וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישת המתמחים: מענק של 25 אלף שקל לשנת התמחות

רוני לינדר-גנץ

17.10.2011 / 8:34

מסמך הדרישות העדכני של המתמחים מתמקד בשיפור תנאי העבודה ותוספות כספיות. בין הדרישות: הגבלת מספר התורנויות וזירוז הקצאת תקנים חדשים

המתמחים אמנם ירדו מעט מהכותרות בעקבות העסקה לשחרור גלעד שליט, והעובדה כי הוחזרו לעבודה בהוראת בית הדין לעבודה, אך המגעים בינם לבין נציגי האוצר ממשיכים להתנהל כל העת - ואף נרשמה בהם התקדמות. מחר יחודשו הפגישות בין המתמחים וההסתדרות הרפואית לבין נציגי האוצר, שירותי בריאות כללית ומשרד הבריאות, לאחר שתי פגישות שהתקיימו בערב החג וביום שישי, והוגדרו על ידי שני הצדדים כ"חיוביות".

לידי TheMarker הגיע מסמך הדרישות המעודכן של המתמחים מהמדינה. תחת הכותרת "עקרונות לפתרון המשבר" מפרטים המתמחים סל של דרישות, חלקן כבר הועלו בעבר וחלקן חדשות, שאם ימולאו ¬ יסללו מבחינת המתמחים את הדרך לסיום הסכסוך. בין הדרישות הבולטות של המתמחים: מענק של כ 25 אלף שקל לכל שנת התמחות (ברוב המקרים, 125 אלף שקל לחמש שנות התמחות). מסמך הדרישות מחולק לשלושה חלקים: הראשון עוסק בשיפור תנאי העבודה של המתמחים, השני במענקים ובתוספות כספיות למתמחים ולמומחים הצעירים, והשלישי למשך ההסכם.

בחלק הראשון מעמידים המתמחים את הדרישות הבאות: הוספת מנגנוני אכיפה לסעיף בהסכם שקובע כי מספר התורנויות למתמחה יוגבל לשישה בחודש לכל היותר. בין היתר דורשים המתמחים כי הקצאת התקנים תזורז ותיעשה לפי עומס התורנויות, ולא לפי פיזור גיאוגרפי (בשלב זה נכון לעכשיו ההסכם קובע קדימות לחלוקת תקנים לפריפריה). ר.ל.ג(. "ההקצאה תוקדם באופן כזה שלא יהיה מועמד שיתקבל להתמחות ולא יוקצה לו תקן מסיבה זו", דורשים המתמחים.

בנוסף, דורשים המתמחים "קנס" על תורנות שביעית ויותר, כלומר תשלום מוגדל של 700 שקל לכל תורנות מהשביעית ומעלה ¬ דבר שאמור ליצור תמריץ שלילי להנהלת בית החולים לשיבוצם לתורנויות נוספות. עוד דורשים המתמחים כי יוחלט שאם בתוך שלוש שנים היעד של ירידה לשש תורנויות לא יושג ¬ המדינה תקצה לכך תקנים נוספים.

בנוסף, דורשים המתמחים להבטיח יום מנוחה שבועי לכל מתמחה: כיום מתמחים שמבצעים תורנות (שמשמעותה עבודה ברצף מ 8:00 עד 10:00 למחרת, או אף מאוחר יותר) בימי שישי לא מקבלים יום מנוחה, שכן הם מסיימים את התורנות שלהם בשבת וחוזרים לעבוד ביום ראשון. כך גם לגבי מתמחים שמבצעים תורנות בשבת לאחר שעבדו ביום שישי, ומתמחים שמבצעים תורנויות ביום חמישי ובשבת. המתמחים דורשים כי כל מתמחה שמבצע תורנות ביום שישי יהיה זכאי ליום מנוחה ביום ראשון, ומתמחה שיבצע תורנות בשבת לאחר שעבד בשישי, או מתמחה שביצע תורנות בחמישי ובשבת - יהיה זכאי ליום מנוחה ביום שני או חמישי שלאחר מכן.

עוד דורשים המתמחים תשלום מוגדל למתמחים שיעבדו יותר מ 13 ימי שישי בשנה (לאור התקצרות שבוע העבודה לחמישה ימים, כחלק מההסכם החדש), הרחבת ההגדרה של תורנויות מיון גם לתורנויות שבהן המתמחה מקבל חולים מהמיון או "מוקפץ" לחדר מיון (התשלום עבור תורנויות מיון גבוה יותר) - ר.ל.ג(, ומציאת פתרון להסעות למתמחים לאחר תורנות.

באשר לתביעה נוספת של המתמחים לבטל את חובת תורנויות מומחים שנקבעה נוגעת לסעיף בהסכם, נקבע כי שלפיו מנהל מחלקה יוכל לחייב מומחים צעירים לבצע עד שתי תורנויות מלאות בחודש בחמש השנים הראשונות לאחר תום ההתמחות, ושתי תורנויות חצי שנמשכות עד 23:00, עד גיל 47. המתמחים דורשים כי תורנויות המומחים "יהיו פתוחות בפני כל מומחה שיבחר בכך". עוד הם דורשים כי מתמחים ב"התמחות על" (התמחות שנייה) יתוגמלו על כל תורנות לפי תעריף גבוה של תורנים מומחים, ולא לפי תעריף מתמחים.

באשר לשעות התורנות הארוכות (24 שעות בתורנות מיון, 26 בתורנות מחלקה ובפועל לעתים אף הרבה יותר מכך), דורשים המתמחים כי תוקם ועדת מעקב לתנאי עבודת המתמחים, שבה ייבחנו שתבחן מודלים לקיצור שעות התורנות, "ובמידה שיגובש מודל המוסכם על כל הגורמים המקצועיים - המדינה תפעל להקצאת משאבים ליישומו".

יצוין כי למרות אף שהדרישות האלה אמנם אינן מופיעות בהסכם יש סיכוי גבוה שהמדינה תיענה לרובן, לאחר שהאוצר כבר הכיר בשבועות האחרונים ברובן, לרבות נושא זירוז חלוקת התקנים, אכיפת שש התורנויות, ההסעות ויום המנוחה השבועי. מדובר בהישגים לא מבוטלים עבור המתמחים שתנאי עבודתם הקשים, כמו ריבוי התורנויות והיעדר יום מנוחה שבועי, עמדו בבסיס מחאתם מראשיתה.

את ההסכם כל שלוש שנים

חלקו השני של מסמך הדרישות מתייחס לנושא ה"כבד" והבעייתי מבחינת המדינה של תוספות כספיות לרופאים. המתמחים, שכבר הפנימו את העובדה שהאוצר מתעקש על כך שההסכם לא ייפתח ¬ כלומר לא ינתנו תוספות שכר בלי תמורה נוספת מצד הרופאים - מגדירים זאת כ"מודל מענקי מחויבות המשקף את הרצון להגביר את מחויבות הרופאים למערכת הציבורית, להפחית את זליגתם מבתי החולים לרפואה הפרטית ולשפר את איכות הטיפול בבתי החולים בשעות אחר הצהריים והבוקר".

באשר למתמחים, הדרישה היא כאמור למענק חד-פעמי של 25 אלף שקל לכל שנת התמחות, שיינתן כבר לאחר בחינת שלב א' שנערכת באמצע ההתמחות. לפי מודל זה, התמחות של ארבע שנים תזכה את המתמחה במענק של 100 אלף שקל, התמחות של חמש שנים (הנפוצה) תזכה את המתמחה ב 125 אלף שקל, והתמחות של שש שנים ב 150 אלף שקל.

באשר לרופאים המומחים, המתמחים מתיישרים עם המודל שהוצע כבר על ידי סגן השר ליצמן, ראש הממשלה נתניהו והאוצר, שלפיו תוספות כספיות יינתנו כנגד עבודה נוספת בבית החולים. לפי ההצעה, שעדיין אינה מגובשת ונמצאת בדיונים מול משרד האוצר, העבודה הנוספת תהיה בהיקף שלא יפחת מ 16 שעות עבודה נוספות בחודש, באופנים שונים שייבחנו, בהם תורנויות נוספות, ססיות (תשלום עבור עבודה אחר הצהריים), הפעלת מרפאות אחר הצהריים, שעות נוספות, הוראה ומחקר.

המתמחים לא מציינים מהי דרישתם הכספית עבור עבודה נוספת זו, ככל הנראה מכיוון שטרם נקבע מה יהיה המודל שיופעל, אך מציינים כי התמורה תהיה תלויה בהיקף המשרה ובהיקף העבודה הנוספת.

חלקו השלישי של מסמך הדרישות מתייחס לנושא משך ההסכם. כאמור, המתמחים כבר אינם דורשים את קיצור ההסכם (שנקבע לתשע שנים) כפי שדרשו בתחילה, אלא מנסים למצוא פתרון מוסכם לבחינת ההסכם בכל שלוש שנים. לפי הדרישה, תהיה "תחנת בחינה" להסכם בכל שלוש שנים, שבה יתאפשר "תיקון בעיות שוטפות שיעלו אל ועדת המעקב". הם אף דורשים כי המדינה תתחייב להקצות כסף בכל תחנה כזו לצורך ביצוע התיקונים. "בכל תחנה תיערך הערכה מחודשת של סעיפי ההסכם עם אפשרות מוסכמת לשנותם. ועדה זו תחיל מסקנותיה עד שנה לפני תקופת הבחינה הבאה".

במקרה שלא תהיה הסכמה לשינוי, דורשים המתמחים כי תוקם ועדת בוררות המורכבת מנציגים חיצוניים שתכריע בסוגיה. "ועדה זו תקבע, לאור תוכנית ויעדים שיוקצו לה, כיצד לנצל את סכום הכסף בתחנת הבחינה באופן מיטבי כדי לעמוד באותם יעדים".

מרשימת הדרישות עולה כי המתמחים מתחילים לקבל את הקביעה החד-משמעית של המדינה כי ההסכם הקיבוצי שנחתם לפני כחודשיים עם ההסתדרות הרפואית לא יקוצר ולא ייפתח, כלומר לא יכלול תוספת שכר ללא כל תמורה מצד הרופאים.

האוצר מאותת: "יש על מה לדבר"

ומה אומרים באוצר על רשימת הדרישות שהעבירו המתמחים? אנשי האוצר לא ממהרים להכריז על קבלת הדרישות של המתמחים, אך מאותתים כי "יש על מה לדבר", בעיקר לאחר שנראה כי המתמחים הפנימו כי לא תיתכן פתיחה מפורשת של ההסכם, אלא הסדרים שיאפשרו לשפר את מצב המתמחים בדרכים "יצירתיות" יותר. לדברי בכיר באוצר, "נוצר סוף סוף בסיס להידברות, אנחנו מתחילים לדבר במושגים דומים, ועכשיו צריך לראות כיצד יוצקים לתוך המושגים האלה את התוכן והסכומים הנכונים".

במקביל להתקדמות במגעים, נפגשו אתמול )א( נציגי האוצר, הממונה על השכר אילן לוין וסגן ראש אגף התקציבים, משה בר סימן טוב, נפגשים עם מנהלי בתי החולים זאברוטשטיין משיבא, גבי ברבש מאיכילוב, רפי ביאר מרמב"ם, שלמה מור יוסף מהדסה, ערן הלפרן מבילינסון ויעקב פרבשטיין מפוריה. מטרת הפגישה הרשמית היתה לנסות לגבש יחד עם מנהלי בתי החולים מודלים של עבודה נוספת של המומחים בשעות אחר הצהריים בבית החולים, כתנאי לתוספת שכר.

המטרה הנוספת והלא רשמית של המפגש היתה לבדוק עם המנהלים איזה מבין הפתרונות שעולים בשבועות האחרונים באוצר "ישביע את רצונם" של מנהלי בתי החולים, להם מייחסים באוצר יכולת אמיתית להביא לסיומו את מאבק המתמחים.

בישיבה עלו פתרונות שונים, תחת ההנחה המקדמית של תמורה נוספת תמורת עבודה נוספת. אחד הנוכחים בפגישה אמר כי כל הנוכחים הסכימו שיש לגבש "סל של פתרונות" שיותאם לבית החולים, ובעיקר למקצוע הרפואי של הרופא, שכן "מה שמתאים לכירורג לא בהכרח מתאים לפנימאי". בין סוגי העבודה הנוספת שעלו בפגישה: עבודה נוספת במחלקה, הפעלת המרפאות אחר הצהריים, קבלת חולים במיון ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully