלת הארנק שלך. התהליכים שעוברים על המתמחים גורמים להם לנטוש את שליחותם. רבים מהמתמחים לא יחזרו למערכת הבריאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully