וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגי טייקונים נפגשו עם אנשי ועדת הריכוזיות

צבי זרחיה ואורה קורן

16.11.2011 / 9:12

לחץ על ועדת הריכוזיות לשנות את החלטותיה. נציגי טייקונים נפגשו עם חברי הוועדה על מנת להעלות את השגותיהם על ההמלצות הצפויות - זאת בניגוד לעמדת משרד האוצר

הטייקונים ונציגיהם לוחצים על חברים בוועדה להגברת התחרותיות (ועדת הריכוזיות) לשנות את המלצותיה בנוגע לפירוק הפירמידות ואישור שכר הבכירים - כך נודע ל-TheMarker.

נציגי טייקונים וחברות במשק, בהם רואי חשבון ועורכי דין, פנו בבקשה להיפגש עם חברי הוועדה ולהביע את השגותיהם על המלצותיה, עוד בטרם עריכת השימועים שיחלו בתחילת דצמבר 2011.

כמה פגישות לא רשמיות כאלה כבר נערכו, ובהן הועלו טענות בדבר הכנסת שינויים בהמלצות הוועדה. עם זאת, לא מדובר בהליך של קבלת החלטות אלא בהליך של למידת ההתנגדויות, שקודם להליך.

בתחילת דצמבר תכונס ועדת הריכוזיות לארבעה ימים, שבהם יבוצעו השימועים לכל מי שמעוניין. הוועדה העניקה באחרונה ארכה בהגשת מסמכים והשגות על המלצות הביניים. גורם בוועדה אמר בסוף השבוע כי מדובר בהמלצות דרמטיות, אולם חברי הוועדה באים עם "ראש פתוח" להאזין להשגות.

הטייקונים והחברות הגדולות כבר שכרו סוללה של עורכי דין, רואי חשבון, לוביסטים ויועצי אסטרטגיה כדי להשפיע על הוועדה. ההערכה היא שבשימועים יופיעו בעיקר אנשי המקצוע, עורכי הדין ורואי החשבון. עבודת הלוביסטים תתמקד לקראת הדיון בממשלה לאחר גיבוש ההמלצות הסופיות של וועדת הריכוזיות, ובעת הדיונים בכנסת.

לפי הערכות, המלצותיה של ועדת הריכוזיות יוגשו לממשלה בסוף דצמבר 2011 או בינואר 2012. באוצר מקווים כי החקיקה תושלם עד סוף מארס 2012, בטרם תצא הכנסת לפגרת הפסח. החשש הוא שעיכוב בחקיקה עלול להביא לאי-יישומן, לנוכח ההערכה הרווחת בכנסת, שלפיה הבחירות לכנסת ה-13 יוקדמו ויערכו בסוף 2012.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לוועדת הריכוזיות הגיעו פניות רבות לפגישות עמה. הוועדה החליטה שלא לקיים פגישות אלא לשמוע את מי שיש לו השגות על מסקנותיה בעת השימועים".

המלצות הוועדה לקידום התחרות בנוגע להגבלים העסקיים, צריכות לכלול הרחבת סמכויות הממונה על ההגבלים, כך שיוכל לפעול למניעת מיזוגים גם מחשש לפגיעה משמעותית בתחרותיות - כך מציע דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים. שטרום פנה בעניין לוועדה.

כיום יכול הממונה למנוע מיזוג מחשש לפגיעה בתחרות ענפית בלבד, ולא בכלל המשק. הוועדה הגישה המלצות ביניים לממשלה, ומאפשרת עתה לציבור להשמיע את הערותיו לקראת גיבוש ההמלצות הסופיות.

עוד מציע שטרום להכפיף את פעילותן של חברות זרות בישראל לחוק ההגבלים העסקיים הישראלי, כדי למנוע מצב שבו חברה זרה רוכשת מונופול, במקום להתחרות בו. כן הציע להעביר את סמכויות מתן ההוראות לקבוצות ריכוז (חברות ספורות באותו תחום שאין ביניהן תחרות משמעותית) מבית הדין להגבלים לממונה על ההגבלים.

שטרום מתח ביקורת על הרף הגבוה שקבעה הוועדה להפרדה בין נכסים ריאליים ופיננסיים שבידי אותו בעל שליטה. לדבריו, במקום הכלל שלפיו רק חברה שמחזור המכירות השנתי שלה נמוך מ-8 מיליארד שקל תוכל לשלוט בבנק, חברת ביטוח, או לנהל השקעות, הוועדה היתה צריכה לקבוע רף של פחות ממיליארד שקל. שטרום גםקורא לפעול למניעת אחזקות צולבות ריאליות ותקשורתיות. לדבריו, יש למנוע מבעל מונופול, או מחבר בקבוצת ריכוז, להחזיק בשליטה באמצעי תקשורת העוסק בעיצוב דעת קהל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully