וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרמל שאמה הכהן: "מערכת הבנקאות על הכוונת"

2.11.2011 / 12:10

בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת אמר יו"ר הוועדה, כרמל שאמה הכהן כי כדאי לבנקים להיכנס להידברות על מנת למצוא את הכשלים. המפקח על הבנקים: "לא נכון להסתכל רק על ההכנסות התפעוליות"

"מי שחושב שהקופה תמשיך לדפוק יגלה שהוא טעה. עדיף להיכנס להידברות אמיתית למציאת הכשלים", כך פתח הבוקר יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה הכהן, את הדיון בוועדה בעניין מרווחי הריבית הבנקאית למשקי הבית.

במהלך הדיון טען המפקח על הבנקים דודו זקן כי "המרווח הפיננסי הוא רק חלק מהתמונה הכוללת. שירותי מערכת הבנקאות עולים כסף, וההכנסות התפעוליות לא מכסות על ההוצאות התפעוליות. לכן לא נכון להסתכל על ההכנסות התפעוליות לבדן. כדי לשרת את מגזר משקי הבית צריך סניפים - וזה עולה כסף. הרווחיות במגזר הקמעוני (לקוחות פרטיים, משקי בית) לא גדולה יותר מהמגזר העסקי. התוצאה היא לא דומה בעסקים קטנים, שם רווחיות הבנקים גדולה יותר".

בהתייחס לנושא המרווח הפיננסי אמר זקן כי "המרווח הפיננסי במגזר הלא צמוד נשאר קבוע סביב 3.8%. לא ראינו גידול במרווח הפיננסי כתוצאה מהרפורמה בעמלות. הנתונים גלויים לכולם. אפשר לבדוק את זה גם לאורך זמן וגם בין הבנקים השונים".

בהתייחס לכלל המערכת אמר המפקח כי "התשואה על ההון של הבנקים בישראל לא גבוהה לעומת העולם, בלשון המעטה. התשואה על ההון בישראל אפילו נמוכה. יכול להיות שהבנקים לא יעילים, ראינו שבאמת ההוצאות התפעוליות של הבנקים גבוהות. כלומר יש מקום להתייעלות של המערכת הבנקאית. יש מקום לבדוק את אותו חלק עודף. אנחנו בודקים את זה בנושא ההוצאות ויכולת הבנקים להתייעל".

"עמלות הבנקים הן שערוריה"

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר בדיון כי הוא נכווה לא מעט "מניסיון לקדם שינוי בתחום העמלות הבנקאיות. הניסיון נתקל בחומה בצורה הן של הבנקים והן של המפקח על הבנקים. המערכת לא פועלת בצורה ראויה. המפקח לא מפקח על הבנקים. עמדות המפקח נקבעות על פי עמדות הבנקים. במקום לייצג את האינטרס של הציבור, אתם (הפיקוח על הבנקים) מייצגים את האינטרסים של הבנקים. זו אשמה חמורה, שלא מופנית אישית כלפי המפקח הנוכחי, אבל אני עומד מאחוריה. הרווחיות של הבנקים היא קבועה. הרווחים של הבנקים נמשכים ועולים. יש נתק בין העולם המופלא שהבנקים תמיד נמצאים בו לבין העולם הקודר שבו הציבור נמצא".

עוד אמר חנין כי "נושא עמלות הבנקים הוא שערורייה. הציבור הוא קהל שבוי. הבנקים פועלים בחזית אחידה ולא משנה לאיזה בנק תלך. אנחנו צריכים מפקח שיפקח על המפקח על הבנקים. אני רוצה להביע את מחאתי, ולא מקבל את גלגול האשמה על עובדי הבנקים. אני חושב שזו דמגוגיה ואין שום קשר למציאות".

ח"כ עמיר פרץ (עבודה) אמר בדיון כי "עלות הכסף למשפחה היא דרמטית. הוצאות התפעול במגזר משקי הבית גדולות יותר, זה נכון, אבל המצב מעוות. מערכת המגזר העסקי יותר זולה לתפעול, אבל המקור של הכספים הוא הציבור. לבנקאות עסקית אין זכות קיום אם לא הפקדות משקי הבית".

בעניין הצורך בהתייעלות של מערכת הבנקאות אמר פרץ כי "צריך להפסיק עם עניין העובדים. פגיעה בשכר עובדי הבנקים משפיעה גם על השכר הממוצע במשק ולכן פוגעת גם בחלשים. צריך לתת רישיון לשני בנקים נוספים שיבטיחו להתעסק רק במשקי הבית".

ח"כ נחמן שי (קדימה) פנה למפקח על הבנקים וציין כי הוא רואה בו "אחת התקוות הגדולות לציבור. אתה בצומת מרכזי שמשפיע על כל אזרח במדינת ישראל. יש לך יכולת גדולה מאוד להשפיע על הציבור הרחב. כל אחד יודע שבנק זה מקום שמתייחס בביטול, ביוהרה, גם ללקוחות המועדפים, ואני יודע כי אני לקוח מועדף".

זקן הגיב על הדברים, וציין כי "הבעלים של הבנקים הוא הציבור. רוב מניות הבנקים מוחזקות על ידי הציבור. נאמר שהבנקים תמיד מרוויחים. זה לא נכון. כשהיו פה משברים מערכת הבנקאות סבלה מהפסדים ומרווחיות נמוכה. פעילות המערכת הבנקאית לא מנותקת מהמשק הישראלי".

"אנחנו לא מתעלמים מהקיץ האחרון", אמר זקן. "יש לנו אגף שלם שכל התשומות שלו הן לגבי יחסי בנק-לקוח ותחרות. יש החזר כל שנה של מיליוני שקלים ואנחנו כל הזמן בודקים. אין התעלמות".

מנכ"ל איגוד הבנקים משה פרל הוסיף כי "יש פער בין מרווחי משקי הבית לעומת מרווחי המגזר העסקי. זה פער אוניברסלי שלא מעיד על בעיה. זה דפוס קבוע. המרווחים למשקי הבית גבוהים מהמגזר העסקי. זה לא כשל. התשובה היא בעלויות הבנקים. מאז חקיקת העמלות ראינו שינוי בעמלות הציבור - שנוטה היום לעשות יותר פעולות בערוץ הישיר. תסתכלו על מערכת הבנקאות הישראלית – הצלחנו להוכיח באופן מובהק שהמערכת הישראלית לא נפלה לבור שמערכות בנקאות זרות נפלו אליו. אני לא טופח לעצמי על השכם, אבל מסרב להתבייש שהבנקים בישראל לא נפלו בהשקעות אקזוטיות, במתן הלוואות לסאב פריים, אנחנו לא נאלצנו לקחת כסף מהממשלה כדי לחלץ בנקים".

"הצלחנו ליצור שיווי משקל. בשנים האחרונות מחירי העמלות ירדו. יש מעט מאוד מוצרים שהוזלו בשנים האחרונות. הצלחנו לייצר יציבות בלי להפיל את זה על הבנקים לא בריביות ולא בעו"ש".

שאמה הכהן סיכם את הדיון בציינו כי "מערכת הבנקאות חמקה מהמחאה החברתית אבל עלתה על הכוונת של הרגולטור. אתם (הבנקים) מתעלמים מבעיה שמתחילה לבצבץ. אבל אתם ילדים גדולים. ראשי חברות הדלק התעלמו מקולות והיום את מטיחים את ראשם בקיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully