וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתמחים עתרו לבג"ץ: "יצרו עבדות מודרנית"

רוני לינדר-גנץ

17.10.2011 / 16:31

אחרי שבית הדין הארצי לעבודה ביטל את התפטרות המתמחים עתרו אלה לבג"ץ בטענה כי ההחלטה אינה חוקית. "בית הדין הארצי הנכבד קיבל את בקשתם של המשיבים לחוקק את חוק יסוד: העבדות"

המתמחים הגישו היום (ב') עתירה לבג"ץ ובקשה לקיום דיון דחוף נגד החלטת בית הדין הארצי לעבודה שקבע כי התפטרותם היא צעד קולקטיבי, ולפיכך מהווה שביתה אסורה. בעתירה, המנוסחת בלשון ציורית שמשווה בין המתמחים לעבדים עבריים, נכתב כי "פסק דינו של בית הדין לעבודה הינו, הלכה ולמעשה, יצירתה של עבדות מודרנית. בית הדין הארצי הנכבד קיבל את בקשתם של המשיבים לחוקק באמצעותו את חוק יסוד: העבודה בכפייה".

בעתירה נטען כי "ההחלטה להמשיך לכפות על העותרים לעבוד בכפייה במערכת הבריאות הציבורית בניגוד לצו מצפונם האישי, ולאחר שהתריעו ונתנו הודעה מוקדמת כמתחייב על פי הדין על כוונתם, מהווה פגיעה אנושה בחירויות ובזכויות יסוד בין מכוח חוק-יסוד חופש העיסוק ובין מכוח חוק-יסוד כבוד האדם וחירותו".

עיקרי דרישות המתמחיםהעותרים, שישה מתמחים שהתפטרו, טוענים באמצעות עורכת הדין טל קרת ממשרד זיסמן, אהרוני, גייר ושות' כי בניגוד לפסיקת בית הדין לעבודה - שקבע כי מדובר בצעד קולקטיבי - מדובר למעשה בצעד אישי של המתמחים ש"מהווה ביטוי אישי לרצונה/ו לסיים את יחסי העבודה במערכת הבריאות הקיבוצית, ולפיכך יש לבחון תקפות מכתבי התפטרות אלו על פי משפט העבודה האישי". זאת, בניגוד לפסיקה שהתייחסה לצעד על פי משפט העבודה הקיבוצי.

העתירה מזהירה כי אם לא יותר למתמחים להתפטר, הם יעזבו את המקצוע או את הארץ ברגע שיוכלו, "ובכך מדינת ישראל תאבד דור שלם של רופאים מוכשרים. אובדן זה יהא רב מהתועלת שתהיה למערכת הבריאות מהמשך העסקתם של הרופאים באמצעות כפייה". עוד מזכירה קרת בעתירה כי גם הסטודנטים לרפואה והסטאז'רים הצטרפו למחאת המתמחים, וקובעת כי "הותרת החלטת בית הדין הארצי על כנה תגרום למדינת ישראל לאבד את דורות העתיד של הרפואה בישראל - אשר כבר כעת שוקלים בשנית את רצונם להיכנס ולעבוד במקצוע, בו זכויותיהם הבסיסיות יהיו פחותות מאלו של כל אזרח שכיר במדינת ישראל, שכן לא יוכלו להתפטר מעבודתם".

"בית הדין הארצי לעבודה הנכבד המשיך לבסס את פסק דינו על עצם היותה של ההתפטרות 'מסה קריטית' - אינדיקציה לכך שמדובר בהליך קיבוצי, מבלי להתייחס לעובדה כי אותה מסה קריטית מורכבת מפרטים איכותיים, אשר כל אחד מהם גמר אומר בדעתו לאחר שערך חשבון נפש וקרא בעיון את תנאי ההסכם הקיבוצי, להתפטר", נכתב בעתירה.

עוד נטען בעתירה כי בית הדין לעבודה לא קבע מתי רשאי מתמחה להתפטר. כמו כן שואלים העותרים: "מדוע קבע בית הדין הארצי לעבודה כי נטל ההוכחה מוטל על העובד? מדוע עליו להוכיח שהתפטרותו אותנטית ועונה על דרישות הדין? מה צריך העובד לעשות על מנת לעמוד בנטל זה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully