וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות לניירות ערך: "לווה אחד לא מסכן המערכת"

מירב ארלוזרוב

17.10.2011 / 9:25

בניגוד להערכת בנק ישראל עולה מבדיקה שערכה הרשות לניירות ערך כי אף התמוטטות של אחד מהלווים הגדולים לא תסכן את המערכת כולה

"אין אף לווה בשוק ההון שמהווה סיכון מערכתי, כך שנפילה שלו עלולה להביא לנפילת השוק כולו" - כך קובע פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, בעקבות בדיקה שערכה המחלקה הכלכלית ברשות. הבדיקה נערכה עוד בטרם נודע על העסקה למכירת שופרסל שמתכננת בעלי הרשת, קבוצת אי.די.בי , שהיא אחד הלווים הגדולים ביותר בשוק ההון. האוזר אמר את הדברים בשיחה עם TheMarker.

המסקנה המרגיעה של הרשות, שלפיה הפירמידות העסקיות הגדולות אינן מהוות סיכון מערכתי, שונה מהערכה של בנק ישראל שפורסמה בדו"ח ועדת הריכוזיות, ושטענה כי יש סיכון מערכתי כזה בקרב הפירמידות.

הבדיקה של הרשות נערכה על רקע הערכתו של האוזר כי המשבר הפיננסי העולמי נמצא רק בתחילתו, ולכן יש לבדוק את העמידות של הלווים הגדולים בשוק ההון להתחדשות המשבר בכל עוצמתו. לדברי האוזר, הבדיקה העלתה כי אין אף לווה בודד בשוק ההון שנפילתו עלולה לדרדר את השוק כולו למשבר עמוק, עד כדי סיכון היציבות הכלכלית של המשק, כפי שקרה בעקבות קריסת בנק ליהמן ברדרס בוול סטריט ב-2008.

"אנחנו לא רואים שום גוף שמסכן את יציבות המשק", אמר האוזר, "אף שבהחלט ייתכן כי יהיו חברות נוספות שיגיעו להסדרי חוב, אם המשבר העולמי יתחדש".

האוזר אמר כי הוא מעריך שקריסה של לווה גדול מאוד תשלח גלי הלם לשוק ההון ותפגע בתפקוד שלו, אבל לא ברמה של משבר נזילות שהשוק לא יוכל להתאושש ממנו.

האוזר העריך גם כי אם המשבר יחזור במלוא עוצמתו - תרחיש שהוא חושש ממנו מאוד - הרי שלפחות שוק ההון הישראלי ייקלע למשבר המחודש במצב טוב יותר מזה שהיה בו ב-2008, לאחר שאת שלוש השנים האחרונות ניצלו מרבית הגופים בשוק כדי להקטין חובות ולהגדיל את הונם העצמי. הדברים אמורים במיוחד לגבי המתווכים הפיננסיים העיקריים - הבנקים, חברות הביטוח והגופים המוסדיים.

לדברי האוזר, הוא מייחס חשיבות מרכזית להיערכות לקראת המשך אפשרי של המשבר הפיננסי. האוזר ציין כי המפקחים הפיננסיים - יו"ר רשות ניירות ערך, המפקח על הבנקים בבנק ישראל והמפקח על הביטוח במשרד האוצר - הידקו את שיתוף הפעולה ביניהם ומקפידים על פגישות שוטפות כדי לתאם את המדיניות שלהם.

יש לציין כי המסקנה של רשות ניירות ערך באשר ליציבות בשוק ההון נוגעת רק ללווים הגדולים בו - בעיקר הפירמידות הגדולות כמו אי.די.בי וקבוצת דלק - ואינה נוגעת ליציבות של גופים פיננסיים כמו הבנקים או חברות הביטוח.

היציבות של האחרונים נבדקת ישירות בידי המפקחים הממונים עליהם - המפקח על הבנקים והמפקח על הביטוח. יתרה מכך, מאז נערכה הבדיקה השתפר מאוד מצבו של אחד הלווים הגדולים ביותר בשוק: קבוצת אי.די.בי הודיעה על מכירת השופרסל, דבר שיסייע לה להקטין את מצבת חובותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully