וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידות חדות באחד העם בעקבות המשבר באיטליה

רם עוזרי

9.11.2011 / 17:01

מניות הבנקים צנחו והובילו את הבורסה התל אביבית לירידות חדות על רקע הודעת ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני על התפטרותו. מדד ת"א 25 ירד ב-3% ואילו מדד ת"א 100 נפל ב-2.7%

הבורסה בתל אביב נסגרה בירידות חדות בהובלת מניות הבנקים. הדיווחים מאירופה, לפיהם תשואות האג"ח האיטלקיות חצו את הרמה המסוכנת של 7%, נתפסו על ידי הפעילים בשוק כאיום ממשי על היציבות הפיננסית באירופה ועל הבנקים הישראלים והובילו לפקודות מכירה אגרסיביות.

מדד ת"א 25 ירד עם תום יום המסחר ב-3% ומדד ת"א 100 השיל מערכו 2.7%. מדד מניות הבנקים צנח ב-5.1%, ומדד מניות הנדל"ן השיל 2.9% מערכו. מחזור המסחר במניות היה נמוך מהממוצע ועמד על 1.4 מיליארד שקל.

"התשואה על אג"ח ל-10 שנים, ולמעשה לכל טווח מעל שנה, הגיעה לרמת ה-7%, רמה בה השווקים מעריכים שהממשלה לא תוכל לגייס בשווקים ותיאלץ לפנות לקרן הסיוע, בה אין כרגע מספיק כסף", כך מסביר אורי גרינפלד, כלכלן המקרו הראשי של בית ההשקעות פסגות, את ירידות השערים.

לדבריו, עליית התשואות באיטליה לא רק שמקשה עליהם לגלגל את החוב לטווח הארוך, אלא מונעת גם את האפשרות לגלגל את החוב לטווחים קצרים. "התשואה לשנה עלתה מ-2.5% ל-6.6% תוך שלושה חודשים", מציין גרינפלד.

הפיתרון המתבקש לדעת גרינפלד הוא שה-ECB יודיע בקרוב כי הוא מגדיל באופן משמעותי את התערבותו בשווקים וירכוש אג"ח איטלקי בהיקפים גדולים יותר. "מדובר למעשה בהדפסת כסף, צעד לו התנגדו ה-ECB וגרמניה עד כה אבל עכשיו כבר אין ברירה", אומר גרינפלד.

ואולם, התשובה לשאלה אם איטליה בדרך לפשיטת רגל, תלויה לדבריו במקבלי ההחלטות באירופה. "הפידיון הגדול הבא של איטליה, אותו תצטרך לגלגל, הוא בפברואר 2012. עד אז צריכה איטליה כמובן גם לגייס הון לתחזוק הגירעון אבל מדובר על כסף קטן יחסית".

"העליות שנרשמו בשוק בימים האחרונים נמצאות בסתירה לחדשות", אמר מוקדם יותר היום משה שלום, מנהל מחלקת המחקר של FXCM בישראל. "התשואות של האג"ח האיטלקיות חצו את הרמה של 7%. ברמה כזו גם פורטוגל וגם אירלנד פנו לבנק המרכזי באירופה (ECB) בבקשה לעזרה".

תחילת הפאניקה בשווקים היום נעוצה בזינוק שנרשם בתשואות האג"ח של ממשלת איטליה. אלו זינקו ב-0.6% ל-7.372%, מה שיקשה מאוד על איטליה לגלגל את חובה, השלישי בגודלו בעולם, וידחוף אותה לבקש סיוע מהבנק המרכזי באירופה.

מניות חמשת הבנקים הגדולים הובילו הירידות, כשהן כשאיבדו 4%-5% מערכן על רקע משבר האג"ח האיטלקיות. סך החשיפות של בנק לאומי כולל חשיפות אשראי ללקוחות באיטליה, מסתכם בהיקף כולל של 775 מיליון שקל. לבנק הבינלאומי יש חשיפה ישירה לאג"ח איטלקיות בהיקף של 83 מיליון שקל. בנק הפועלים, מזרחי ודיסקונט לא חושפים בדו"חותיהם את היקף החשיפה לאג"ח על פי מדינות. בדו"חות הרבעון השלישי שיתפרסמו בסוף החודש ייאלצו בנקים אלו לפרסם חשיפות לאיטליה בעקבות הנחיה חדשה של המפקח על הבנקים.

המערכת הפוליטית באיטליה עוברת כעת לחיפוש אחר מנהיג חדש שיצליח ליישם את צעדי הצנע הקשים הנדרשים ממנה ולהשיב את היציבות הכלכלית למדינה. ברלוסקוני אמר היום כי הוא מעדיף לקיים בחירות כלליות במהירות וכי ייתכן שאנג'לינו אלפאנו, העומד בראש מפלגתו, יהיה המועמד לתפקיד ראש הממשלה הבא.

ברלוסקוני הודיע אמש כי יסכים להתפטר מתפקידו, לאחר לחצים פוליטיים גוברים ולאחר שאיבד את הרוב בפרלמנט. נשיא איטליה, ג'ורג'יו נפוליטאנו, מסר כי ברלוסקוני הסכים להגיש את התפטרותו מייד לאחר שתאושר בפרלמנט תוכנית הצנע החדשה, הצפויה לעמוד להצבעה עד סוף החודש. איטליה, שהתשואה על האג"ח הממשלתיות שלה הגיעו השבוע לשיא של 15 שנה ברמה של 6.77%, היא נושאת החוב השלישית בגודלה בעולם.

הדרמה היוונית ממשיכה אף היא להתפתח. שעות ספורות לאחר שהטלוויזיה הממלכתית ביוון דיווחה כי לוקאס פפאדמוס, לשעבר סגן נשיא הבנק המרכזי של אירופה, יהיה ראש הממשלה הבא של המדינה, הודיע ראש האופוזיציה ומנהיג מפלגת השמרנים, אנתוניס סמאראס, על הסתייגותו החריפה מדרישת שרי האוצר של האיחוד האירופי כי ראשי המערכת הפוליטית ביוון יחתמו בכתב על התחייבות למימוש תנאי תכנית החילוץ למדינה, שגובשה בידי מנהיגי גוש היורו בפסגה בבריסל בסוף אוקטובר.

"יש דבר כזה שנקרא כבוד לאומי", מסר סמאראס בהודעה לעיתונות. "אני חזרתי והסברתי מפורשות שעל מנת להגן על הכלכלה היוונית ועל היורו, יישום תכנית החילוץ הוא מחויב המציאות... אך לא אתן לאיש להטיל ספק באמינות הצהרותיי", הוסיף.

גם בארה"ב ממשיכים אירועים פוליטיים להעיב על המסחר. חודשיים לאחר הקמתה, הודיעו מנהיגי תנועת המחאה "לכבוש את וול סטריט" כי יחלו ביום רביעי בצעדה ממנהטן לעבר העיר וושינגטון. מטרתם היא להגיע לקונגרס כדי לקרוא לנשיא אובמה שלא להאריך את תוכנית ההטבות במס, אשר לדברי המפגינים מיטיבה רק עם העשירים.

הכלכלן נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק הזהיר אתמול כי כמה מבנקי ההשקעות הגדולים, כולל גולדמן סאקס , עלולים להגיע למצבה של MF גלובל, אשר פשטה רגל בשבוע שעבר. "מה שקרה ל-MF גלובל עלול לקרות לג'פריס, ברקליס , גולדמן סאקס ומורגן סטנלי", כתב רוביני, שצפה את המשבר ב-2008, בחשבון הטוויטר שלו. הבעיה, לטענתו, היא התלות של הבנקים במימון לטווח קצר, היות שהם לווים בטווח הקצר ומהמרים לטווח הארוך. הבעיה שאותה ציין רוביני היא שבנקים הגדולים לווים מדי יום באמצעות הלוואות קצרות טווח ואחר כך משתמשים בהן למימון הימורים לטווח הארוך על נכסים בסיכון גבוה שמניבים תשואות גבוהות יותר.

בצד השני של הגלובוס, נתון מעודד לכלכלת הענק הסינית: אמש פורסם כי רמת האינפלציה בסין צנחה באוקטובר ל-5.5% לעומת 6.1% בספטמבר, בעקבות ירידת מחירים בענפי המזון והאנרגיה. מדובר בהאטה ברמת המחירים זה החודש השלישי ברצף, לאחר שביולי נרשם שיא שנתי של 6.5% אינפלציה. חששות המשקיעים מצניחה חדה יותר התבדו, ובורסת הונג קונג הגיבה בעליות של 1.6%.

"לאחר שהדאגה מרמת האינפלציה שככה, הסיכויים לפעולות מוניטריות מצד הממשל גוברים", אמר טינג לו, כלכלן בשלוחת בנק אוף אמריקה בהונג קונג. לו הוסיף כי הוא צופה שהמחירים בסין ימשיכו במגמת הירידה והאינפלציה תגיע לרמה של 4.6% בדצמבר.

מניות במרכז

קבוצת דלק השלימה במהלך בזק ,שנמשך חצי יום, הנפקה פרטית שבמהלכה היא גייסה כ-261 מיליון שקל באמצעות הרחבת סדרת אג"ח ט"ו . עיקר הכסף גויס מחברות הביטוח והפיננסים מנורה ומגדל. תחילה, תיכננו בדלק לגייס כ-100 מיליון שקל אך בשל הגידול בביקושים הוחלט בדירקטוריון להגדיל את היקף הגיוס. אג"ח ט"ו של דלק מדורגות ע"י מידרוג ברמה של A1 באופק שלילי, בעלות מח"מ (משך חיים ממוצע) של כ-4.1, אינן צמודות מדד ועומדות לפירעון (הקרן) ב-3 תשלומים שנתיים שווים של כ-410 מיליון שקל בסוף אוקטובר של כל אחת מהשנים 2015-2017.

לאחר שבשבועיים האחרונים גייסו הבנקים הפועלים ולאומי יותר ממיליארד שקל, אתמול הגיעה תורה גם של חברת הביטוח הפניקס שבשליטת יצחק תשובה להצטרף לגל המנפיקים. החברה, שקיבלה דירוג AA מינוס לגיוס של עד 400 מיליון שקל באג"ח, השלימה אתמול את השלב המוסדי בהנפקה בהיקף כולל של 320 מיליון שקל.

סלקום צפויה לפרסם את דו"חותיה הכספיים לרבעון השלישי בשבוע הבא, ובינתיים בבית ההשקעות IBI צופים כי הדו"חות יהיו חלשים ויצביעו פעם נוספת על הסביבה העסקית החדשה שנוצרה בענף בעקבות הבשלת הרגולציה וההכנות לכניסת המתחרים החדשים. "תמהיל ההכנסות ילמד להערכתנו יותר מכל על השינויים שעוברים על סלקום ועל התעשייה כולה", אמר אורי ליכט, מנהל המחקר של IBI. "אנו מעריכים ירידה של 26% בהכנסות החברה משירותים וצמיחה של 110% בהכנסות מציוד."

אמדוקס פירסמה אמש את דו"חותיה לרבעון הרביעי של שנת הכספים וסיכמה את המכירות על 812 מיליון דולר בהתאם לתחזיות של האנליסטים למכירות החברה שנעו סביב 800 ל 815 מיליון דולר. רכישת Bridgewater Systems תרמה כ-7 מיליון דולר להכנסות החברה - השפעה שלא השתקפה בתחזיות. התנודות בשערי החליפים השפיעו לרעה על הכנסות החברה וגרעו כ-4 מיליון דולר מההכנסות בהשוואה לרבעון השלישי של השנה.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully