וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה של 30% בהיקף המשכנתאות בחודש ספטמבר

רם עוזרי

16.11.2011 / 12:04

אפקט המחאה? בחודש ספטמבר ניתנו 5,289 הלוואות משנתא לעומת ממוצע של 7,583 הלוואות בחודשים מאי-אוגוסט. עם זאת, שיעור המשקיעים בקרב רוכשי הדירות הגיע ל-15%

מה שמנסה בנק ישראל לעשות כבר יותר משנה, הצליחה לעשות דפני ליף בחודש אחד. המחאה החברתית שפרצה באוגוסט הביאה לירידה דרמטית בכל הפרמטרים של שוק המשכנתאות בחודש ספטמבר בהשוואה לחודשים מאי-אוגוסט. המספר הכולל של ההלוואות שניתנו צנח, היקפם נחתך ושיעורי המימון פחתו - כך עולה מהדיווחים החודשיים של הבנקים למשכנתאות אותם מפרסם היום בנק ישראל.

מספר הלוואות המשכנתא שנתנו הבנקים בחודשים מאי-אוגוסט עמד בממוצע על 7,583 הלוואות כל חודש. בספטמבר ירד מספר זה לרמה של 5,289 הלוואות משכנתא חדשות בלבד - ירידה של 30%. גם בהיקף הכספי הכולל של ההלוואות חלה ירידה חדה בשיעור דומה, כאשר בחודשים הקודמים הוא עמד על 4.23 מיליארד שקל, ובספטמבר 3.03 מיליארד בלבד. ההיקף הממוצע של משכנתא גדל מעט מ-573 אלף שקל במאי-אוגוסט לרמה של 559 אלף שקל בספטמבר.

שיעורי המימון בחודש אוגוסט קטנו אף הם באופן משמעותי, מה שמעיד על זהירות רבה יותר מצד הבנקים ומצד הלווים. היקף המשכנתאות במימון נמוך אמנם ירד אף הוא, אולם בשיעור חד פחות מהמשכנתאות במימון גבוה. כך, היקף המשכנתאות בשיעור מימון של עד 30% מערך הנכס ירד בספטמבר ב-23% בהשוואה לממוצע במאי-אוגוסט, ואילו במשכנתאות בשיעור מימון של 30%-75% חלה ירידה של 30%. היקף ההלוואות בשיעור מימון של 75% ומעלה ירד ב-33% בהשוואה בין התקופות.

נתון מעניין נוסף נוגע להלוואות שניתנו לצורך רכישת דירה להשקעה. גם כאן חלה ירידה של 30% במספר המשכנתאות בחודש ספטמבר לעומת הממוצע בארבעת החודשים הקודמים, אולם בהיקפן חלה ירידה של 14% בלבד. אם במאי-אוגוסט נתנו הבנקים מידי חודש 1,041 הלוואות לצורך השקעה, הרי שבספטמבר ניתנו רק 734 הלוואות כאלה. ואולם, היקף ההלוואה הממוצע למשקיע זינק ב-22% מרמה של 500 אלף שקל בממוצע במאי-אוגוסט לרמה של 612 אלף שקל בספטמבר.

וכך, הנתון המעניין באמת נוגע למגמה המסתמנת באשר לחלקם של המשקיעים בהלוואות החדשות שמאשרים הבנקים. זה, גדל באופן עקבי מאז חודש אפריל. באפריל, 10% מהכסף שהלוו הבנקים למשכנאות הלך למשקיעים (קרי, מי שקונה את דירתו השנייה ומעלה). במאי גדל שיעור זה ל-11%, ביוני ל-12%, ביולי ובאוגוסט ל-13% ובספטמבר האחרון כבר הגיע שיעורם ל-15%. המסקנה: את המשקיעים, דפני ליף מפחידה קצת פחות.

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully