וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "המצב במשק הישראלי טוב יחסית"

ביום בו עתיד להתפרסם המדד לחודש אוקטובר, כינס נגיד הבנק סטנלי פישר מסיבת עיתונאים בה סקר את מצב המשק העולמי והישראלי. "לנהל את המשק באופן אחראי ומסודר"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר כינס היום (שלישי) מסיבת עיתונאים בה סקר את מצב המשק העולמי בכלל והישראלי בפרט. לדברי פישר "המצב במשק הישראלי יחסית טוב. המצב במשק העולמי, בעיקר באירופה יותר רציני". לדברי הנגיד, "אנחנו יכולים לעבור את התקופה הזו בהצלחה אם ננהל את המשק באופן אחראי ומסודר".

"התקציב צפוי להיות בגירעון קטן יחסית לעולם, גירעון של קצת מעל 3%", אמר פישר. "האינפלציה נמוכה וצפויה להמשיך כך. האבטלה ברמה נמוכה. המערכת הפיננסית איתנה יש יתרות מט"ח גדולות יש לנו תגליות גז, יש לנו נכסים בייחס ליכולת לנהל את המשק ולשמור על מצבו", הוסיף. לדבריו, "אם נשכיל להבין את המצב במשק העולמי ואם ננהג באופן אחראי נוכל להתמודד בהצלחה עם הסיכונים. לא שלא נהיה מושפעים אלא נוכל לצאת מהבעיות האלה יחסית בקלות".

הנגיד הדגיש כי "אנחנו לא רואים סיבה לשנות את צפי הצמיחה. כשאני אומר לאנשים שאנחנו בהאטה ומצפים רק ל-3.2% הם מקנאים". פישר הדגיש: "אנחנו צריכים להכיר בעובדות – אנחנו נכנסים להאטה בשיעור הצמיחה ולא ברמת הפעילות. לא נכנסים לתקופה של צמיחה שלילית. אנחנו רחוקים משם. פשוט התרגלנו לצמיחה יותר גבוהה". לדבריו, "עלינו להתנהג באחריות. אנחנו צריכים לחזק את איתנות המשק. הדבר הכי חשוב זה לשמור על מסגרת התקציב, לא להגיע להוצאות ולא להעלות שיעורי מס. לתת למייצבים האוטומטיים לעבוד. אם הצמיחה תמשיך בקצב הנוכחי לא יהיו שינויים בהוצאות ובמסים. אבל אם יהיו סיכונים יהיה צורך עז לקצץ בהוצאות או להעלות מסים".

פישר הזהיר גם מפני כניעה לפופוליזם. "אני מתייחס לצעדים כלכליים שזוכים לתמיכה מהציבור בטווח הקצר אבל מזיקים בטווח הארוך – פופוליזם הורג משקים ואסור לנו להיכנע לזה. נצטרך להיות מוכנים להגיב להתפתחויות שליליות בדרך הפעלת כלי מדיניות שידרשו ויש לנו ארגז כלים שהתכוננו להשתמש בו מאז המשבר האחרון. אנחנו רחוקים משם", אמר פישר.

ברקע מסיבת העיתונאים שכינס הנגיד, עומדת הסקירה שפרסם הבוקר משרד האוצר בדבר מצב המשק לגבי חודש ספטמבר. הסקירה העלתה חששות במספר תחומים במשק, ביניהם גביית המסים, סחר החוץ, שוק ההון ושוק העבודה. מהסקירה עולה בין היתר כי כמות הפונים לביטוח הלאומי על מנת לתבוע דמי אבטלה, בפרט מספר הפניות החדשות, עלה בחודש ספטמבר לעומת החודשים שעברו. עוד עולה מהסקירה כי קיים כרגע חוסר של 2.6 מיליארד שקלים בסך גביית המסים מול יעד הגבייה שנקבע בתקציב.

באוצר מצביעים על צפי להתכווצות בפעילות התעשייתית במשק, זאת על רקע ירידה חדה במדד מנהלי הרכש – זה החודש השלישי ברציפות. עיקר הירידה נרשם ברכיב הביקושים המקומיים וברכיב התעסוקה. חלה גם ירידה במדד אמון הציבור. נתונים אלה מצטרפים לאזהרות הרווח שפרסמו אתמול חלק מהבנקים הגדולים, לחששות ממשבר עולמי, להאטה בשוק הפרסום והתקשורת ובענף המזון ולשורה של סימנים של האטה במשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully