וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון החזירה האופטימיות: עליות קלות באחד העם

אורן פרוינד

10.11.2011 / 17:02

מינויו של לוקס פפדמוס לראשות ממשלת יוון החזיר את האופטימיות לשווקים. הבורסה התל אביבית חתמה את המסחר בעליות שערים קלות. ת"א 25 עלה ב-1.2% ואילו ת"א 100 עלה ב-1%

המסחר בתל אביב נחתם בעליות שערים שהתגברו לקראת הסגירה כאשר המשקיעים בארץ ובעולם ספגו אופטימיות ממינויו של לוקס פפדמוס לראש הממשלה החדש של יוון. המסחר התנהל ברובו ביציבות תוך נטייה לעליות שערים קלות, על רקע שמועות על דיונים בין גרמניה וצרפת בנוגע לתכניות לרפורמה באיחוד האירופי.

מדד ת"א 25 נחתם בעליה יומית של 1.2% ברמה של 1,105 נקודות, מדד ת"א 100 ננעל בעליה של 1% לרמה של 1,003.06 נקודות. מדד הבנקים שירד אתמול ב-5%, הוסיף היום 0.7% ומדד מניות הנדל"ן ננעל ללא שינוי. בסיכום שבועי מדד ת"א 25 נסגר ללא שינוי, מדד ת"א 100 איבד 0.25% ומדד מניות הבנקים בלט בירידה של 2.6%.

הנהלת הבורסה פתחה הבוקר את המסחר בת"א בטקס חגיגי שנערך במעמד שר האוצר, יובל שטייניץ, לרגל השקה של אופציות חדשות על אג"ח ממשלתי שקלי מסוג "שחר". האופציות החדשות, שהחלו להיסחר הבוקר לראשונה, מתבצעות על שתי סדרות שמספרן 0217 ו-0120 ויהיו אופציות אירופיות.

אירופה מרעידה את העולם

משרדו של נשיא יוון הודיע היום כי לוקס פפדמוס, לשעבר סגן נגיד הבנק המרכזי של אירופה, יעמוד בראש ממשלת האחדות הלאומית החדשה. פפדמוס יחליף את ג'ורג' פפנדראו, אשר הגיש אתמול את התפטרותו לנשיא.

פפדמוס, כלכלן במקצועו, היה סגן נגיד הבנק המרכזי של אירופה בין 2002 ל-2010. כנגיד הבנק המרכזי של יוון בין השנים 1994 ל-2002 הוא היה שותף למאמציה של המדינה להצטרף לגוש היורו.

אמש נפוצו שמועות על דיונים בין צרפת וגרמניה על האפשרות להפוך את גוש היורו לקטן ומאוחד יותר - אותן מכחישים היום בגרמניה. "ממשלת גרמניה בהחלט אינה מקדמת תוכנית כזו", אמר דוברה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. "להיפך - המדיניות שלנו נועדה לייצב את גוש היורו בשלמותו ולתקוף את שורש כל הבעיות".

בתוך כל זה, ממשלת איטליה הנפיקה היום אג"ח לשנה בשווי 5 מיליארד יורו (6.8 מיליארד דולר), בריבית פחות גבוהה מהצפוי. המשקיעים דרשו ריבית ממוצעת של 6.087%. מדובר בעליה חדה מאוד לעומת ריבית של 3.57% שנדרשה בהנפקה דומה בחודש שעבר, אך עדיין מתחת לתחזיות לריבית של 7%, הביקוש לאג"ח עלה פי שניים על ההיצע.

הדיווחים מאירופה לפיהם תשואות האג"ח האיטלקיות חצו את רמת 7%, נתפסו על ידי הפעילים בשוק כאיום ממשי על היציבות הפיננסית באירופה ועל הבנקים הישראלים והובילו לפקודות מכירה אגרסיביות שהפילו את בורסות וול סטריט.

מדד הנאסד"ק נסגר אמש בירידה של 3.9%, מדד S&P 500 השיל 3.7% מערכו ומדד דאו ג'ונס נפל ב-3.2%. אגרות החוב האמריקאיות ל-10 איבדו 5% מערכן, והתשואה עליהן עלתה ל-1.96%. מדד הפחד הנותן אינדיקציה לפחד המשקיעים בארה"ב זינק ב-30%.

"השווקים העניקו אתמול תעודת נכשל צבועה באדום בוהק למנהיגי אירופה על טיפול מזעזע ורשלני במשבר המתגלגל מזה שנתיים בגוש האירו", כך מתאר יניב פגוט, האסטרטג הראשי של איילון, את המתרחש בשווקים.

"האמרת תשואות האג"ח האיטלקיות אל מעבר לרף הפסיכולוגי של 7% הן בחלק הארוך של עקומת התשואות לפדיון, וגרוע מכך בחלקה הקצר של עקומת הממשלתי האיטלקי, מצביע על הכישלון של המנהיגים שעלול עתה להפוך לצונאמי פיננסי עולמי".

"מדובר על ירידות שערים טבעיות על רקע ההתפתחויות באירופה. המשבר שם משפיע בעיקר על המגזר הפיננסים, כך שנוצר יותר לחץ על הבנקים שהובילו את הירידות", הוסיף שמואל פלטניק, מנהל חדר המסחר של בנק הפועלים "מחזורי המסחר הבינוניים אתמול מצביעים על כך כי לא מדובר על התפתחות דרמטית".

"עליית התשואות באיטליה לא רק שמקשה על האיחוד לגלגל את החוב לטווח הארוך, אלא מונעת גם את האפשרות לגלגל את החוב לטווחים קצרים", הוסיף אורי גרינפלד, כלכלן המקרו הראשי של בית ההשקעות פסגות, שציין כי התשואה לשנה עלתה מ-2.5% ל-6.6% תוך שלושה חודשים.

פתרון אפשרי לדעת גרינפלד הוא הודעה של ה-ECB בעניין הגדלת התערבותו בשווקים ורכישת אג"ח איטלקי בהיקפים גדולים יותר. "מדובר למעשה בהדפסת כסף, צעד לו התנגדו ה-ECB וגרמניה עד כה - אבל עכשיו כבר אין ברירה", הוא מעריך.

"ראינו אתמול עליה חדה במפלס הפחד בכל העולם וגם כאן בישראל. זה בא לידי ביטוי בירידה של מחירי המניות, בפיחות של השקל לעומת הדולר וגם בפרמיות ה-CDS של ישראל", אומר דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בחדר העסקאות של לאומי שוקי הון.

"הכיוון נראה כרגע שלילי, אבל עוד יעבור הרבה זמן עד שנבין לאן זה הולך", הוסיף רזניק. "ברלוסקוני אמנם הודיע על התפטרות, אבל לא בדיוק ברור מהדברים שלו מתי היא תיכנס לפועל ובאילו תנאים. חוסר הוודאות באיטליה מאוד גבוהה, כאשר השאלה המרכזית היא אם יצליחו להעביר שם את צעדי הצנע וכמה זמן ייקח ליישם אותם אם כן. במציאות של הימים האחרונים, אנחנו חיים משעה לשעה".

אתמול הגיב הבנק האירופי להתפתחויות ורכש את האג"ח של ממשלת איטליה בהיקפים גדולים. רזניק הזכיר כי רק לפני שבועיים גייסה חוב ל-10 שנים ברמת ריבית של 6%. היום התשואות הגיעו ל-7.3%. זה אומר שמי שקנה לפני שבועיים את האג"ח של איטליה כבר הפסיד 10% מההשקעה".

רזניק מעריך כי החשיפה של ישראל להתפתחויות היא יחסית קטנה ואין בה כדי לאיים על יציבות הבנקים בישראל. "יהיו הפסדים, אבל אין פה דרמה", סיכם רזניק.

מניות במרכז המסחר

מניות חמשת הבנקים הגדולים ממשיכות לעורר עניין. אתמול גילה השוק כי סך חשיפות האשראי של בנק לאומי ללקוחות באיטליה מסתכם בהיקף כולל של 775 מיליון שקל. מניית הבנק איבדה 5.3%. מניית בנק הבינלאומי , לו חשיפה ישירה לאג"ח איטלקיות בהיקף של 83 מיליון שקל, ירדה ב-3.8%. את הירידה החדה ביותר רשמה מניית בנק הפועלים שאיבדה 5.75% מערכה. בנק המזרחי ירדה ב-3% ומניית דיסקונט איבדה 4.4%.

מניית בזק נסחרת על רקע פרסום תוצאותיה לרבעון השלישי של השנה. הקבוצה דיווחה על הכנסות של 2.9 מיליארד שקל ברבעון - ירידה של 4% ,הרווח התפעולי של החברה קטן בשיעור דומה ל-944 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה צנח ב-7% ל-549 מיליון שקל ברבעון. ה-EBITDA של הקבוצה, נתון המייצג רווח תפעולי נקי, ירד ב-2% ל-1.3 מיליארד שקל - 44% מהמחזור.

ניירות הערך של חברת גוליבר (לשעבר גינקו) נסחרות על רקע הידיעה כי חברת חיפושי הנפט תנסה לגייס 30 מיליון שקל במניות ובאופציות. מדובר בניסיון גיוס חמישי של החברה בבורסה של תל אביב, כאשר ארבעת הניסיונות הקודמים לא צלחו.

חברת דלתא גליל מדווחת היום על רבעון שלישי חיובי עם גידול בכל הפרמטרים הפיננסיים. גידול במכירות של החברה בכל אזורי פעילותה: ארה"ב, אירופה, בריטניה וישראל. הגידול הקפיץ את הרווח התפעולי ואת הרווח הנקי, והזרים לקופת החברה כ-12.5 מיליון דולר.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully