וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוי ניר שטרן למנכ"ל מבחוץ - צעד נכון?

שוקי שטאובר

30.10.2011 / 16:36

למרות שבדרך כלל מינוי מנכ"ל מתוך החברה הוא צעד ניהולי נכון יותר, מנכ"ל סלקום החדש הגיע מבחוץ. שוקי שטאובר סבור שבמקרה זה מדובר בצעד חיובי

לקראת אמצע הקדנציה של ניר שטרן, המנכ"ל הנכנס של סלקום, יעמוד בפניו אתגר חשוב: לטפח מחליף. עד כה לא הצליחה המערכת הניהולית של החברה לטפח אף מנהל שנמצא ראוי לנהל אותה - סלקום היא חברת הסלולר היחידה שכל המנכ"לים שלה הובאו מבחוץ. את המנכ"ל הראשון, יעקב פרי, החליף יצחק פטרבורג שבא משירותי בריאות כללית, את פטרבורג החליף עמוס שפירא שבא מאל על; ועכשיו מגיע ניר שטרן מנטוויז'ן. בפרטנר, לדוגמא, סומן כבר לפני שנים חיים רומנו כמחליפו של המנכ"ל הראשון עמיקם כהן. באותה עת המשימה לא צלחה ורק לאחרונה הוא מונה לתפקיד זה, לאחר סיבוב באל על. בפלאפון לא היו בעיות מסוג זה וגיל שרון התקדם מבפנים לתפקיד המנכ"ל.

זה לא שבסלקום לא רצו, גם המנכ"ל הראשון שלה, יעקב פרי, ראה באורן מוסט מועמד ראוי לרשת אותו, אבל הדירקטוריון לא קיבל את ההמלצה. במינויים כאלו יש משקל משמעותי גם לפוליטיקה הארגונית, לא תמיד מסתכלים על מה באמת טוב לחברה. בעלי המניות בוחנים קודם כל מה טוב להם ולא תמיד טובתם היא גם טובתה של החברה. וחוץ מזה, הכול אישי.

רבות כבר נכתב על החשיבות של קידום מנכ"ל מבפנים. על התרומה לתרבות הארגונית, לתחושה של המנהלים כי יש להם אפיק קידום עד לרמות הגבוהות ביותר. בתחילת החודש, התייחס האקונומיסט למינויה של מג ויטמן שהובאה מבחוץ, לתפקיד מנכ"ל HP העולמית בצטטו את גורו הניהול ג'ים קולינס, מחבר רב המכר "גלגל התנופה - מטוב למצוין": "חברות גדולות כמעט תמיד מגייסות מנכ"ל מבפנים".

שינויים משמעותיים

יש מקרה בולט אחד בו אולי ניתן להעדיף מנכ"ל מבחוץ: כאשר החברה עומדת בפני שינויים ארגוניים משמעותיים. במקרים כאלו נדרשת העברה של אנשים מתפקידיהם. או אז קל יותר למנכ"ל מבחוץ לעשות את השינויים, יש לו פחות היכרויות ופחות מחויבויות. לכן במקרה הנוכחי של סלקום ההחלטה למנות את ניר שטרן היא החלטה נכונה, כי החברה עומדת בפני מיזוג עם נטוויז'ן. לכן, גם אם שפירא לא היה מבקש לעזוב, אפשר שהיו רומזים לו בעדינות באיי.די.בי כי הם מעדיפים את שטרן (הצעיר בשנים רבות משפירא) כמי שיוביל את המיזוג ואת החברה המשולבת בשנים הבאות. שפירא לא לקח שום סיכון ופרש בשיא, כשמאחוריו שובל לא נגמר של תשבחות.

שטרן הוא מנכ"ל צעיר מאד, כל קודמיו ניהלו מערכות גדולות ומורכבות. האתגר שעומד בפניו הוא עצום – גם להיכנס לנעליו של שפירא המתוקשר, גם להתמודד עם רגולציה ותחרות גוברת, גם לנהל מיזוג מורכב. זה הרבה מאד גם למנכ"ל מנוסה הרבה יותר ממנו. נראה שבתקופה הקרובה יו"ר סלקום, עמי אראל, וכמובן נוחי דנקנר שידו בכל, יהיו מעורבים מאד בנעשה בחברה.

שוקי שטאובר כתב עשרה ספרי ניהול וכותב ספר על אחריות תאגידית בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully