וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף הגמל סגר שלושה רבעוני תשואה שלילית

נועם בר

31.10.2011 / 8:54

באיחור של חודש פרסמו חברות הגמל את תשואותיהן לחודש ספטמבר. קופות הגמל איבדו 1.3%-2.5% מערכן במהלך החודש וסיימו רבעון שלילי במיוחד עם ירידות של עד 9% בתשואות

אוקטובר עומד להסתיים, אך רק עתה מפרסמות חברות הגמל את התשואות הרשמיות שהשיגו קופות הגמל שבניהולן בספטמבר. בשל תקופת החגים קיבלו החברות ממשרד האוצר אישור לעכב את פרסום התשואות עד סוף החודש.

קופות הגמל איבדו בספטמבר 1.3%-2.5% מערכן. את התשואות השליליות ביותר, 2.3%-2.5%, רשמו קופות הגמל של כלל. לעומתן, קופות הגמל של אנליסט רשמו בספטמבר את התשואה השלילית הפחות גרועה בענף, כ-1.3%. קופות הגמל של כלל נכנסו למשבר כשהן מחזיקות בהיקף מניות גבוה של 38%-39%, ואילו בקופות הגמל של אנליסט החליטו בחודשים שקדמו לגל האחרון של הירידות בשווקים לצמצם את היקפי המניות בקופות, תוך הגדלת הנזילות בהן.

ענף הגמל סוגר בכך את שלושת הרבעונים הראשונים של 2011 בתשואות שליליות במיוחד של עד כ-9%, וספק רב שגם אם תירשם מגמה חיובית בשווקים ברבעון האחרון, יצליח הענף להגיע לתשואה חיובית ב-2011. גם בחתך הזה, רשמו קופות כלל את התשואות השליליות ביותר בענף, 8%-9%. מנגד, קופות הגמל של אלטשולר שחם ובית ההשקעות ילין לפידות בולטות מתחילת 2011 עם תשואות שליליות מתונות יחסית לשאר הענף של 3%-3.5%.

קופות אלטשולר נהנו מפיזור נכסים לחו"ל. החשיפה לחו"ל בקופות אלטשולר שחם מגיעה לכ-50% מנכסי הקופה. בעוד מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר ירדו מדדי המניות בישראל ב-20% ויותר, מדדי המניות בארה"ב סיימו את אותה תקופה בירידות מינוריות, אם בכלל.

כבר תקופה ארוכה שקופות הגמל, שמנהלים צמד השותפים יאיר לפידות ודב ילין, בולטות בתשואות עודפות על מרבית הענף, הן בזמנים של ירידות בשווקים, הן בזמנים של עליות. "איננו נצמדים לדירוגים הפורמליים של חברות הדירוג, וזה עוזר לנו מבחינת יחס סיכוי-סיכון. אפשר לומר כי במונחי דירוג אנחנו נהנים מארביטראז'", אמר ל-TheMarker לפידות, הבעלים והמנכ"ל המשותף בבית ההשקעות ילין לפידות.

על המשבר האחרון הוא אמר: "מראש, לא החזקנו שיעורים גבוהים של מניות. באופן כללי, אנחנו מקפידים להיות מתחת לממוצע הענפי. בנוסף, 40% מפוזיציית המניות שלנו מושקעים בחו"ל במדינות חזקות, ארה"ב ומערב אירופה".

בשונה מבתי השקעות רבים שמבצעים את החשיפה לחו"ל באמצעות השקעה ישירה במניות ואג"ח במדינות שונות, בילין לפידות החשיפה לחו"ל מתבצעת באמצעות רכישת חוזים על מדדי המניות שם. "בחו"ל אין לנו אפשרות ליצור היכרות מעמיקה ואישית עם החברות, ומעדיפים לבצע את ההשקעה במניות דרך מדדים. לגבי אג"ח, איננו נוהגים להחזיק אותן בחו"ל, היות שמרווחי התשואה מאוד נמוכים ביחס לישראל", מוסיף לפידות.

כיום מחזיקות קופות ילין לפידות בנזילות יחסית גבוהה של כ-10% מהנכסים בהן, ולפידות מציין כי "אמנם האי ודאות בשווקים עדיין קיימת, אבל אנחנו חושבים שמחירי המניות בישראל כיום נמוכים. המצב היחיד שנעדיף בו מחוץ למכור, הוא שאם נגיע למסקנה כי השוק הפך לבועתי ושהמחירים בו מנופחים. זה רחוק מהמצב כיום".

בהסתכלות על התשואה בשלוש השנים האחרונות, ממשיכות קופות ילין לפידות להוביל את טבלאות התשואה, הן של קופות התגמולים, הן של קרנות ההשתלמות. בשלוש השנים האחרונות הניבו קופות ילין לפידות תשואה של יותר מ-36%. במקום השני נמצאות קופות הגמל של אנליסט עם תשואה מצטברת של 34%-36%. קופות הגמל תמר וגפן של כלל, שכיכבו בשנתיים האחרונות בשלישייה הראשונה של טבלת התשואות המצטברות לשלוש שנים, הידרדרו מטה, וכעת הן ממוקמות במקומות 5 ו-6 בטבלה.

בקצה השני של טבלאות התשואה לשלוש השנים האחרונות נמצאות קופות קרן אור וכנרת, שרכש פסגות מפריזמה שהתפרק. קרן אור הניבה בשלוש השנים החולפות תשואה דלה של 12.4% בלבד וכנרת הניבה תשואה מצטברת של 16.5%.

לפי המסתמן כעת, אוקטובר יירשם כחודש חיובי במיוחד לענף הגמל, לאחר חצי שנה של תשואות שליליות, חודש אחר חודש.

  • עוד באותו נושא:
  • קופות גמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully