וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשבר באירופה - יחסי המנהיגים בשפל"

23.10.2011 / 11:17

עיתון הדיילי טלגרף מדווח על הנעשה מאחורי הקלעים בפגישת ראשי האיחוד בנושא משבר החובות ביבשת. "כל אחד מושך לכיוון אחר"

ייאוש מריבות ותקיעות סכין בגב - כך מתאר העיתון "סאנדיי טלגרף" את מה שהתרחש מאחורי הקלעים של פגישת האיחוד האירופי בסוף השבוע. אחת ההצעות שהכעיסו רבים היתה הצעתו של נשיא האיחוד האירופי, הרמן ואן רומפוי, להקים משרד אוצר משותף, בצעד נוסף לקראת "ארצות הברית של אירופה".

המשבר בגוש היורו דירדר את היחסים בין מנהיגי אירופה לשפל - דיווח "טלגרף". שרי האוצר של האיחוד האירופי אשר נפגשו בסוף השבוע בבריסל חשבו כי התגברו על המחלוקת החמורה ביותר בין צרפת לגרמניה ב-20 השנים האחרונות, וכי הם עשויים להתקרב לפתרון המשבר, אך מכה חדשה הונחתה עליהם עם פרסומו של דו"ח של הנציבות האירופית וקרן המטבע הבינלאומית, אשר הזהיר כי ללא חדלות פירעון, המשבר ביוון לבדו עלול לבלוע את כל קרן היציבות הפיננסית (EFSF), בסך 440 מיליארד יורו – מה שלא ישאיר פרוטה לתמיכה בבנקים המוכים של איטליה, ספרד או צרפת.

תוכניתו של ואן רומפוי, אשר נחשבת בעיני רבים לפיתרון היחיד למשבר, תיצור גוף מרכזי שיפקח על תקציבי המדינות ויכפה קיצוצים על ממשלות בזבזניות. התוכנית, שהוצעה בחשאי, הכעיסה אנשים, סיפר דיפלומט מאחת המדינות הקטנות שנכח בפגישות. "לא מספיק שגרמניה וצרפת חולמות על הרעיונות האלה, ואן רומפוי מעיז להתנשא ולהציע שמשרד האוצר האירופי יהיה בפרנקפורט או פאריס".

משרד האוצר המשותף, המהווה צעד נוסף לקראת יצירתה של "ארצות הברית של אירופה", יותיר את בריטניה בשוליים. "אנחנו מודעים לטיעונים בבריסל לטובת משרד אוצר יחיד. יש המון גרסאות של איך 'אירופה' צריכה להיות, וכל אחת מהן מושכת בכיוון אחר", אמר חבר בקואליציה של ממשלת בריטניה.

האיחוד האירופי כבר סובל מפילוג בין צרפת לגרמניה בנוגע להגדלת קרן היציבות הפיננסית, אך כעת החשש הם כי יאבדו את כולה. שר האוצר של הולנד אמר לעמיתיו באחת הפגישות כי "עלינו להיות מציאותיים. אנשים מדברים על הגנות חדשות, אך כל 440 מיליארד היורו עלולים להיבלע בביס אחד, ולהשאיר אותנו ללא הגנה".

מה שהעכיר עוד יותר את האווירה היתה אזהרה שפירסמה כריסטין לגארד, שרת האוצר לשעבר של צרפת אשר הפכה ליו"ר קרן המטבע הבינלאומית. לגארד, אשר לפי ה"טלגרף" נראה שנהנית מתפקיד המפתח שלה, הזהירה כי קרן המטבע הבינ"ל לא תסכים לשאת בשליש מעלות החילוץ של יוון, 73 מיליארד יורו, אם הבנקים של אירופה לא יסכימו לתספורת (מחיקת שווי) של 50% משווי אג"ח היווניות שבידיהן. דבריה של לגארד עוררו ייאוש. "זה היה עגום", אמר אחד משרי האוצר האירופיים. "מצב הרוח הגרוע ביותר שראיתי, בלגאן מוחלט".

לפי אנשים שנכחו בפגישה, שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שויבלה, לא התאפק ונקט בגישה של "אמרתי לכם". הוא היה הראשון שקרא לבצע חדלות פירעון מסודרת של יוון לפני שנה וחצי, בתקופה שבה עלות צעד שכזה היתה פחות משליש מהמחיר כיום.

פרנסואה ברואן, שר האוצר של צרפת, התלונן על כך שתרופת חדלות הפירעון של קרן המטבע עלולה לפגוע בצרפת בצורה הקשה ביותר, מכיוון שהבנקים שלה חשופים מאוד, וזה עלול לאיים על דירוג האשראי AAA המושלם שלה. ואולם לגארד, קודמתו בתפקיד, "סתמה את פיו" והצביעה על הנתונים המפורטים בדו"ח. "היא ממש השתיקה אותו - ועוד באנגלית מושלמת, שפה שהוא לא יכול לדבר", אמר דיפלומט.

היחסים הבין אישיים בין מנהיגי גוש היורו הגיעו לשפל כל הזמנים, אשר בא לידי ביטוי בפגישה בסוף השבוע. משתתפים בפגישה ציינו את אישיותו הדו פרצופית של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי כאחד הגורמים ליחסיו הבעייתיים עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. במהלך פגישות שלו ושל מרקל ביחידות, סרקוזי מתנהג בדביקות ומפעיל את קסמיו, אך כאשר מרקל יוצאת מהחדר, הכל משתנה. מרקל נפגעה קשות כאשר שמעה מה סרקוזי אמר עליה למנהיג אחר. "היא אומרת שהיא בדיאטה, ואז היא לוקחת עוד מנה של גבינה", נשמע סרקוזי מספר לאחר פגישה עם מרקל.

המחלוקת בין סרקוזי למרקל, אשר באה לידי ביטוי בוויכוח קולני, העיבה על חגיגות סיום כהונתו של נגיד הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן קלוד טרישה, לאחר תשע שנים בתפקיד. "אפשר היה לשמוע את הצעקות שלהם מקצה המסדרון עד לאולם הקונצרטים שבו עמדה תזמורת לנגן את המנון האיחוד האירופי", סיפר בכיר באיחוד האירופי.

שרי האוצר הביעו תסכול ביום שבת מכך שפגישת החירום לא תישא שום תוצאות משמעותיות עד שמרקל וסרקוזי יפתרו את המחלוקות ביניהם. "פגישת השרים נהפכה לסמינר אקדמי, תרגיל ללא שום מטרה", התלונן אחד משרי האוצר. מרוב ייאוש דידייה ריינדרס, שר האוצר הבלגי, פשוט עזב את הפגישה כדי ללכת לבכורת הסרט "טין טין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully