וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוכשרת אבל אמא? המשרה לא רלוונטית

מאיה פולק

3.11.2011 / 12:56

בניגוד לאבהות - אמהות מהווה בעיה בשוק העבודה הישראלי. מעסיקים רבים נמנעים מלשכור אמהות - גם אם הן המתאימות ביותר לתפקיד. "לא מתאים הצרות והילד החולה"

מיקה (35), אמא לתינוקת, מחפשת בימים אלה עבודה בתחומי הפרסום והשיווק. היא שלחה קורות חיים למעסיקים פוטנציאליים, אבל איש לא חזר אליה. "חברים מהתחום המליצו לי להוריד מקורות החיים את העובדה שאני אמא. כך עשיתי, ופתאום כן חזרו אלי", מספרת מיקה. "החלק הראשון של השיחה תמיד נלהב, ואומרים לי שאני בדיוק מה שהם מחפשים. אבל כשבמהלך השיחה אני מציינת שאני אם, המשפט הבא הוא: 'אה, טוב, אז המשרה לא רלוונטית'".

מיקה אף שומרת מייל שקיבלה ממנהלת השמה, שקיבלה את קורות החיים שלה עבור תפקיד בשיווק בחברת היי-טק וענתה בגילוי לב: "אני לא מצליחה לשכנע את המנכ"ל אפילו לפגוש לראיון אמהות, אף שברור לחלוטין שהן עונות לדרישות התפקיד".

מיקה לא לבד. ענת, (32) אם לשלושה, מספרת: "אחרי שילדתי את בני הראשון ראיינו אותי לתפקיד גרפיקאית בחברה לייעוץ פיננסי. עברתי שם כמה ראיונות עבודה, מצגות ומבחנים. בסוף פנתה אלי אחת המראיינות ואמרה לי: 'בכנות, מכל מי שעשה את המבחנים את הכי מתאימה לנו. אם לא היתה לך את ה'בעיה' שיש לך ילד קטן, היית מתקבלת, אנחנו חברה של צעירים ויוצאים לימי גיבוש - ולא מתאים שתהיה לנו פה אמא עם כל הצרות שלה והילד החולה'".

עבור נשים עובדות, אמהות - בניגוד לאבהות - היא סוג של מכשול בקבלה לעבודה. בישראל 2011, הפתוחה והטכנולוגית, עדיין נתפשת אם צעירה כמי שלא תוכל למלא את תפקידה על הצד הטוב ביותר מבלי לוותר על חיי המשפחה. דוגמה בולטת לכך הוא המונח הסקסיסטי "משרת אם", שאותה המציא פחות או יותר אתר המשרות אולג'ובס. מדובר במשרות מלאות או חלקיות, שמאפשרות לסיים את יום העבודה בשעות אחר הצהריים, ומובן שאין מדובר במשרות ניהול. למשרות מסוג זה לא קוראים "משרת הורה" או "משרת אב צעיר". באולג'ובס טוענים כי זה מה שהמעסיקים רוצים, אבל מסכימים לשקול שוב את השימוש במושג המפלה.

קורות החיים: לכתוב או לא לכתוב?

רוב קורות החיים בישראל הם סטנדרטיים. מעטים הם המועמדים שמייצרים תהליך אמיתי של חשיבה בנושא. כך ניתן למצוא את כל הפרטים הלא-רלוונטיים הבאים בקורות החיים של מועמדים לעבודה: גיל, מצב משפחתי, כתובת מפורטת, ויש אף כאלה שטורחים לציין את מספר הפקס.

"בקורות החיים אין שום צורך לציין גיל ומצב משפחתי", פוסקת עו"ד ציונה קניג-יאיר, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה בתמ"ת. "לפי החוק אסור למעסיק אפילו לשאול על זה, אלא אם כן זה רלוונטי במישרין לדרישות התפקיד". אמיר מנדל, פסיכיאטר ארגוני, מסכים שאזכור הפרטים האישיים בקורות החיים מיותר. לדבריו, "מדובר באינפורמציה פרטית שאינה חלק מקורות החיים המקצועיים".

רינת קרן הרמן, מנכ"לית חברת Mind לייעוץ ארגוני הולכת עוד יותר רחוק: "אין צורך לציין את הגיל בקורות החיים", היא אומרת. "אנשים יודעים לעשות חשבון, מה גם שאסור לשאול על זה בראיונות. בנוסף, לא כדאי לאם לכתוב שהיא חד-הורית, כי זה מעורר סטיגמות לא ראויות". לאישה שגרה במקום מרוחק ממליצה קרן הרמן שלא לציין את מקום המגורים. ואם מדובר במקום שרק נשמע מרוחק - כדאי לציין בסוגריים ליד איזו עיר גדולה הוא נמצא".

אבל יש גם מי שחושב אחרת, ובאופן מפתיע אלה דווקא נשים. אורנה סגל, מנכ"לית מנפאואר, טוענת כי למרות שאין הכרח לציין אמהות בקורות החיים, מנהלים רבים לא ישמחו 'לגלות' זאת רק במעמד הראיון. "כל התהליך צריך להיות מאוד אמין", היא טוענת. "אם לא תכתבי שאת אמא - זה יגרום להרמת גבה, ומיד ישאלו למה לא כתבת".

עבור חלק מהמעסיקים, העובדה שאישה לא ציינה בקורות החיים שהיא אם, אוטומטית פוסלת אותה למשרה, לא משנה כמה תבריק בראיון. יעל קאהן שרון, לשעבר מנהלת גיוס וייעוץ ארגוני בבזק, שעתידה להתמנות למנכ"לית עמותת קו משווה, טוענת כי "אם מגלים שאת אמא רק בראיון - זה מאוחר מדי והנזק גדול. מבחינתי, לראיון מגיע האדם שתואר בקורות החיים, ויש עובדות בסיסיות כמו גיל ומצב משפחתי שחייבות להופיע".

הראיון: להגיע בכל מחיר

מי שהצליחה לדלג על מכשול קורות החיים והוזמנה לראיון עבודה, חייבת להבין שבשלב הזה אסור להתפשר - ויש להגיע לראיון העבודה בכל מחיר. אחד הדברים שהיה בעוכריה של מיקה היה העובדה שכשזומנה לראיון עבודה בשעה שלוש ענתה למעסיקים: "מחר בשלוש לא נוח לי, כי אני צריכה להוציא את הילדה מהגן". עבור מיקה, היתה זו הזדמנות נוספת לשרבב לשיחת הטלפון מידע נוסף, אך חלק מהמעסיקים ייפרשו את תשובתה כחוסר גמישות שעלול לבשר על ההמשך.

"תמיד תגידי שהמועד מתאים לך והפכי עולמות כדי להגיע לראיון העבודה", ממליצה סגל. "היי בטוחה שלמראיין לוח זמנים הרבה יותר עמוס משלך. זה מראה שאת ממש רוצה את העבודה, ושאת גמישה".

בראיון: להוכיח תמיכה ולא להתנצל

"אני בחיים לא אשאל מועמדת בראיון עבודה איך היא מתכוונת להסתדר, אני גם לא בטוח שזה חוקי", אומר אורי גילים, לשעבר מנכ"ל ICQ וכיום מנכ"ל הסטארט-אפ BI SCIENCE. "הייתי רוצה להאמין שהאדם שמעמיד את עצמו למשרה פנויה מבין לקראת מה הוא הולך, ואם אני מתרשם - אני סומך עליו או עליה".

התפישה של גילים עולה בקנה אחד עם החוק. "למעסיק אסור לשאול אם המועמדת נשואה, כמה זמן היא נשואה, האם יש לה ילדים ואם היא מתכננת הריון בקרוב", אומרת קניג-יאיר. "המעסיקים שדחו על הסף את מיקה בשיחה טלפונית לאחר שציינה שהיא אמא, נקטו כלפיה אפליה וחשופים לתביעה".

גם אם מעסיקים מכירים את החוק הרי שלא כולם מתנהלים על פיו, והשאלה איך מציגים אמהות למעסיק פוטנציאלי היא עניין שכדאי לחשוב עליו לפני המפגש הראשון איתו. "בראיון צריך להראות יכולת מקצועית, ולהסביר מדוע אסור למעסיק לוותר על העובדת, בין אם היא אמא ובין אם לאו, מכיוון שגם אם תעבוד פחות שעות היא תיתן אותה תפוקה ויותר", מסבירה קהאן שרון. "המועמדת צריכה להסביר שיש לה בן זוג תומך, סבתא, מטפלת או כל גורם אחר שיעזור, ושהיא יודעת לשלב בין עבודה לבית. אמא צעירה צריכה להיות מאוד החלטית בעניין הזה, וחלילה שלא תישמע מתנצלת".

רמי יהודיחה, מנכ"ל חברת הפרסום Lead, מסכים. "מה שהכי משכנע אותי זה אמא שרואים עליה שקיבלה החלטה לנהל קריירה במקביל לאמהות, ושהיא מבינה שזה דורש גמישות. יש אמהות שמגיעות לראיון בשלב ההתלבטות, ולא משדרות ביטחון בראיון - זה פוגע בהן. מישהי שיודעת מה היא רוצה מעצמה ואיך לנהל את הזמן שלה - גם המערכת תתגמש מולה".

"מעבר לכך", מוסיף יהודיחה, "לאמהות יש לא מעט יתרונות. כיום, בדור ה-y, אני מחפש בנרות עובדים יציבים ומחויבים - ולא כאלה שממצים מהר ועוברים הלאה. דווקא בעידן כזה, לאמהות עובדות יש יתרון. הן מביאות אתן ניסיון ונאמנות. כל האמהות שעובדות אצלי מספיקות עד ארבע מה שעובד רגיל מספיק עד שמונה ועוד נכנסות אחרי כך למייל מהבית".

  • עוד באותו נושא:
  • אמהות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully