וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמאים: "צינון השוק לא מוריד את מחירי הדיור"

נמרוד בוסו

16.11.2011 / 11:12

מרבית השמאים מעריכים כי מחירי הדירות לא צפויים לרדת בצורה משמעותית, למרות הצטננות שוק הדיור. "בנתונים אין כל בשורה לזוגות צעירים מאחר והוא מדווח יחד עם כל הנתונים על האטה"

על אף הירידה הדרמטית בביצוע עסקות מכירה, ההערכה הרווחת בקרב מרבית השמאים היא כי אין די בכך כדי להשפיע באופן משמעותי על מחירי הדיור. בכנס לשכת שמאי המקרקעין הנערך בימים אלה באילת, אמר אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, כי דו"ח אורות אדומים של האוצר העוסק במכירת דירות חדשות, מדווח על ירידה דרמטית בכמות העסקות, ועל ירידה מינורית יחסית במחירי המכירה.

"בנתונים אין כל בשורה לזוגות צעירים מאחר והוא מדווח יחד עם כל הנתונים על האטה כללית בכל תחומי המשק וגביית המסים", אמר דנוס, "אין ספק כי בצינון שוק הדיור נחלה הממשלה הצלחה מוכחת, אולם לא בטוח שבעיתוי הנוכחי ולנוכח המשבר בכלכלות מערב אירופה וארה"ב, זהו הדבר הנכון לעשות. מצב זה, עשוי להכניס את ישראל למיתון עמוק שיביא אמנם לירידה דרמטית במחירי הדיור, אך לא בטוח שבעיתות מיתון יהיה מי שירכוש. חשוב לזכור כי ענף הבנייה מהווה אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים במשק הישראלי".

"הרפורמות האחרונות שהממשלה יזמה לא הביאו לירידת מחירים, אך גרמו למיעוט עסקאות בשוק", כך אמר שמאי המקרקעין ארז כהן, שהיה עד לא מזמן יו"ר לשכת השמאים. "בשנה האחרונה יזמה הממשלה שורה ארוכה של רפורמות: רפורמה במינהל מקרקעי ישראל, חוק ההפקעות, הרפורמה המתהווה בחוק התכנון והבנייה והרפורמה בחוק מיסוי מקרקעין (שעברה באופן מפתיע ללא זעזועים). מטרת העל של הרפורמות הייתה ניסיון להשפיע על התמתנות עד ירידה במחירי הדירות בטווח הקצר, אך לצערי, נכון להיום ההצלחה היחידה של כל הרפורמות הללו היא קיפאון עמוק של הענף".

נתוני האוצר התלכדו עם הנתונים הרבעוניים של השמאי הממשלתי הראשי, שפורסמו במהלך יום ראשון, לפיהם חלה ירידה של אחוז במחירי הדירות בממוצע, ושל כ-6% של מחירי הדירות בתל אביב.

שמאים רבים אינם מסכימים עם ניחוח זה. "מגמצת הירידה אינה משקפת", אומר השמאי הוותיק אהוד המאירי, "השמאי הממשלתי התבסס על התקופה האחרונה, תקופה שבה כל מי שמכר עשה זאת בחוסר ברירה, כך שכדי למכור היה עליו להוריד את המחיר. אבל המצב הוא של קיפאון, ומיעוט העסקאות מקשה על הערכה אמיתית של רמת המחירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully