וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הירושה פוגע בניהול עופר השקעות

הילה רז

6.11.2011 / 9:27

יורשיו של יולי עופר נאבקים על עזבונו מאז מותו לפני כחודשיים. ההליכים והדיונים המשפטיים מתנהלים בעצלתיים ובינתיים מתנהלת החברה תחת עננה כבדה

ב-11 בספטמבר הלך לעולמו איש העסקים יולי עופר. לאחר מותו נפתח מאבק ירושה משפחתי, שאליו הצטרפו בהדרגה שני ילדיו ליאורה ודורון, אלמנתו רות, ונכדיו. מאבק הירושה מקשה על ניהול חברת עופר השקעות, אחת מחברות האחזקות המשפחתיות הגדולות ביותר בישראל.

בעוד בני המשפחה נאבקים על אופן חלוקת הירושה ועל זהות מנהל העיזבון שינהל את חברת עופר השקעות ויחלק את הרכוש, עולה חשש כי החברה עצמה, ששווה על פי הערכות במיליארדי שקל, מנוטרלת מהאפשרות לנהל את עסקיה בצורה תקינה. עופר השקעות מחזיקה בשרשור בעשרות חברות בנות, בהן מליסרון (71.51%), מחברות הנדל"ן המניב החזקות בשוק, הפועלת בעיקר בתחום הקניונים והמשרדים להשכרה, ונכסיה העיקריים כוללים בין היתר את הקניונים הקריון, רמת אביב, רננים וסביונים. מליסרון שולטת בחברת הקניונים בריטיש ישראל (71.5%); בבנק מזרחי טפחות (19.8%); בחברת אחים עופר ספנות 1976 (98%); בעופר השקעות יזמות אנרגיה; בעופר השקעות מקורות אנרגיה ובעופר אוניות (41%).

עופר השקעות מוחזקת על ידי יולי עופר המנוח (36.7%), בתו ליאורה (15%) ובנו דורון (15%). אייל עופר, אחיינו של יולי ובנו של סמי עופר המנוח, אחיו של יולי, שנפטר ביוני השנה, מחזיק ב-33% מעופר השקעות.

בצוואתו האחרונה, שנערכה בנובמבר 2008, הוריש עופר האב את חלקו בעופר השקעות לבתו ליאורה. בכך הוא שינה צוואה קודמת שערך באפריל 2008, שלפיה ליאורה ודורון היו אמורים לחלוק ביניהם את אחזקותיו של האב באופן שווה.

מקורב למשפחה הסביר כי עופר האב שינה את צוואתו לאחר שביקש לאזן בין שני ילדיו. עופר האב, מציין אותו אדם, נתן בחייו לבנו דורון סכומי כסף מכובדים וכן אחזקות בחברות שונות, ובהן אחת מחברות הספנות המשפחתיות, ובערוב ימיו ביקש לערוך איזון של מתנותיו בין שני ילדיו, ולתת לליאורה במותו את האחזקות שלא נתן לה במהלך חייו.

השופטת סיון לא מתרגשת

מאבק הירושה החל בסמוך לסיום ישיבת האבל על מות האב. ליאורה פנתה לבית המשפט בבקשה לקיים את הצוואה כלשונה, ובין היתר למנות את עו"ד צבי אפרת, עורך הדין שליווה את האחים יולי וסמי עופר לאורך שלושה עשורים. אפרת, לפי מקורות, היה האדם שערך את צוואותיו השונות של עופר האב שנחתמו לאורך השנים, והוא האדם שיולי עופר ביקש למנות כמנהל העיזבון. כמנהל עיזבון אמור אפרת לממש את צוואתו של עופר לפי רצונו והוראותיו שפורטו בצוואתו.

בנו של עופר, דורון, התנגד למינויו של אפרת כמנהל העיזבון. בסביבת משפחת עופר מספרים כי ההליך המשפטי שנדון בבית המשפט לענייני משפחה מסתבך והולך בעקבות הצטרפותה של האלמנה רות עופר וארבעה מנכדיו של עופר, ילדיו של דורון, כצד להליך. כפי שפורסם, רות עופר מתכוונת לטעון כי היא זכאית למחצית מנכסיו של בעלה המנוח שנצברו במהלך 26 שנות חייהם המשותפים מכוח חוק יחסי ממון בין בני זוג.

נראה כי השופטת טובה סיון, שבפניה מתברר ההליך, לא מתרגשת מזהות המשפחה ומשווי החברה שיידונו בפניה. מקורב להליך אמר כי כרגע הדיון הראשון בתיק שקבוע בפניה מתוכנן לסוף נובמבר. מאז פטירתו של עופר האב ועד לקיום הדיון המשפטי יעברו כשלושה חודשים - רבעון במונחים של חברה עסקית - שבהם החברה, למעשה, מנוהלת תחת עננה כבדה. חלוף הזמן מציב מספר סימני שאלה בנוגע לעתיד עסקיו של עופר האב.

היתר השליטה במזרחי טפחות

אחת השאלות המרכזיות נוגעת לאחזקות של עופר השקעות במניות בנק מזרחי טפחות. בסוף אוגוסט השנה, שלושה שבועות לפני פטירתו של יולי עופר, פנה המפקח על הבנקים, דוד זקן לקבוצת עופר, המחזיקה ב-25.3% מגרעין השליטה בבנק מזרחי טפחות, במכתב רשמי שבו הוא דורש כי קבוצת עופר תגדיל את שיעור ההון העצמי של עופר השקעות וכן כי האחזקה בחברת הנדל"ן מליסרון תופרד לחברה נפרדת - אחרת ימליץ המפקח על שינוי היתר השליטה בבנק.

המפקח דרש כי עופר השקעות תחזיק אך ורק במניות השליטה בבנק מזרחי טפחות ולא בנכסים נוספים - וזאת כדי להימנע מאפשרות שפגיעה בנכסים האחרים של החברה תערער את השליטה של עופר השקעות בבנק מזרחי.

במהלך חייו של יולי עופר התנגד בנו דורון למתווה ההפרדה בין האחזקות שהציעו יתר בני המשפחה. אחת ההשערות של מקורב למשפחה היא שהתנגדות נחרצת זו של דורון לאורך השנים להפרדת האחזקות הביאה את אביו לנשל את דורון מהירושה. ככל הידוע, דורון עקבי בסירובו ותגובת המשפחה לדרישתו של המפקח על הבנקים מושהית. לא ברור מתי תפקע סבלנותו של המפקח על הבנקים, שהעלה את הדרישה להפרדת האחזקות לפני יותר מארבע שנים.

משפחת עופר נמצאת במצב של הפרה לכאורה של תנאי מהותי בהיתר השליטה שניתן לה בבנק. מדובר בעניין עקרוני, שנוגע לליבת פועלו של המפקח על הבנקים, ויש להניח כי הוא לא יוכל להמתין עוד כמה שנים, שבהן עלול התיק המשפטי הסבוך שעוסק בירושת עופר להתגלגל בבתי המשפט.

בינתיים, מקומו של יולי עופר בדיונים בעניין הפרדת האחזקות נפקד, והעניין תקוע.

מי יישא בחובות שליולי עופר

אנשי עסקים בשיעור קומתו של יולי עופר בדרך כלל מנהלים עשרות חברות פרטיות במקביל לחברות הציבוריות שבהן הם שולטים. העסקים שלהם ממונפים באמצעות הלוואות ואשראי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לפחות, שניתנים לעתים כנגד חתימה על ערבות אישית של בעל ההון.

בדומה לחבריו לצמרת ההון הישראלית, ניתן להניח שליולי עופר היו חובות לבנקים ולמוסדות מימון אחרים בשל ערבות אישית שחתם לצורך ניהול עסקיו המסועפים. גובה הערבויות שעליהן חתם עופר אינו ידוע, ואולם לאור היקף פעילותו העסקית אפשר להניח שהעניק ערבות אישית בסכומים בלתי מבוטלים.

בנקים ובתי השקעות ידועים בחוסר סבלנותם בנוגע להחזר חובות כלפיהם. מי שאמור למלא את התחייבויותיו של עופר לאחר פטירתו הוא מנהל העיזבון. מאחר שמינוי מנהל העיזבון מתעכב, חובותיו של עופר אינם מתמלאים. גם כאן קשה להעריך מתי יתחילו הבנקים ומוסדות המימון בניסיון עצמי לפרוע את חובותיו כלפיהם.

מהפיקוח על הבנקים נמסר: "אנו מנועים מלהתייחס לנושאים העוסקים בתאגיד בנקאי ספציפי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מי יכהן בדירקטוריון עופר השקעות

יולי עופר כיהן כיו"ר דירקטוריון חברת עופר השקעות. לפי נתונים של חברת הייעוץ דן אנד ברדסטריט, לצדו כיהנו בדירקטוריון חמישה אנשים בלבד, בהם שני ילדיו, ליאורה ודורון. בנוסף מכהנים בדירקטוריון החברה יעקב שטינמץ, משה וידמן ומרדכי מאיר.

ככל הידוע, עד עתה לא מונה ליולי עופר מחליף לתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה. תפקידו של דירקטוריון חברה הוא להתוות מדיניות השקעות ולכוון את החברה ברמה האסטרטגית. בין היתר, הוא יכול לאשר עסקות משמעותיות במיוחד ולהציע אפיקי השקעה חדשים, או יציאה מתחומים שמסבים לחברה הפסדים.

על פי רוב, ליו"ר דירקטוריון יש קול מכריע במצב של חילוקי דעות בין חברי הדירקטוריון, כך שאם נוצר מצב של שוויון בין תומכים ומתנגדים למהלך מסוים, הצבעת היו"ר בעד או נגד המהלך היא שתקבע. לאור חילוקי הדעות הקשים בין ליאורה ודורון עופר, שאינם מדברים איש עם רעהו, ולנוכח העמדות המנוגדות שהם מציגים בנוגע להמשך התפתחותה של החברה, היא עלולה להיקלע לשיתוק.

בנוסף לצרות בדירקטוריון עופר השקעות, גם עתידו של מנכ"ל החברה, אבי לוי, עדיין לוט בערפל. לפני כשנה וחצי נחקר לוי על ידי חוקרי רשות ניירות ערך בחשד לעבירות של הרצת מניות מליסרון. חברת עופר השקעות העניקה ללוי גיבוי מלא והביעה ביטחון בניקיון כפיו.

מעופר השקעות נמסר: "עופר השקעות היא חברה פרטית ומתנהלת על פי כל דין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully