וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוין: המתמחים חותרים תחת יסודות הדמוקרטיה"

רוני לינדר-גנץ

25.10.2011 / 16:08

אילן לוין הממונה על השכר במשרד האוצר תקף את המתמחים המתפטרים בחריפות. "אם יתפרק מודל השביתה - הפתרונות עלולים להיות קשים"

בכירי משרד האוצר כינסו היום מסיבת עיתונאים ותקפו חזיתית את צעדי המתמחים המתפטרים: "זו חתירה תחת היסודות הדמוקרטים של מדינת ישראל", אמר הממונה על השכר, אילן לוין, על הצעדים בהם נקטו המתמחים לאחרונה ובראשם ההתפטרות ההמונית.

"אם מתפרק המודל של הפעלת כוח באופן סביר באמצעות שביתה חוקית ויש למעשה אנרכיה - הפתרונות עלולים להיות קשים בהיבט של הרצון לשמור על חיי הציבור", אמר לוין ורמז לאפשרות של חקיקה שתחייב בוררות בשירותים חיוניים, במקום שביתה.

לוין הציג את ההצעה העדכנית ביותר של האוצר למתמחים, אותה הם דחו בתחילת השבוע כשהודיעו שלא יגיעו יותר להידבר עם האוצר. ההצעה כוללת אפשרות לעבוד בשעות אחר הצהריים תמורת תשלום של 150 שקל בשעה בממוצע. "היום יש רופאים שיכולים להשתכר אחר הצהריים בבתי החולים (במסגרת ה"ססיות" - פרוצדורות שמתבצעות אחר הצהריים - ר.ל.ג) - אך זה מתאים רק לחלק מהמקצועות הרפואיים - בעיקר לאלה שעושים פרוצדורות וניתוחים. אנחנו רוצים להעצים את המודלים האלה ולהרחיבם לכל המקצועות. השעות הנוספות יכולות לבוא לידי ביטוי לא רק בניתוחים אלא בפעולות כמו קבלת חולים, מחקר, מרפאות ועוד.

לוין הבהיר שוב כי לא ינתנו תוספות שכר ללא עבודה נוספת מצד הרופאים - "אנחנו לא משלמים על העיניים היפות שלהם", אמר. "לזה נועד הסכם השכר שכבר נחתם וכלל תוספות שכר".

בנוסף אמר לוין כי האוצר קיבל את דרישות המתמחים להסעות בסופי שבוע ולהבטחת יום מנוחה שבועי, מלבד החופש שהם מקבלים לאחר תורנות בו הם נדרשים להשלים שעות שינה.

בתשובה לשאלה מה הטעם להציע הצעות אם המתמחים הודיעו כי הם דוחים אותן ואף לא מגיעים יותר לפגישות עם האוצר, ענה לוין כי "אנחנו מנסים לקדם את הנושא מול ההסתדרות הרפואית ומנהלי בתי החולים. יש 730 מתפטרים ושישה מתמחים שלכאורה מייצגים אותם אך הם לא יציגים מבחינה חוקית. מה שאנחנו מציעים רלוונטי לאלפי רופאים".

לוין ועמיתו עו"ד קובי אמסלם, היועץ המשפטי של אגף הממונה על השכר, מתחו ביקורת קשה על המתמחים: "מזעזע לשמוע אנשים שהם עובדי מדינה שמתבטאים בצורה כזו נגד המעסיק שלהם - המדינה, משרד האוצר, רוה"מ שפועלים לשפר את התנאים שלהם", אמר לוין. "התהליך הזה חייב להיפסק. אלה דברים חמורים שפוגעים במשילות".

אמסלם סיפר כי ידוע לאוצר על לפחות עשרה מתמחים שבמקביל להגשת מכתבי ההתפטרות שלהם הגישו גם בקשה לקבלת מענק למקצועות במצוקה - מענק שמחייב התחייבות להשאר במקצוע חמש שנים לפחות. לדבריו, עובדה זו ממחישה כי לא מדובר בהתפטרות אמיתית.

לוין אמר כי מנהלי בתי חולים רבים מודאגים מאד מהמתרחש: "יש מנהלים שאמרו לנו שאנחנו יוצרים אנרכיה בכך שאנחנו ממשיכים להידבר עם המתמחים. מה שקורה מפרק את ההיררכיה בעולם הרפואה - פתאום לסטאז'רים ולמתמחים מה להגיד ומתמחים נשלחים על ידי מנהלי מחלקות להלחם את מלחמתם. בפגישה עם המנהלים היתה תמימות דעים שחייבים לשים סוף לנחמדות בתהליך כי זה מעצים את המהומות וזה נזק שלא יתואר שיקח שנים לשקם אותו".

בתשובה לשאלה מדוע המדינה לא מאפשרת למתמחים להתפטר אם היא סבורה כי הם לא באמת רוצים להתפטר, השיב לוין כי "אולי, אבל אנחנו לא חיים בעולם של תורת המשחקים - התפקיד שלנו לדאוג לציבור ואם אני יכול להוכיח פה התארגנות אסורה - צריך לעשות את זה. לחלק מהמתמחים עשינו טובה - כי רובם לא רוצים באמת לעזוב והיה עליהם לחץ קבוצתי. אז ברגע שבית הדין קבע שהם צריכים לחזור לעבוד - זה מאפשר להם". הוא הבהיר גם ש"אלה שבאמת רוצים לעזוב - נאפשר להם".

אמסלם דיבר על השלכות הרוחב של המאבק ואמר כי "המשפט הקיבוצי עומד בפני סכנה חדשה - כי מאותו רגע שיתנו למצב הזה לקרות וההתפטרות הקולקטיבית תתקבל - יקיץ הקץ על הסכמי עבודה קיבוציים ולא יהיה טעם לחתום על הסכמים - כי תמיד תהיה קבוצה שלא מרוצה ותמיד תהיה קבוצה שיכולה לדרוש יותר. זו תהיה פגיעה אנושה בעבודה המאורגנת בישראל".

בנוסף, אמר אמסלם כי "יש כאן הידרדרות של השפה. המתמחים משתמשים הן בהודעות לתקשורת והן בעתירה במונחים כמו עבדות, עבודה בכפייה, טוענים שבג"ץ הוא זרוע של האוצר. אני מציע לכולם לחשוב פעמיים אם לשם הם רוצים להידרדר כי אלה דברים שנורא קל להגיד אותם אבל אחכ קשה לשנות את תרבות השיח".

המתמחים אמרו מוקדם יותר כי "התדרוך באוצר שעה לפני בג"ץ ממחיש עד כמה האוצר רואה במערכת המשפט את הזרוע המבצעת שלו וכל מטרתו היא להשפיע על שופטי בג"ץ ולהציג מצג שווא של פקידיו כאילו מתנהל מו"מ אמיתי עם הרופאים. עד כה נוכחנו כי המדינה אינה מתכוונת לעשות דבר על מנת לפתור את המשבר ברפואה הציבורית ולשם כך משתשמשת במערכת המשפט. מתחילת המו"מ, האוצר לא שינה את עמדתו וכל הצעותיו עד כה היו בחזקת מניפולציות שפקידי האוצר מיומנים בהן כל כך אך שום דבר אמיתי לא עומד מאחוריהן. שכר נוסף עבור עבודה נוספת מעולם לא היה רלוונטי עבור רופאים שממילא עובדים מאות שעות בחודש. מדיניות האוצר הינה הפרטת הרפואה הציבורית ולשם כך כל האמצעים כשרים, גם הפעלת לחץ על המערכת המשפטית ממש לפני הדיון בבג"ץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully