וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

OECD ממליץ: לייקר הדלק, החשמל והמים

איתי טרילניק

8.11.2011 / 14:40

דו"ח ה-OECD בנושא איכות הסביבה ממליץ לישראל לעודד הפחתת שימוש ברכב פרטי על ידי העלאת מחיר הדלק כמו גם הטלת מס פחמן שייקר את החשמל. "לגבש אסטרטגיה כוללת לצמיחה ירוקה"

דו"ח הביצועים הסביבתיים הראשון של ישראל, אשר הוכן על ידי צוות ה-OECD והוגש אתמול לראש הממשלה, הוצג היום במסיבת עיתונאים. הדו"ח ממליץ על הרחבת השימוש בכלים פיסקאליים על מנת לשקף מחירים סביבתיים, בין היתר, על ידי העלאת תעריפי המים לחקלאות ולתעשייה. כמו כן, מומלץ לבחון את מדיניות המיסוי והתמריצים המעודדים שימוש נסיעה ברכב פרטי לעבודה: העלאת מסים על דלק (תוך הפחתת מיסי הרכישה על מכוניות), וכן ביטול התשלום על אחזקת רכב במגזר הציבורי והחלפתו בהטבות שאינן מותנית בבעלות על רכב.

הארגון ממליץ גם להטיל מס פחמן, שישפיע על מחירי החשמל תוך הפנמת העלות הסביבתית בהפקתו. הדו"ח מציין כי יש מחסור גדול בידע אודות משאבי הטבע ושירותי המערכת האקולוגית בארץ, וכי יש לאסוף יותר נתונים על מנת לקבל מדדים תומכי החלטה בנושאים סביבתיים. המחברים מציינים לחיוב את יעילות מערכת המים בישראל, אך קובעים כי גם למערכות ההתפלה יש נזקים סביבתיים, שעלותם צריכה להיכנס לתחשיבי מחיר המים.

הדו"ח קובע כי נעשתה בישראל התקדמות בנושא התחיקה והתקינה הסביבתית, אך חסרים עוד צעדים כדי ליצור מדיניות כוללת ועקיבה. ה-OECD קורא לקבע בחוק את החלטת הממשלה להורדת פליטות הפחמן בישראל עד שנת 2020, ולשנות את היעד להשגה: מהפחתת 20% מתרחיש "עסקים כרגיל" (הפחתה מהפליטות שהיו מתווספות עד שנה זו) להפחתה של 20% בכלל (הפחתה אבסולוטית).

החוק קורא גם לאימוץ חוקים למניעת זיהומי קרקע ושיקום קרקעות מזוהמות. בתחום הפסולת, ממליץ הארגון להעלות את הארנונה, כך שתשקף את מחיר פינוי וטיפול בפסולת, וכן לעבור בהדרגה לשימוש באגרות מבוססות על נפח או משקל הפסולת הביתית והמסחרית.

סגן מזכ"ל OECD, רינטרו טמקי, המליץ לממשלת ישראל "לגבש אסטרטגיה כוללת לצמיחה ירוקה" וציין שישראל תקבל תמיכה מהארגון בגיבוש לצעדים המעודדים צמיחה כזו. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הוסיף כי "הדיון במחירי הדלק, החשמל והמים בישראל רדוד ופופוליסטי", וכי תוכניות הצמיחה הירוקה מצריכות תיאום וקבלת אחריות מצד כל משרדי הממשלה.

עדכון ראשון: 13:28

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully