וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד העם: מניות הבנקים צונחות ב-4.8%

רם עוזרי

9.11.2011 / 14:52

המשבר באיטליה גורר את הבורסה התל אביבית לירידות. מדד ת"א 25 יורד ב-2.7% ואילו מדד ת"א 100 יורד ב-2.4%. את הירידות מוביל מדד מניות הבנקים

ירידה חדה נרשמת בשעות האחרונות במדדים המובילים בתל אביב. מדד הבנקים עבר לירידה של 4.8% לאחר שפתח את יום המסחר בעליות של 1%. הדיווחים מאירופה לפיהם תשואות האג"ח האיטלקיות מתקרבות לרמה המסוכנת של 7% מאיימים על היציבות הפיננסית באירופה ועל הבנקים הישראליים.

מדד ת"א 25 יורד בשעה זו ב-2.7% ומדד ת"א 100 משיל מערכו 2.4%. מדד מניות הבנקים צונח ב-4.8%, ומדד מניות הנדל"ן משיל 1.9% מערכו.

המעבר לירידות שערים, בניגוד למגמת העליות של הימים האחרונים, לא באה בהפתעה עבור כולם. "העליות שנרשמות בשוק נמצא בסתירה לחדשות", אמר מוקדם יותר היום משה שלום, מנהל מחלקת המחקר של FXCM בישראל. "האג"ח האיטלקיות מגיעות לתשואת שיא של 6.8% - קרוב מאוד לרמה של 7%, שבה גם פורטוגל וגם אירלנד פנו לבנק המרכזי באירופה (ECB) בבקשה לעזרה, ולמרות זאת, אנחנו רואים עליות שערים. בעל השווקים בעלי הסיכון יש אופטימיות, או מהלך חיובי, שנוגד את העובדה שיש כאן מדינה גדולה מאוד לנכנסת למשבר".

תשואות ממשלת איטליה מתקרבות לשיא של 7% ועומדות כעת על 6.969% - עלייה של 0.2%, יום לאחר שראש הממשלה סילביו ברלוסקוני אמר כי יתפטר מתפקידו לאחר שיאושרו הרפורמות התקציביות.

על פי נתונים של חברת למבקס, הבנק הישראלי החשוף ביותר לאג"ח של ממשלת איטליה הוא בנק לאומי , עם חשיפה של 794 מיליון שקל. החשיפה של בנק הפועלים נמוכה יותר ושוויה על פי דו"חות הבנק היא 75 מיליון שקל. חשיפה זו היא מינורית יחסית, ואולם מדובר על חשיפה ישירה בלבד לאג"ח הממשלתיות. מרבית החשיפה של הבנקים לאיטליה, מציינים בלמבקס, היא לבנקים המסחריים במדינה. אלה צפויים להיפגע קשות במקרה של הדרדרות לחדלות פירעון של הממשלה.

"בנק ישראל דרש לאחרונה מהבנקים לדווח לו את חשיפתם לאיטליה ויש להניח מכאן שהחשש הוא כי הבנקים בישראל יפגעו מפעולה דומה לזו שהוחלט בשבוע שעבר ביוון", אומרים היום יפתח דרורי מלמבקס. ביוון החליטו בשבוע שעבר על "תספורת" של 50% למחזיקי האג"ח, כאשר בשלב זה לא ברור שמדובר בסוף פסוק וייתכן כי עומק התספורת יהיה גדול יותר.

המערכת הפוליטית באיטליה עוברת כעת לחיפוש אחר מנהיג חדש שיצליח ליישם את צעדי הצנע הקשים הנדרשים ממנה ולהשיב את היציבות הכלכלית למדינה. ברלוסקוני אמר היום כי הוא מעדיף לקיים בחירות כלליות במהירות וכי ייתכן שאנג'לינו אלפאנו, העומד בראש מפלגתו, יהיה המועמד לתפקיד ראש הממשלה הבא.

ברלוסקוני הודיע אמש כי יסכים להתפטר מתפקידו, לאחר לחצים פוליטיים גוברים ולאחר שאיבד את הרוב בפרלמנט. נשיא איטליה, ג'ורג'יו נפוליטאנו, מסר כי ברלוסקוני הסכים להגיש את התפטרותו מייד לאחר שתאושר בפרלמנט תוכנית הצנע החדשה, הצפויה לעמוד להצבעה עד סוף החודש. איטליה, שהתשואה על האג"ח הממשלתיות שלה הגיעו השבוע לשיא של 15 שנה ברמה של 6.77%, היא נושאת החוב השלישית בגודלה בעולם.

הדרמה היוונית ממשיכה אף היא להתפתח. שעות ספורות לאחר שהטלוויזיה הממלכתית ביוון דיווחה כי לוקאס פפאדמוס, לשעבר סגן נשיא הבנק המרכזי של אירופה, יהיה ראש הממשלה הבא של המדינה, הודיע ראש האופוזיציה ומנהיג מפלגת השמרנים, אנתוניס סמאראס, על הסתייגותו החריפה מדרישת שרי האוצר של האיחוד האירופי כי ראשי המערכת הפוליטית ביוון יחתמו בכתב על התחייבות למימוש תנאי תכנית החילוץ למדינה, שגובשה בידי מנהיגי גוש היורו בפסגה בבריסל בסוף אוקטובר.

"יש דבר כזה שנקרא כבוד לאומי", מסר סמאראס בהודעה לעיתונות. "אני חזרתי והסברתי מפורשות שעל מנת להגן על הכלכלה היוונית ועל היורו, יישום תכנית החילוץ הוא מחויב המציאות... אך לא אתן לאיש להטיל ספק באמינות הצהרותיי", הוסיף.

גם בארה"ב ממשיכים אירועים פוליטיים להעיב על המסחר. חודשיים לאחר הקמתה, הודיעו מנהיגי תנועת המחאה "לכבוש את וול סטריט" כי יחלו ביום רביעי בצעדה ממנהטן לעבר העיר וושינגטון. מטרתם היא להגיע לקונגרס כדי לקרוא לנשיא אובמה שלא להאריך את תוכנית ההטבות במס, אשר לדברי המפגינים מיטיבה רק עם העשירים.

הכלכלן נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק הזהיר אתמול כי כמה מבנקי ההשקעות הגדולים, כולל גולדמן סאקס , עלולים להגיע למצבה של MF גלובל, אשר פשטה רגל בשבוע שעבר. "מה שקרה ל-MF גלובל עלול לקרות לג'פריס, ברקליס , גולדמן סאקס ומורגן סטנלי", כתב רוביני, שצפה את המשבר ב-2008, בחשבון הטוויטר שלו. הבעיה, לטענתו, היא התלות של הבנקים במימון לטווח קצר, היות שהם לווים בטווח הקצר ומהמרים לטווח הארוך. הבעיה שאותה ציין רוביני היא שבנקים הגדולים לווים מדי יום באמצעות הלוואות קצרות טווח ואחר כך משתמשים בהן למימון הימורים לטווח הארוך על נכסים בסיכון גבוה שמניבים תשואות גבוהות יותר.

בצד השני של הגלובוס, נתון מעודד לכלכלת הענק הסינית: אמש פורסם כי רמת האינפלציה בסין צנחה באוקטובר ל-5.5% לעומת 6.1% בספטמבר, בעקבות ירידת מחירים בענפי המזון והאנרגיה. מדובר בהאטה ברמת המחירים זה החודש השלישי ברצף, לאחר שביולי נרשם שיא שנתי של 6.5% אינפלציה. חששות המשקיעים מצניחה חדה יותר התבדו, ובורסת הונג קונג הגיבה בעליות של 1.6%.

"לאחר שהדאגה מרמת האינפלציה שככה, הסיכויים לפעולות מוניטריות מצד הממשל גוברים", אמר טינג לו, כלכלן בשלוחת בנק אוף אמריקה בהונג קונג. לו הוסיף כי הוא צופה שהמחירים בסין ימשיכו במגמת הירידה והאינפלציה תגיע לרמה של 4.6% בדצמבר.

מניות במרכז

קבוצת דלק השלימה במהלך בזק ,שנמשך חצי יום, הנפקה פרטית שבמהלכה היא גייסה כ-261 מיליון שקל באמצעות הרחבת סדרת אג"ח ט"ו . עיקר הכסף גויס מחברות הביטוח והפיננסים מנורה ומגדל . תחילה, תיכננו בדלק לגייס כ-100 מיליון שקל אך בשל הגידול בביקושים הוחלט בדירקטוריון להגדיל את היקף הגיוס. אג"ח ט"ו של דלק מדורגות ע"י מידרוג ברמה של A1 באופק שלילי, בעלות מח"מ (משך חיים ממוצע) של כ-4.1, אינן צמודות מדד ועומדות לפירעון (הקרן) ב-3 תשלומים שנתיים שווים של כ-410 מיליון שקל בסוף אוקטובר של כל אחת מהשנים 2015-2017.

לאחר שבשבועיים האחרונים גייסו הבנקים הפועלים ולאומי יותר ממיליארד שקל, אתמול הגיעה תורה גם של חברת הביטוח הפניקס שבשליטת יצחק תשובה להצטרף לגל המנפיקים. החברה, שקיבלה דירוג AA מינוס לגיוס של עד 400 מיליון שקל באג"ח, השלימה אתמול את השלב המוסדי בהנפקה בהיקף כולל של 320 מיליון שקל.

סלקום צפויה לפרסם את דו"חותיה הכספיים לרבעון השלישי עוד שבוע, ובינתיים בבית ההשקעות IBI צופים כי הדו"חות יהיו חלשים ויצביעו פעם נוספת על הסביבה העסקית החדשה שנוצרה בענף בעקבות הבשלת הרגולציה וההכנות לכניסת המתחרים החדשים. "תמהיל ההכנסות ילמד להערכתנו יותר מכל על השינויים שעוברים על סלקום ועל התעשייה כולה", אמר אורי ליכט, מנהל המחקר של IBI. "אנו מעריכים ירידה של 26% בהכנסות החברה משירותים וצמיחה של 110% בהכנסות מציוד."

אמדוקס פירסמה אמש את דו"חותיה לרבעון הרביעי של שנת הכספים וסיכמה את המכירות על 812 מיליון דולר בהתאם לתחזיות של האנליסטים למכירות החברה שנעו סביב 800 ל 815 מיליון דולר. רכישת Bridgewater Systems תרמה כ-7 מיליון דולר להכנסות החברה - השפעה שלא השתקפה בתחזיות. התנודות בשערי החליפים השפיעו לרעה על הכנסות החברה וגרעו כ-4 מיליון דולר מההכנסות בהשוואה לרבעון השלישי של השנה.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully