וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אספקת הגז המצרי לישראל חודשה במלואה

אבי בר-אלי

1.11.2011 / 8:52

לראשונה מאז הפיצוץ הראשון בקו הגז ממצרים לישראל עמד בסוף השבוע קצב ההזרמה על 70% מהנפח החוזי. מרבית הגז סופק לחברת החשמל, חלקו הוזרם לבתי הזיקוק בחיפה

שבוע לאחר שחודשה אספקת הגז הטבעי ממצרים, טיפס בסוף השבוע היקף הזרמת הגז לכ-70% מהנפח החוזי שבו מחוייבת הספקית המצרית EMG. מדובר בקצב ההזרמה הגבוה ביותר של הגז המצרי מאז שאירע הפיצוץ הראשון בצינור הגז שבין שתי המדינות בפברואר השנה.

נפח ההזרמה נע, נכון לאתמול, בין 50%-70% מהכמות החוזית, לאחר שהגיע בסוף השבוע לקצב הזרמה שנתי של כ-1.6 מיליארד מ"ק (BCM). מרבית הגז סופקה לחברת החשמל, שעמה קשורה EMG בחוזה אספקה של 2.1 BCM בשנה. ואולם, לראשונה סיפקו המצרים גז גם לחברת בית הזיקוק בחיפה (בז"ן), שמולה חתמה EMG על חוזה למכירת 0.6 BCM מתוך 1.1 BCM שלהם היא זקוקה לצרכים תפעוליים.

עם הפסקת ההזרמה, נאלצה בז"ן לחתום על הסכם גיבוי מול הספקית המתחרה ים תטיס. בחלוף כמה חודשים סיכמה בז"ן עם ים תטיס על חוזה קבוע לרכישת 1.2 BCM למשך 27 חודשים במחיר גבוה ב-60%-70% ממחיר הגז שעליו סיכמה חצי שנה לפני כן מול EMG.

במקביל, חידשה EMG את אספקת הגז למפעל נשר ברמלה, שצורך מסוף 2009 גז מצרי בעבור צרכיו התפעוליים, ובעיקר בעבור הסקת תחנת הכוח הפרטית שבחצר המפעל. גם נשר נאלץ לחתום על הסכם גיבוי מול ים תטיס, שהופסק במהלך סוכות בעקבות הידלדלות מאגר ים תטיס שמול חופי אשקלון.

בתוך כך, מזרימה EMG לראשונה גז גם למפעלי אגן כימיקלים שבאשדוד ולמפעל מכתשים שברמת חובב - שנותרו אף הם ללא גז בעקבות הפיצוץ בצינור המצרי והפסקת הסכמי הגיבוי של ים תטיס. מדובר באספקה של 0.1 BCM לשנה עבור שני המפעלים למשך חמש שנים.

אספקת הגז ממצרים חודשה 100 ימים לאחר הפיצוץ הרביעי (מבין חמישה) של צינור הגז בחצי האי סיני. היקף ההזרמה היה תחילה על כ-30% מהנפח החוזי.

בסך הכל, שובשה אספקת הגז הטבעי ממצרים לישראל מתחילת השנה למשך כ-220 יום במצטבר, מתוכם 180 יום שבהם הושבתה ההזרמה כליל. מציאות זו אילצה את חברת החשמל לעשות שימוש חלופי - ויקר יותר - בסולר ובמזוט. זאת, בייחוד לאחר שספקית הגז המתחרה, קבוצת ים תטיס, הודיעה לפני כחודש כי תיאלץ לצמצם את אספקת הגז מהמאגר שלה מול חופי אשקלון בשיעור של 25%-30%. כל אלה, בצירוף התייקרות הפחם, הביאו לייקור תעריף החשמל בשלושת החודשים האחרונים בשיעור מצטבר של כ-14%.

  • עוד באותו נושא:
  • גז מצרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully