וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכרה של נשיאת בית המשפט העליון: 55 אלף לחודש

הילה רז

3.11.2011 / 9:36

ברשימת שיאני השכר לא נמצא אף אחד ממערכת המשפט ואכיפת החוק - ויש הטוענים שמדובר במדיניות מכוונת. נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש בראש טבלת שכר השופטים

מרשימת 100 שיאני השכר של המגזר הציבורי ל-2010 נפקדים אנשי המשפט ואכיפת החוק. לא נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, שחולשת על כ-700 שופטים שמכהנים כיום, ולא היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, שעומד בראש הפרקליטות המעסיקה כ-1,000 עורכי דין, נמצאים ברשימה.

שכרם של וינשטיין ושל פרקליט המדינה, משה לדור, מוצמד לשכר שופטי בית המשפט העליון. וינשטיין נכנס לתפקידו בתחילת 2010. מי שהיה צריך הוכחה בנוגע לטוהר מניעיו להיכנס לתפקיד, יכול לגלות, באמצעות טבלת שיאני השכר, כי הוא לא עשה זאת ממניעים כספיים. כאחד מבכירי הסנגורים בישראל וכבעליו של משרד פרטי משגשג שמתגורר בהרצליה פיתוח, ניתן להניח שוינשטיין ויתר על שכר גבוה בהרבה מזה שהוא מרוויח עתה.

מי שמלין כלפי השופטים או הפרקליטים כי תנאי שכרם מופלגים, כי "הם מנותקים מהעם" או קלישאות בסגנון זה - טועה ומטעה. השכר שסוגר את רשימת 100 שיאני השכר הוא 60,147 שקל ברוטו בחודש. אף שופט או איש שלטון חוק לא מרוויח שכר גבוה יותר מסכום זה.

השופטת ביניש, שנחשבת כשיאנית השכר בקרב השופטים, מרוויחה, על פי הערכות, כ-55 אלף שקל ברוטו בחודש, כולל תוספות שונות. המשנה לנשיאה, השופט אליעזר ריבלין, משתכר כאלף שקל פחות ממנה. יתר 11 שופטי בית המשפט העליון משתכרים, לפי הערכות, כ-50 אלף שקל ברוטו בחודש, כולל כל התוספות.

שכרו של כל אחד מהשופטים שונה במקצת בשל תוספות השכר המגיעות לו, בין היתר, על בסיס ותק והשכלה אקדמית. בנוסף, זכאים שופטי בית המשפט העליון לרכב שרד, והם יכולים לבחור בדגם של רכב מהדגמים שמוצעים לשרי ממשלה. ישנם שופטים בבית המשפט העליון שמטעמי חיסכון במס וצניעות בוחרים במכוניות זולות יותר.

העובדה שאנשי שלטון החוק אינם נכללים בין שיאני השכר עשויה להעיד גם על סדרי העדיפויות של הממשלה. ישנם אף כאלה שטוענים שמדובר ביד מכוונת.

לפי תיאוריה זו, שכרם ותנאי עבודתם של השופטים והפרקליטים הולכים ונהפכים לגרועים לאורך השנים, בשל רצון של גורמים אינטרסנטיים להחליש את מערכת המשפט, להרתיע אנשים מוכשרים מלהגיע אליה, ולגרום לאלו שכבר נמצאים במערכת לעבוד בתנאים קשים.

אם בעבר משפטנים השוו את עצמם לרופאים, הרי שכעת הפער בין המקצועות במגזר הציבורי העמיק משמעותית. הרופאים מתמקדים בהצלה פיזית של האדם, והשופטים והפרקליטים עוסקים בדיני נפשות, ובהם שלילת החירות הבסיסית של אדם באמצעות כליאתו, הרחקת אנשים מסוכנים ממשפחתם ומסביבתם ועוד.

ואולם, בעוד שהרופאים מככבים בטבלת שיאני השכר ומהווים 60% ממאה השיאנים, לא ניתן למצוא ברשימה אפילו לא שופט אחד. מילא הרופאים המומחים שמככבים ברשימה - הבעיה העיקרית נובעת מהשוואות אחרות. כך לדוגמה, בקרים ברשות שדות התעופה מרוויחים כ-70 אלף שקל ברוטו בחודש, כ-15 אלף שקל יותר מהנשיאה ביניש. סדרן עבודה בנמל חיפה מרוויח עשרת אלפים שקל יותר מנשיאת בית המשפט העליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully