וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לתחזיות: מדד חודש ספטמבר ירד ב-0.2%

דרור רייך

14.10.2011 / 16:38

האנליסטים חזו עליה של 0.1% אך המדד דווקא ירד ב0.2% בחודש ספטמבר. ירידות בולטות נרשמו בסעיפי הפירות הטריים (16.5%), המזון (1.3%, והתרבות והבידור (1.2%)

בניגוד לתחזיות האנליסטים: מדד המחירים לחודש ספטמבר ירד ב-0.2%, ועומד כעת על 104נקודות, לעומת 104.2 נקודות בחודש הקודם. תחזיות מוקדמות בשוק העריכו עלייה של 0.1%.

קצב האינפלציה עומד על 2.9%, ונמצא אמנם בתוך טווח יעד האינפלציה השנתי שקבעה הממשלה (1%-3%) - אולם מדובר בעלייה חדה לעומת מגמת האינפלציה ב-4 החודשים האחרונים, אשר הסתכמה ב-0.3% בלבד. מדד הדיור עלה ב-1%.

ירידות בולטות נרשמו בסעיפי הפירות הטריים (16.5%), המזון (1.3%), התרבות והבידור (1.2%) והריהוט והציוד לבית (0.5%). עליות בולטות נרשמו בסעיפי הירקות הטריים (4.4%), הדיור (0.9%) ואחזקת דירות (0.7%).

נתוני חודש ספטמבר מצביעים על השפעת המחאה החברתית, המשתקפת בירידה במרבית סעיפי המזון, האטה בקצב הצמיחה, ירידה בביקושים והתמתנות בעליית המחירים.

"ההוזלות בסעיפים רבים, ובעיקר בסעיף מחירי המזון, התאזנו עם העליות במחירי שכר הדירה שצפויות להימשך", מסר גורם ותיק בשוק ההון. "רבים מקוני הדירות חוששים מכך שמחירי הדירות ירדו והם ישלמו מחיר גבוה מידי על דירה. על כן שוק השכיריות ימשיך לעלות. מדד המחירים אומנם נמוך מהתחזיות, אך התייקרות של שכר הדירה בלמה אותו - ובלעדיה המדד היה היה יורד אף יותר".

"האטה בביקושים והמחאה החברתית ניכרים במחירי המזון אשר ירדו בשיעור גבוה, אך ההערכה היא כי בקרוב יחזרו מחירי המזון לרמות שהיו לפני ההוזלות של ספטמבר", הוסיף הגורם.

אנליסטים מעריכים כי המדד השלילי והתכנסות האינפלציה יגרמו לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר להשאיר הריבית ללא שינוי, ברמה של 3%. ראשי בנק ישראל יעדיפו כעת לבחון את השפעת של הורדת הריבית בחודש שעבר על רמת המחירים וגם על היקף הפעילות.

מדד המחירים לספטמברגובה הריבית לחודש נובמבר ייקבע בראשונה על ידי וועדה המוניטרית של בנק ישראל, אליה הועברו לפני כשבוע סמכויותיו של פישר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully