וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: חלק מדו"ח טרכטנברג לא ייושם

מירב ארלוזורוב, אבי בר-אלי ואורה קורן

15.11.2011 / 9:13

כמה סעיפים מדו"ח טרכטנברג מעוררים התנגדות רבה בקרב גורמים שונים ועל פי ההערכות לא יאושרו בממשלה. עד כה אושר רק פרק המסים בדו"ח - גם הוא תוך ביצוע שינויים

על אף הבטחתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי דו"ח טרכטנברג יאושר במלואו בממשלה - ההערכות הרווחות הן כי כמה סעיפים מרכזיים בדו"ח לא יקבלו את אישור הממשלה, או אולי לא יועלו כלל לדיון בממשלה. מדובר בסעיפים הדנים בקיצוץ הביטחון, בפגיעה בהטבות הכספיות שמקבלים החרדים, וכן ההמלצות בנוגע למשרד התחבורה.

עד כה אושר רק פרק המסים בדו"ח טרכטנברג, גם הוא עם שינויים בעקבות לחצי התעשיינים: הפחתת המכסים נפרשה על יותר שנים והעלאת הביטוח הלאומי על מעסיקים בוטלה כליל. שאר הפרקים נמצאים בעבודה לקראת הגשתם לממשלה, אבל כבר עתה מצטיירות בעיות קשות עם שלושה מהם.

אחד הפרקים הוא ההמלצה, המרכזית מאוד בדו"ח, של קיצוץ תקציב הביטחון - למעשה, הפחתת הגידול של תקציב הביטחון, בהתאם למתווה שעליו המליצה ועדת ברודט. לאור התפתחויות תוכנית הגרעין האיראנית, האפשרות כי תקציבי מערכת הביטחון יוגבלו בקצב הגידול שלהם נראית קלושה.

פרק נוסף שסיכוייו מוערכים כקלושים הוא הקיצוץ בהטבות הכספיות מהן נהנים החרדים, וזאת בשל תלותה של ממשלת נתניהו בתמיכת ש"ס. הפרק על החרדים כלל כמה קביעות היסטוריות בחשיבותן, בהן החובה לכלול את בתי הספר היסודיים החרדיים במבחנים של משרד החינוך - למעשה חובת הכנסת לימודי ליבה לבתי הספר החרדיים. כך, גם ההמלצה להקטין את התמיכה של המדינה בישיבות שבהן לומדים הגברים החרדים לכל החיים (כוללים), דבר שצפוי להגביל את מספר החרדים שמעדיפים לימודים על פני עבודה.

בנוסף, בסעיף הדיור נכללו המלצות משמעותית מאוד על שינוי הקריטריונים לקבלת הטבות בדיור, כך שתהיה חובת עבודה כדי לזכות בהטבות - שוב מדובר בקריטריונים המגבילים מאוד את החרדים. ההערכה היא כי אישור שלוש ההמלצות תהיה בבחינת עימות קשה עם החרדים, ולכן נתניהו יתחמק מכך.

השר כץ מסרב לממן הרפורמות

קושי מהותי קיים גם בסעיף התחבורה שבדו"ח - בעקבות התנגדות שר התחבורה ישראל כץ לשלוש מההמלצות שנכללו בו.

הראשונה שבהן נוגעת להקמה מיידית של רשות מטרופולינית לתחבורה ציבורית בגוש דן. באחד הסעיפים שנכללו בדו"ח נקבע כי סמכויות משרד התחבורה ברישוי התחבורה הציבורית יועברו לרשות זמנית שתוקם בידי ראשי הערים בגוש דן, עוד בטרם תושלם החקיקה הקובעת את מבנה הרשויות המטרופוליניות, את תחום סמכותן ואת היקף הפיקוח עליהן. המשמעות היא הפקעה מיידית של סמכויות משרד התחבורה לטובת ראשי הערים. זאת, כשבסעיף נוסף בדו"ח הוועדה נקבע כי המשרד יאציל לטובת הרשויות האזוריות גם את סמכויותיו לביצוע פרויקטי תשתית לאומית.

כץ ראה בסעיף זה ניסיון "לחטוף" מידיו את ניהול פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן - המבוצע כיום בידי חברת נ.ת.ע הכפופה למשרדו. לפני כחודש התפטר מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, לפי הערכות, לאחר שכץ זעם עליו כשגילה כי נתן הסכמתו להכללת סעיף זה בדו"ח ועדת טרכטנברג.

ההערה השנייה בדו"ח הוועדה לה מסרב כץ להסכים היא זו שקבעה כי ועדת זליכה שייסד לבחינת הכשלים בשוק הרכב אינה מספקת, וכי יש להקים ועדה בין-משרדית חדשה שתקיף את כלל נציגי הגופים הרלוונטיים. בכך קיבלה לכאורה ועדת טרכטנברג את עמדת משרד האוצר, שנעדר מן הוועדה, שלפיה יש לפרק אותה. ואולם כץ טוען כי די יהיה בעיבוי ועדת זליכה בנציגים נוספים כדי לתת מענה להמלצת טרכטנברג.

ההמלצה השלישית שלה מתנגד כץ בחריפות היא חיוב משרד התחבורה במימון 50% מרפורמת חיזוק התחבורה הציבורית והגברת נגישותה לפריפריה. מדובר בתוכנית הכוללת הוזלת תעריפי הנסיעה באוטובוסים וברכבות לזכאי ביטוח לאומי ולסטודנטים, הגברת תנועת האוטובוסים בקווים האזוריים והמקומיים ב-33%, הגברת תדירות האוטובוסים למכללות, למוסדות דיור מוגן, ליישובים כפריים ופריפריאליים, הגברת האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, וכן הוספת מערכות מידע אלקטרוני בתחנות האוטובוס ובאינטרנט.

עלות התוכנית לחמש השנים הקרובות נאמדת ב-2.5 מיליארד שקל, שבהם אמורים לשאת באופן שווה משרדי האוצר והתחבורה, אלא שכץ מתנגד למימון מתקציב משרדו.

התמ"ת בעד המונופולים?

משרד התמ"ת מנסה לשנות את המלצות ועדת טרכטנברג בנושא היטלים ובראשן הגנה על מונופולים מיבוא בהיצף - כך מסרו אתמול מקורבים לדיונים על יישום ההמלצות. יבוא בהיצף מתרחש כשהמוצר נמכר במדינת היצוא במחיר נמוך ממחירו במדינת הייצור. כשמצב זה פוגע בתעשייה במדינת היצוא מאפשרים כללי הסחר העולמיים להטיל היטל שמייקר את המוצר במדינת היצוא.

ועדת טרכטנברג המליצה כי מונופולים לא יוכלו ליהנות מהגנת היצף. על פי המקורות, משרד התמ"ת מנסה לבטל סעיף זה ולקבוע, כי הגנת היצף תיבחן לגופה במשותף עם משרד האוצר כשהממונה על ההיצף ימליץ להטיל היטל. לדברי המקורבים, משרד האוצר מתנגד לשינויים שמשרד התמ"ת מנסה להכניס להמלצות. ההמלצות היו אמורות לעלות לאישור הממשלה בשבוע הבא, עם החלקים שטרם אושרו בהמלצות ועדת טרכטנברג, ואולם נראה כי אישור המלצות הועדה בממשלה יידחה בשבועיים, נוכח התנגדויות שונות.

התעשיינים ביקשו לשנות את ההמלצה שמבטלת את היטלי הביטחה ולא מאפשרת הגנה של היטל היצף על מונופולים. בוועדת טרכטנברג טענו, כי השימוש בהיטלים מגן בעיקר על מונופולים לכן הוועדה המליצה לא לאפשר למונופול, או חברות הפועלות בענפים ללא תחרות משמעותית, הגנה מפני היצף. התעשיינים טוענים, כי הסרה גורפת מיידית של ההגנה תוביל לפיטורי עובדים.

ממשרד האוצר נמסר כי המשרד מחויב ליישום המלצות ועדת טרכטנברג.

ממשרד התמ"ת נמסר כי כפי שנושא המכסים הובא לממשלה רק לאחר מיצוי הדיון בין משרדי הממשלה, דיון שהביא להחלטה מאוזנת, שלוקחת בחשבון את המלצות ועדת טרכטנברג, תוך שמירה על התעשיה והתעסוקה, כך גם סוגיית התקינה וההיטלים יובאו אך ורק לאחר השלמת הדיונים בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully