וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר באחד העם נסגר בירידות שערים

רם עוזרי

31.10.2011 / 16:59

הירידות החדות שנרשמו בשערי אחד העם במהלך יום המסחר התמתנו לקראת סופו. מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 ירדו ב-1% ואילו מדד הבנקים ירד בצורה מינורית של 0.2%

יום המסחר השני בתל אביב נחתם בירידות שערים של 1% במדדים המובילים. מניות הבנקים, שהובילו את העליות ביום חמישי עם זינוק של 6.1% ואיבדו אתמול 3%, ננעלו היום ללא שינוי מהותי.

מדד ת"א 25 נחתם בירידה של 1% ומדד ת"א 100 ירד בשיעור דומה. מדד מניות הבנקים , שרשם בימי המסחר האחרונים תנודתיות חריגה, נחתם בירידה מינורית של 0.2% לאחר שהגיע במהלך המסחר לירידה של 1.6%. מדד מניות הנדל"ן החסיר גם הוא 1% מערכו.

המסחר נפתח בירידות שערים מתונות על רקע המגמה השלילית שנרשמו בבורסות אירופה והמשיך בירידות שערים חדות של מתחת ל-2% במדדים המובילים. לקראת סיום המסחר רשמו המדדים זינוק חד שהצליח לצמצם את הירידות החדות ולחתום את יום המסחר בירידה של 1% בלבד.

"התיקון בסוף יום המסחר הגיע על רקע התיקון בוול סטריט שגם היא פתחה במגמה שלילית שהתמתנה לקראת סיום המסחר בת"א", מסביר יניב פגוט, אסטרטג ראשי מקבוצת אילון. עוד הוסיף פגוט כי העובדה שזהו היום האחרון בחודש אוקטובר גרמה לגופים רבים להזרים ביקושים כדי להשפיע על התשואה החודשית.

שבוע המסחר כולו, והמסחר היום, עומדים בסימן התגובה של השווקים לתכנית הסיוע האירופית. לאחר שהפרטים נלמדו, מתחילים להישמע יותר ויותר קולות הטוענים כי התוכנית שהציגו מנהיגי אירופה אינה מספיקה על מנת לפתור את בעיות החוב באירופה. ספקות אלו מאיימים להחליף את העליות החדות שנרשמו בשווקים בעקבות פרסום התוכנית במגמת ירידה.

כך למשל, הכלכלן נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, שחזה את המשבר שפקד את שוק ההון האמריקאי והביא למפולת של 2008, העריך אתמול כי בתוך כמה שבועות השווקים יאבדו אמון בתוכנית. לטענתו, גוש היורו כבר נמצא במיתון.

גם בישראל עולים ספקות באשר לתוכנית האירופית. אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המקרו הראשי של דש ברוקראז', אמר אתמול כי המטרה העיקרית של התוכנית לטיפול במשבר החובות באירופה היתה לעצור את ההידרדרות בשווקים, שמאיימת להכניס גם את איטליה וספרד, ואולי אף את צרפת, למעגל המדינות הנזקקות, ולדרדר את הכלכלה העולמית למיתון. עם זאת, זבז'ינסקי מטיל ספק ביכולתה של התכנית לעמוד במטרותיה.

בכדי שהסיכוי שהמטרה תושג יהיה גבוה, הוא אומר, מנהיגי אירופה היו צריכים להציב מחסומי ענק בדרכה של המפולת בשווקים. הסיכוי לכך יהיה גבוה יותר, ככל שהקרן תהיה גדולה יותר. קרן מספיק גדולה תרתיע מתקפה ספקולטיבית ותסייע להשיב את האמון לשווקים. לפי מה שפורסם עד עתה, הקרן צפויה להגיע לגודל של כ-1.4 טריליון דולר ולדעת זבז'ינסקי זה ככל הנראה לא יספיק.

בישראל, הממשלה אישרה אמש את פרק המסים של ועדת טרכטנברג, שייכנס לתוקף, אם יאושר עד סוף 2011 ע"י הכנסת, ב-1 בינואר 2012. בין המלצות ועדת טרכטנברג שישפיעו על המשקיעים באחד העם נמצאת ההחלטה להעלות את המס על רווח הון (ריבית, בורסה, מכירת מניות, פקדונות, דיבידנד) מ-20% ל-25%. (לבעל מניות מהותי יעלה מ-25% ל-30%), ואת מס החברות יועלה ל-25% (אמור היה להיות מופחת במסגרת מתווה מס הכנסה פוחת מ-24% ל-23%).

נוסף על כך, תבוטל העלאת הבלו על הדלקים, יינתנו 2 נקודות זיכוי לגבר לכל ילד עד גיל 3, יוטל מס עשירים בשיעור 2% לכל מי שהכנסתו מכל מקור שהוא עולה על מיליון שקל לשנה, יבוטלו המכסים על ייבוא מוצרים שאין להם ייצור מקומי, יורדו מיסי הקנייה בענפים תחרותיים.

"זו לא תקופה לסטוק פיקינג. הרבה מאוד מניות ירדו בצורה חדה ולכן יש מחירים נוחים בהרבה מאוד מקומות. כשהשוק היה ב-1300, מי שרצה להרויח היה צריך להיות צלף. הכל היה יקר ולא נשאר הרבה מה לקנות. היום הכל זול ולכן זה זמנם של האינדקסים". כך אמר יניב פגוט, הכלכלן והאסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

במשרד האוצר מפחיתים את תחזית הצמיחה לשנת 2012 לרמה של 4%, רמה אופטימית יותר מזו של בנק ישראל הצופה צמיחה של 3.2%. "הצלחנו לחזור לצמיחה ולאבטלה נמוכה אבל אנו מסתכלים קדימה לשנת 2012 בדאגה אנו רואים סימנים מדאיגים בכלכלת העולם ויש לכך השלכות על כלכלת ישראל. ספינת הכלכלה שלנו וספינת התעסוקה שלנו לא התרסקה כמו שהתרסקה ברוב מדינות המערב אבל אנו רוצים התעצמות של הסערה מסביבנו ולא הגענו לחוף מבטחים. ההיפך מזה הוא הנכון" אמר אמר הבוקר שר האוצר יובל שטייניץ, שהציג בפני ועדת הכספים את תחזית הצמיחה המעודכנת.

מניות במרכז המסחר

המשקיעים בתל אביב מודים לממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, על אישור עסקת המיזוג של דלק רכב וקמור . מניות שתי החברות רשמו עליות חדות. האישור ניתן אחרי התייעצות בוועדה לפטורים ומיזוגים, לאחר שברשות הביעו בעבר דאגה מהשלכותיו התחרותיות.

דלק מוטורס היא יבואנית הרכב השנייה בגודלה בישראל, המשווקת בארץ את מאזדה ופורד. קמור מייבאת כיום את ב.מ.וו , אך בעלת 50% בזיכיון לצ'רי הסינית, אותם תצטרך למכור כתנאי למיזוג. בדיקת רשות ההגבלים העלתה כי המכוניות המשפחתיות המיובאות והמשווקות על ידי דלק לא מתחרות קמור המייבאת ב.מ.וו ועל כן אין חשש כי הצרכנים ייפגעו.

מניית אלביט הדמיה מתממשת היום במחזור גבוה, לאחר שמאז נקודת השפל לפני כחודשיים טיפסה המניה ב-140%. החברה הציגה לפני כשבוע תכנית לרכישת אג"ח שהביאה לראלי במניה ובמחירי האג"ח של החברה.

מייסד חברת טבע , אלי הורביץ, הביע אמון בחברה היום בכנס גו יורופ שנערך בתל אביב. "אני יכול לחזות כבר היום את התוצאות של טבע ב-2050. בשבילנו שנת 2050 זה המחר שלנו ואנחנו מתכוננים אליו כבר מהיום. מי שלא מתכונן לשנת 2050 לא יודע לנהל חברה ולא יהיה לו תוצאות", אמר הורביץ. מניית החברה רשמה בימים האחרונים זינוק של כ-10%.

כור , שבשליטת אי.די.בי של נוחי דנקנר, עידכנה אתמול בערב (א') כי למרות שקיבלה שתי הצעות ממתווך לרכישת בניין HSBC בניו יורק לפי שווי של עד 525 מיליון דולר, בכוונתה להיצמד לתוכניתה המקורית ולמכור 50% מהנכס לחברה האחות נכסים ובנין - זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי - לפי שווי של 480 מיליון דולר בלבד. כור מציינת בדיווח כי ההחלטה התקבלה מכיוון שמדובר בהצעות מקדמיות בלבד הכפופות לבדיקות שונות, וכן שמדובר בסופו של דבר בפער זניח של 3-5.6 מיליון דולר בלבד לאחר שקלול ההוצאות ומסים על המכירה.

מניית אאורה השקעות ירדה היום בחדות לאחר שסיימה את המסחר אתמול בזינוק של 14% . החברה, בעלת שווי שוק של 37.8 מיליון שקל, מקבלת עתה הערכת שווי שוק לחברה הבת - אאורה ישראל יזמות והשקעות, ל-234 מיליון שקל, על פי חוות דעת שהוזמן על ידי דירקטוריון החברה מחברת תבור כלכלה ופיננסים.

מניית תמיר הון , שבשליטת תמיר פישמן (10.3%), זינקה היום לאחר שדיווחה אמש למשקיעים כי פנתה לבית המשפט בבקשה לאשר חלוקת דיווידנד חריג של 20 מיליון שקל לבעלי מניותיה. הבקשה לחלוקת הדיווידנד נעשית לאחר שהחברה מימשה את אחזקותיה בחברת ההיי-טק הישראלית אלוט , הנסחרת בנאסד"ק ובתל אביב. חלוקת הדיווידנד היא חלק ממהלך שגרתי להשבת ההון הראשוני הנעשה עבור המניות של החברות המושקעות.

מוזי ורטהיים, בעל השליטה בחברה המרכזית למשקאות קלים, לא מצליח למחוק את חברת המים המינרליים נביעות מהמסחר בבורסה. הצעת הרכש שהגישה החברה לפני כשלושה שבועות, לרכישת 10.6% ממניות החברה הנמצאים בידי הציבור, נכשלה. זאת, לא לפני שהביאה לזינוק של 65% במחיר המניה.

לוי רחמני התפטר מתפקידו כיו"ר קבוצת הביטוח איילון לאחר כ-35 שנים בתפקיד. רחמני שכיהן עד עתה גם כמנכ"ל הקבוצה וגם כיו"ר הוא הבעלים של איילון ומחזיק בהיקף של כ-83% ממניות החברה. במקומו של רחמני ימונה לתפקיד היו"ר, רו"ח יעקב דרזי העובד עם איילון כבר במשך 20 שנה. ההתפטרות של רחמני מגיעה על רקע הכללים החדשים של ממשל תאגידי המנוסחים בתיקון 16 לחוק החברות שנכנס לתוקף בפברואר האחרון. התיקון אוסר על מנכ"ל בחברה ציבורית להחזיק במקביל גם בתפקיד היו"ר.

ביג מרכזי קניות, שבשליטת יהודה ורוני נפתלי, דיווחה אמש כי השלימה בסוף השבוע גיוס בהיקף של כ-149 מיליון שקל. רובו של הגיוס, כ-148.3 מיליון שקל ברוטו, נעשה בדרך של הנפקת חוב וכ-600 אלף שקל בדרך של גיוס מניות. במסגרת ההנפקה, ביצעה החברה הרחבה של סדרה ג', שהונפקה בשנת 2007, הנסחרת כעת בתשואה של 4.2% עם מח"מ (זמן ממוצע להחזר החוב) של 4.8 שנים, וכן ביצעה הנפקה חדשה של מניות.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully