וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושלמה מכירת מכתשים אגן לכמצ'יינה

ערן אזרן

17.10.2011 / 10:56

השווי המוערך על פיו נמכרה יצרנית חומרי ההדברה הוא 8ץ8 מילירד שקל. המסחר במניית החברה הופסק והיא תהפוך להיות חברה פרטית

יצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, נמכרה הבוקר (ב') לקבוצת כימצ'ינה הסינית לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר (8.8 מיליארד שקל). שלב ה"קלוזינג" למיזוג בין שתי החברות בוצע הבוקר במשרדי בנק הפועלים. עם החתימה, הופסק המסחר במניית החברה, שצפויה ליהפך כעת לפרטית.

בעקבות העסקה דיווחה כור כי תרשום רווח נקי של 582-674 מיליון שקל ברבעון הרביעי, כמו גם גידול בהון העצמי בהיקף של 655-747 מיליון שקל. הרווח יירשם הן בגין מכירת נתח המניות בחברה (רווח של 177 מיליון שקל), והן בגין הערכת שווי שבוצעה להלוואה שהתקבלה מכימצ'יינה על ידי משרד יצחק סוארי (רווח בהיקף של 305-342 מיליון שקל).

במסגרת ההסכם בין הצדדים, נקבע כי כמצ'יינה תרכוש את החזקות הציבור (53%) ועוד נתח של 7% ממניות מכתשים המוחזקות על ידי כור . תמורת המניות, תעביר כמצ'יינה 1.3 מיליארד דולר לציבור, וכור תקבל 168 מיליון דולר. לאחר ההסכם, תחזיק כמצ'יינה בסך הכל ב-60% מהחברה, בעוד קבוצת אי.די.בי תחזיק ביתרת המניות.

כחלק מההסכם תקבל כור מידי כמצ'יינה הלוואה "נון ריקורס" בסך של 960 מיליון דולר, אשר תובטח במניות שמחזיקה כור במכתשים ותהיה ניתנת לפירעון במזומן או באמצעות מניות אלה. ההלוואה תוחזר במלואה בתום שבע שנים ותישא ריבית משתנה והוצאות בשיעור אפקטיבי שנתי כולל של כ-6%. בין היתר, נקבע עוד כי כמ'ציינה תישאר בעלת המניות הגדולה במכתשים למשך מספר שנים, ובמקביל אי.די.בי תתחייב שלא למכור את השליטה בכור למשך תקופה של לפחות שלוש שנים.

עם הגעתה של עסקת כמצ'יינה לשלב הסיום, נדרש ביטולן של כל האופציות המוחזקות על ידי עובדים ומנהלים בחברה, כתנאי מתלה להשלמת העסקה, כפי שדיווחה החברה בעבר. בגין מחיקת האופציות, סך התשלומים למעל מ-130 עובדים ומנהלים בחברה הינו כ-73 מיליון שקל - ומתוכם 16 מיליון שקל למנכ"ל, ארז ויגודמן.

שיפור בנתונים הפיננסיים

בתחילת החודש הורידה חברת הדירוג מעלות S&P את דירוג האג"ח המצרפי ל-5 חברות המטה של קבוצת אי.די.בי (אי.די.בי אחזקות, אי.די.בי פיתוח, דיסקונט השקעות, כלל תעשיות וכור), בשתי דרגות מרמה של A+ לרמה של A-. זאת לאחר שמוקדם יותר הורידה החברה המתחרה, מידרוג, בדרגה אחת ל-A1 את דירוג האג"ח של דיסקונט השקעות מהקבוצה.

כלכלני מידרוג הסבירו את המהלך בשחיקה במיצוב העסקי והפיננסי של אחזקות הליבה של דסק"ש, ביניהן כור, סלקום ושופרסל, וכן בשל עלייה מתמשכת ברמת המינוף של החברה עקב שחיקת האחזקות. כתוצאה מהורדת הדירוג, תשואות האג"ח של קבוצת אי.די.בי עלו בשיעורים ניכרים לתשואה דו ספרתית - המבטאת את התגברות חשש המשקיעים מקשיים תזרימיים עתידיים בקבוצה.

מה שתרם להורדת הדירוג הייתה ההשקעה שביצעה כור במניות הבנק השווייצי קרדיט סוויס , בגינה תיאלץ לרשום הפסדים של מיליארדי שקלים בדו"חות הרבעון השלישי. הנפילה בערך מניותיו של הבנק השווייצי, שחלה על רקע משבר החוב באירופה, היוותה גורם עיקרי בירידת שווי האחזקות של הקבוצה, והסבה לקבוצה הפסדים (לאחר רווח קודם של 3.2 מיליארד שקל) - חלקם "על הניייר", וחלקם מומשו.

כעת, לאחר השלמת העסקה, התבדו חששות שהיו בשוק שמא כמצ'יינה תערום קשיים על ביצוע העסקה בשל מצבה הפיננסי של אי.די.בי ותדרוש הנחה על המחיר הראשוני שנקבע לעסקה. המכירה צפויה לשפר באופן ניכר את נתוניה הפיננסיים של קבוצת אי.די.בי, בהמשך לעסקת מכירת מניות הקבוצה ברשת הקמעונית שופרסל, שבוצעה ערב חג הסוכות.

"יום עצוב לתעשייה"

מכתשים אגן הוקמה ב-1997 מאיחוד של שתי חברות - מכתשים ואגן שהוקמו בתחילת שנות ה-50. מחזור המכירות של החברה בשנת 2010 עמד על 2.37 מיליארד דולר, כשרוב ההכנסות הגיעו מחוץ לישראל. החברה, שבבעלותה כעשרות חברות בנות בעולם, מעסיקה כיום כ-1,200 עובדים בישראל, ועוד עשרות עובדים ומהנדסים במשך השנים.

על אף היתרונות שבמכירת מכתשים אגן בעבור קבוצת אי.די.בי, ללא מעט אנשים העסקה מעוררת עצב. מכתשים אגן, שנרכשה על ידי דנקנר בשנת 2006 כשהושגה השליטה בכור, היתה חברה מצליחה לאורך השנים. עם זאת, מאז העברת השליטה נמשכו מהחברה דיבידנדים בהיקף גבוה ושולם לבכיריה שכר בגובה מיליוני שקלים. החברה לא הצליחה לעמוד בתחרות עם השחקנים העולמיים, עד שלבסוף הוחלט על מכירתה.

בעבר אמר זאב תדמור, פרופ' להנדסה כימית ומי שכיהן בשנים 1990-1998 כנשיא הטכניון, כי "מכירת מכתשים אגן לסינים היא יום עצוב לתעשייה. מדובר במפעל אדיר של ידע שנמכר לסינים. עשרות שנים של מחקר היו לשווא".

תדמור ציין אז כי "כל העסקה נובעת מהרס המחקר והפיתוח של החברה בשנים האחרונות. חתכו במו"פ להביא רווחיות קצרת טווח. אם לא היו עוצרים את המו"פ במשך שנים כדי לחסוך בכסף - אפשר היה למנוע את המכירה לסינים. מוחקים תעשייה במקום לבנות תעשייה לטווח ארוך. כל מהנדס כימי בישראל מרגיש אכזבה אדירה".

"המכירה נותנת תחושה גרועה מאוד. כשהעסקה התבצעה, הייתה לי הרגשה שלוקחים חלק ממני ומוכרים למישהו אחר. במקום לבנות תעשייה מעבירים ידע של עשרות שנים למדינה אחרת. מכתשים נבנתה על ידע של עשרות מדענים שגדלו בטכניון ובמקומות אחרים במשך שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully