וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם באירופה: קרן חילוץ של טריליון דולר

27.10.2011 / 8:35

אחרי שתי ועידות בארבעה ימים ודיונים של שעות הגיעו מנהיגי אירופה להסכם בדבר צעדים להתמודד עם משבר החובות. בין הסעיפים שהוסכמו: שמיטת חובות של 50% ליוון

מנהיגי אירופה הגיעו אתמול להסכם ל"תספורת" של 50% - כלומר הפסד של מחצית מההשקעה עבור בעלי האג"ח היווניות - והגדלת קרן החילוץ האירופית (EFSF) לטריליון יורו (1.4 טריליון דולר), בתגובה ללחצים הבינלאומיים להגביר את מאמציהם לפתור את המשבר.

עשר שעות של דיונים בוועידה השנייה בתוך ארבעה ימים, שנערכה אתמול בבריסל, הניבו תוכנית שלדברי מנהיגי אירופה תחלץ את גוש היורו ממשבר החוב. הדיונים עם נציגי הבנקים הובילו להסכם על התספורת.

"תשומת הלב העולמית היתה ממוקדת בשיחות האלה", אמרה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, לעיתונאים בבריסל. "אנחנו האירופאים הוכחנו היום שהגענו למסקנות הנכונות".

התוכנית שעליה הסכימו המנהיגים כוללת היוון מחדש של הבנקים באירופה, תפקיד מורחב לקרן המטבע הבינלאומית, התחייבות מצדה של איטליה להגביר את מאמציה לצמצום החוב ואיתות לכך שהבנק המרכזי של אירופה ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות.

המנהיגים נקטו צעד לא שגרתי כאשר זימנו לוועידה את נציג הבנקים באירופה, צ'רלס דלארה מהמכון הבינלאומי לפיננסים, כדי לפתור את המבוי הסתום שאליו הגיעו בנוגע למציאת דרכים לצמצום החוב של יון ל-120% מהתמ"ג עד 2020, לעומת תחזית לחוב של 170% בשנה הבאה. דלארה הצליח להגיע להסכמה עם המנהיגים, בהובלת מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי, בסביבות חצות, לאחר שכבר פורסם אימייל לפיו "אין שום הסכמה על אף מרכיב בהסכם". סרקוזי אמר כי הבנקאים שולבו בדיונים "לא כדי לשאת ולתת, אלא כדי לעדכן אותם בהחלטות של 17 המנהיגים".

ההסכם עם הבנקים לתספורת מרצון היה המפתח לחבילת החילוץ השניה ליוון, אשר צפוי להיות בהיקף של 130 מיליארד יורו, במקום 109 מיליארד יורו שעליהם הוסכם ביולי. במאי 2010 הובטחו ליוון 110 מיליארד יורו בחבילת חילוץ ראשונה, שלא היתה מספקת.

נשיא הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן קלוד טרישה, אשר הזהיר מההשלכות של התספורת על המערכת הבנקאית באירופה, לא השתתף בדיונים עם הבנקים, אך מאוחר יותר שיבח את נחישותם לפתור את המשבר.

המנהיגים הגיעו להסכמה גם לגבי היוון מחדש של הבנקים, וקבעו לבנקים תאריך יעד – 30 ביוני 2012 – שעד אליו יצטרכו להגיע ליחס הון ליבה של 9%. בנקים שלא יעמדו בדרישות ההון יוצבו בפני מגבלות על חלוקת דיבידנדים ומתן בונוסים, נאמר בהצהרת המנהיגים.

רשת הפיקוח על הבנקים באירופה אמדה את צרכי גיוס ההון של הבנקים באירופה ב-106 מיליארד יורו, ואמרה כי הבנקים יצטרכו להגיש תוכנית לגיוס הון עד ל-25 בדצמבר. בנקים שלא יגייסו מספיק הון בשווקים יצטרכו לפנות ראשית לממשלות במדינותיהם, והשימוש בקרן החילוץ יהיה רק מוצא אחרון עבורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully