וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההמלצות: יוארך זיכיון הקידוח של תשובה

אבי בר-אלי

23.10.2011 / 9:06

משרד התשתיות צפוי להודיע על הארכת תוקף רשיון הקידוח שהוענקה לקבוצת דלק של יצחק תשובה. עד כה לא עמדו החברות באבני הדרך לפיתוח כפי שנקבעו ברישיון

חודש חלף מאז פרסום המסקנות של ועדת הריכוזיות ושל ועדת טרכטנברג ורוח המאבק בריכוזיות והשלכותיה על יוקר המחייה זוכות להתעלמות ראשונה. משרד התשתיות מתכוון להודיע בימים הקרובים כי יאריך את תוקף רישיונות הקידוח שהעניק בעבר לקבוצת דלק של יצחק תשובה ולשותפתו, חברת נובל אנרג'י, שתוקפם אמור לפקוע בחצי השנה הקרובה.

זאת על אף שהחברות לא עמדו עד כה באבני הדרך לפיתוח, כפי שנקבעו בתנאי הרישיון. את המהלך אישר בערב החג שר התשתיות, עוזי לנדאו. מדובר בהפתעה, שכן רק לפני כשלושה שבועות הקים לנדאו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועדה בין-משרדית לבחינת מדיניותה של ישראל במשק הגז הטבעי.

בכתב המינוי של הוועדה, עליו חתומים השניים, צויין במפורש כי אחד מיעדיה יהיה גיבוש מדיניות ממשלתית לפיתוח משק הגז, תוך שקלול קיומה של תחרות במשק המקומי. זאת בין היתר, נוכח העובדה כי קבוצת דלק ונובל מחזיקות כיום בכל עתודות הגז המוכחות של ישראל.

אלא שבנוסף לארבע תגליות הגז המוכחות של שתי החברות, דלק חולשת כיום, באמצעות שותפויות החיפושים דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט, על 18 רישיונות קידוח, כאשר נובל אנרג'י מחזיקה ב 15 מרישיונות אלה. יש לציין שחוק הנפט מתיר אחזקה של עד 12 רישיונות בלבד, אלא אם מועצת הנפט שבמשרד התשתיות אישרה אחרת וזו אכן אישרה את החריגה.

בפרק העוסק ביוקר המחייה בדו"ח ועדת טרכטנברג, הדגימו חברי הוועדה את כשלי השוק שגרמו הרגולטורים באמצעות תיאור חלוקת רישיונות הקידוח למספר מצומצם של יזמים: "החלטה רגולטורית זו היא בעלת השלכות מהותיות לגבי מחירי האנרגיה בישראל, עקב הריכוזיות שנוצרה בתחום הגז הטבעי, מעמדן של קבוצות דלק ונובל בענף והחשש מהיעדר תחרות בטווח הנראה לעין". הוועדה העירה למשרד התשתיות כי "דומה, שניתן היה לבחור בהקצאת זכויות אחרת מזו, לו הרגולטור היה שוקל גם שיקולי תחרות עתידית".

לפני שנה וחצי חשף TheMarker כי דלק ונובל הגיעו לאחזקה של 22 ו-16 רישיונות (בהתאמה) שכיסו כ 60% משטחי המים הכלכליים של ישראל, והביאו למעשה את החברות לחלוש על מרבית השטחים הפוטנציאליים לאיתור תגליות גז טבעי ונפט. סך השטחים של קבוצת דלק השתרע על 7,750 קמ"ר (7.7 מיליון דונם) ושל נובל עמד על 6,100 קמ"ר אף שסעיף 17 לחוק הנפט הגביל את השטחים שיוחזקו בידי גוף אחד ל 4 מיליון דונם בלבד.

בעקבות החשיפה הורה משרד התשתיות לחברות דלק ונובל להחזיר למדינה חמישה רישיונות ואולם, במהלך שנוי במחלוקת, התיר המשרד לחברות להסתפק בדילול אחזקותיהן ל-25% (כל אחת) בארבעה רישיונות נוספים שהן מחזיקות ואף הותיר בידיהן את האפשרות לבחור על אילו שטחים יוותרו ובאילו ידללו.

למרות פרק הזמן שחלף, דלק ונובל עדיין מחזיקות במלואם ברישיונות אלה. בשניים מן הרישיונות שבחרו (רות D ואלון E) עדיין לא אושרה העברת הבעלות. ברישיונות קרן ואביה נסוגה הרוכשת (ATP) מהכוונה לרכוש את האחזקה של דלק ונובל בהן.

ממשרד התשתיות נמסר כי הוא "בוחן הארכה של רישיונות מתוך כמה קבוצות של רישיונות אשר ניתנו בעבר כמימוש זכות קדימה בהיתרים מוקדמים לחברת נובל ושותפותיה ולחברת פלאג'יק. החלטה בעניין הארכת הרישיונות תהיה כפופה לאישור תוכנית עבודה מעודכנת ולעמידה במספר הרישיונות כפי שקבוע בחוק. רשימת הרישיונות תתפרסם בתוך כמה ימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully