וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום מסחר תנודתי באחד העם: עליות קלות במדדים

ערן אזרן

6.11.2011 / 16:52

המסחר נפתח בעליות, עבר לירידות וחזר לעליות בסוף היום. ת"א 25 עלה ב-0.5% ואילו ת"א100 עלה ב-0.8%. מחר לא יהיה מסחר בבורסה עקב השביתה במשק

לאחר שבוע קשה שבו נפלו מדדי המניות בכ-6%-9%, התאוששות קלה נרשמה היום במדדים המובילים בתל אביב. יום מסחר תנודתי, שבו נעו המניות מעליות שערים עם פתיחת המסחר לירידות של יכ-1% בשעות הצהרים, נסתיימו לבסוף בעליות בשל דיווחים על הקמת ממשלת אחדות ביוון והתפטרות ראש הממשלה ג'ורג' פפנדראו. בשל השביתה שהכריז יו"ר הסתדרות העובדים, עופר עיני, מחר לא יתקיים מסחר, ורשות ני"ע לא תעבוד.

בסכום יומי, מדד ת"א 25 עלה ב-0.5%, ומדד ת"א 100 התחזק ב-0.8%. מניות הבנקים ירדו ב-0.4, לאחר שמוקדם יותר נסחרו בירידות של עד כ-2%. מדד הנפט והז בלט בעליות של כ-2% על רקע הדיווח על מציאת סימני גז ב"דולפין". מדד הנדל"ן התחזק ב-0.3%. בלטו במסחר: מניית מלנוקס שעלתה ב-9%. ומניית אלקטרה צריכה שהוסיפה כ-7%.

בשוק הסולידי, איגרות החוב הממשלתיות רושמות הבוקר עליות של עד 0.2% - הן באפיק הצמוד והן באפיק השקלי. איגרת חוב שקלית מסוג "שחר" לפדיון בינואר 2020 נסחרת כעת בעליות של 0.16%, והתשואה עליה יורדת ל-4.31%.

בשוק איגרות החוב הקונצרניות, מדדי האג"ח - התל בונד 20, 40 ו-60, נסחרו בירידות קלות. לעומתם, תל בונד שקלי רשם עליות של 0.1%. איגרות החוב של אלביט הדמיה המדיכו במסע הירידות - נחלשו בעד 2.5% ונסחרו בתשואה לפדיון של עד כ-35%. עם זאת סדרה ה' נסחרה בעליות של 5%כ- והתשואה ירדה ל-26%.

בדומה לשבועות האחרונים, גם היום מושפע המסחר מהאירועים באירופה, לנוכח משבר החובות הקשה בו שרויה היבשת. בסוף השבוע ראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדראו, הגיע להסכם עם ממשלתו לפיו יסכים להתפטר ויעביר את מושכות השלטון לממשלת קואליציה בראשות מפלגת הדמוקרטיה החדשה השמרנית - ובתמורה יסייעו לו לזכות בהצבעת האמון בפרלמנט היווני. מקורות המקורבים לראש הממשלה ציינו כי המהלך הובל על ידי שר האוצר אנגלוס וניזלוס, שיצא נגד הכרזת משאל העם של פפנדראו מוקדם יותר השבוע.

מוקדם יותר הודיע פפנדראו על ביטול משאל העם, לאחר שהפתיע השבוע את מנהיגי אירופה כאשר הכריז על ביצועו. ראש הממשלה היווני הודה כי יהיה זה בלתי אפשרי לקיים את משאל העם, שיועד להתקיים ב-4 בדצמבר. פפנדראו קרא לאופוזיציה לשתף פעולה ולהצטרף למפלגת אחדות שתאפשר את החלת תכנית החילוץ האירופית, אך יו"ר האופוזיציה שנאם אחרי פפנדראו בפרלמנט תקף אותו בחריפות וחזר על קריאתו להתפטרותו. במהלך הלילה, שרדה הממשלה את הצבעת אמון בפרלמנט, לאחר שפפנדריאו הכריז על נכונותו להתפטר ולהקים קואליציה "לטובתה של יוון". לקראת סיום המסחר נודע כי התפטרותו של פפנדראו והקמת ממשלת האחדות החדשה יצאו לפועל כבר מחר.

"יוון, פורטוגל, ספרד ואיטליה בדרכן החוצה מגוש היורו"

"השווקים שאבו עידוד מהחלטת יוון לדחות את משאל העם, ודחיית הצבעת אי האמון", אמרו הבוקר בלידר שוקי הון. למרות שהמיקוד כרגע הוא ביוון, בלידר העריכו שאיטליה היא שתמשיך להדאיג את המשקיעים בשנה הקרובה. "מתגבר אי האמון ביכולת של הממשלה הנוכחית באיטליה לבצע את המדיניות הדרושה להבראת המשק. בשנים האחרונות איטליה סובלת משיעורי צמיחה נמוכים וללא שינויים מבניים, לא ברור איך היא תוכל להגביר את קצב הצמיחה כדי להקטין את החוב (כ-120% במונחי תוצר).

"בשבוע האחרון התשואות על אג"ח איטלקי ל-10 שנים נגעו ב-6.5% וירדו חזרה ל-6.2%. עלייה בעלות הגיוס באיטליה תכתיב עלייה בתשלומי הריבית, ואת הסרט הזה כבר ראינו ביוון. ברמת הגיוס הנוכחית, איטליה תצטרך לשלם תוספת ריבית של 6 מיליארד יורו מידי שנה (לעומת עלות הגיוס לפני שנה). קיימת ביקורת על ה-ECB שלא רוכש יותר אג"ח איטלקי וספרדי כדי להוריד מהותית את התשואות. ה-ECB חושש מהזרמה מוניטארית מפעילות רכישת אג"ח אגרסיבית, אשר עלולה להביא להתגברות באינפלציה (חשש גרמני מובהק)”, נאמר שם.

הכלכלן נוריאל רוביני הציג ביום שישי תחזיות קודרות בנוגע למשבר. "התחזית שלנו היא פסימית ביותר בכל הנוגע לאירופה", צוטט רוביני ב"ביזנס אינסיידר". "קיים חשש אמיתי להתפרקות גוש היורו. לא רק יוון ופורטוגל בדרכן החוצה מהיורו, אלא גם ספרד ואיטליה. אם גם הן יעזבו, כל העסק פשוט יתפרק ולכך יהיו השלכות מרחיקות לכת בעולם". הבעיה העיקרית, לדברי רוביני, היא תזרימי ההון. גם אם אירופה תצליח להגיע לפיתרון בסוגיית החובות הכבדים של הבנקים, היא עדיין צריכה למצוא תשובה לצמיחה השלילית ולגירעון הלאומי של מדינות הפריפריה בגוש היורו.

רוביני טוען כי האסטרטגיה של קרן המטבע העולמית ושל גרמניה, השותפה החזקה ביותר בגוש היורו, היא להנשים את כלכלת יוון למשך השנה הקרובה כדי להציל את ספרד ואיטליה. בעוד שנה, כשיהיה ברור שתוכנית הצנע היוונית אינה עובדת, אירופה תתן ליוון ליפול עד חדלות פירעון. עד אז יקוו בגוש היורו שהמצב בספרד ואיטליה ישתפר כך שלא יהיה צורך בצעדים דרמטיים להצילן, וגוש היורו יהיה יציב. אך רוביני, כהרגלו, סקפטי. הוא סבור כי יש רק אסטרטגיה אחת שיכולה לעבוד: רפורמות כלכליות במדינות הפריפריה תוך תמריצים פיסקליים והזרמת הון לשווקים כדי לעודד את הצריכה ולהניע מחדש את הכלכלות הקופאות.

"התנודתיות החריפה צפויה להימשך"

כלכלני בנק לאומי העריכו בסוף השבוע כי בטווח הקצר התנודתיות החריפה בבוססה צפויה להימשך והחדשות מאירופה יכתיבו את כיוון השוק. "עם זאת", ציינו הכלכלנים, "יש לקחת בחשבון את הסיכונים הייחודיים לשוק המקומי הנובעים מהרגישות לשינויים בסביבה הגיאופוליטית ואת ההשפעות האפשריות של החלטות ועדת הריכוזיות וועדת טרכטנברג.

כלכלני הבנק ציינו בסקירה השבועית שפירסמו כי ה"ראלי" שנרשם לאחרונה בשוק המניות המקומי נפסק על רקע החששות מנפילת ממשלת יוון ודחיית תוכנית הסיוע האירופאית. "הירידות הובלו בידי הבנקים, שרגישותם למתרחש באירופה גבוהה", הם מסבירים. אולם, הם מדגישים שבהסתכלות לטווח הארוך, רמת המכפילים נמוכה - כך שמשקיעים עם אורך נשימה ארוך יכולים לנצל את רמת המחירים לרכישת מניות בשוק. גם בסקירת הפועלים צוין כי "על רקע ירידות השערים, רמות המחירים של מניות מסוימות הינן אטרקטיביות להשקעה, בהסתכלות על מאזן הסיכוי- סיכון".

בהתייחסם לשוק האג"ח קונצרני, ציינו בלאומי כי "על אף העליות החדות בחודש האחרון, אנו סבורים כי עדיין טמון באפיק סיכון לא מבוטל". בשל כך, הם ממליצים על השקעה באיגרות חוב של חברות בעלות איתנות פיננסית גבוהה במח"מ של כ- 3 שנים. בנוסף, נכתב בסקירה כי הם הבנק אינו צופה הורדת ריבית בטווח הקרוב.

מניות בולטות במסחר

דלק קידוחים (22.5%), רציו (15%) והמפעילה נובל אנרג'י האמריקאית (40%), דיווחו הבוקר כי נתגלו סימני גז ראשונים גם בקידוח הימי "דולפין 1" הנמצא ברישיון "חנה". השותפות לא הכריזו על כמות הגז המוערכת במקום, אך על פי הדו"ח שקדם לקידוח, הכמות הוערכה בכ-0.55 טריליון רגל מעוקבת. לפי השותפות, מדובר בסימני גז מהשכבה העליונה בלבד. בעוד כשבוע, לאחר שינותחו הנתונים, יפורסמו התוצאות הכוללות כמות מוערכת של גז במקום, איכות הגז והאם המאגר כלכלי להפקה.

דיסקונט השקעות , מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר (73.5%), דיווחה כי הגיעה להסכם לסילוק בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה כנגדה לביהמ"ש המחוזי בתל אביב, בעקבות הלוואות גישור שהעמידה לחברה האחות כור בחודש אוגוסט האחרון. החברה טרם פרסמה מהם סעיפי ההסכם אליו הגיעה עם התובעים - שלמה גדות וגבע גזית. כמו כן נמסר בדיווח כי הסכם לסילוק התביעה טעון את אישורו של בית המשפט.

עוד מקבוצת אי.די.בי : יצרנית השסתומים המ-לט רשמה זינוק של 73% ברווח התפעולי ל-4.7 מיליון דולר. בסיכום של תעשה החודשים הראשונים של השנה, נרשם גידול של 87% הרווח התפעולי ל-15 מיליון דולר. בשורה התחתונה, הרווח הנקי (המיוחס לבעלי המניות) עמד על 3.9 מיליון דולר - גידול של 46%. מדובר על רווח של 30 סנט לכל בעל מניה.

ענקית התרופות הגנרית טבע חתמה על הסכם עם חברת פרוקטר אנד גמבל להקמת מיזם משותף בתחום התרופות ללא מרשם רופא (OTC). המיזם המשותף יהיה בבעלות שווה, ייקרא PGT Healthcare, ויפעל בכל השווקים למעט השוק הצפון אמריקאי. המכירות הנוכחיות של שתי החברות בתחום התרופות ללא מרשם הן 1.3 מיליארד דולר בשנה בחלקים כמעט שווים. להערכת שתיהן ניתן יהיה להגדיל את מכירותיו של המיזם המשותף ל-4 מיליארד דולר לשנה עד לסוף העשור.

אלביט הדמיה , אשר מנייתה זינקה מאז חודש ספטמבר ב-138%, קיבלה דגל אדום מחברת מידרוג, אשר הורידה את דירוג שמונה סדרות האג"ח א'-ז' של החברה ו-ו' השקלית מדירוג A3 ל-Baa1. לטענת מידרוג, הורדת הדירוג משקפת את האתגרים העומדים בפני החברה על מנת לשפר את מצב נזילותה בטווח של שנה, במטרה לשרת את סילוק החוב הקיים.

בסוף השבוע דווח כי אל על תבחן ביצוע ארגון מחדש של מבנה החברה, כחלק מתוכנית התייעלות שנועדה להתמודד עם מצבה הכלכלי הקשה. במרכז התוכנית החדשה תעמוד האפשרות לבטל אחדים מתפקידי הסמנכ"לות, וכן איחוד והעברת סמכויות לאגפים אחרים. נציגות העובדים דורשת מההנהלה לקצץ בהוצאותיה לפני שיתוף פעולה מצידה בעניין צעדי חסכון ופיטורי עובדים.

מידרוג הודיעה על הורדת הדירוג לגיוס סדרת אג"ח על ידי אמנת מ-A1 ל-A2 באופק "יציב", תוך הורדת מסגרת הסדרה ל-30 מיליון שקל. הורדת הדירוג נובעת מהחולשה המתמשכת בתוצאות הכספיות שהחלה בשנת 2010. "הפגיעה בתוצאות מתבטאת בעיקרה במגזר התוכנה, אשר נשחק בצורה משמעותית בשנים האחרונות בישראל ובאירופה, כאשר המשבר הכלכלי באירופה העיב על תוצאות מגזר זה", נכתב.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully