וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט בירידות: חשש להחרפת המשבר באירופה

נמרוד הלפרן

17.11.2011 / 23:09

ירידות בבורסות וול סטריט בעקבות עלייה בערך האג"ח של ספרד וצרפת, שהובילה להגברת החשש מצד המשקיעים כי יעמיק משבר החוב באירופה. בארה"ב נרשמה ירידה בשיעורי האבטלה

בורסות וול סטריט נסחרות בירידות, לאחר הנפקת אג"ח מאכזבת של ממשלת ספרד וזינוק בתשואות על האג"ח הממשלתיות של ספרד וצרפת, שהגבירו את החששות מפני החרפה במשבר החוב באירופה והאפילו בהשפעתם על נתוני מקרו כלכליים טובים מהצפוי שפורסמו היום בארה"ב.

מניות הטכנולוגיה מובילות את הירידות, על רקע אזהרת רווח של יצרנית ציוד ייצור השבבים אפלייד מטריאלס.

מדד דאו ג'ונס , שנפל אתמול בקרוב ל-200 נקודות בעקבות אזהרת חברת דירוג האשראי פיץ' כי החרפה נוספת במשבר החוב באירופה עלולה לסכן את הבנקים בארה"ב, יורד ב-1.4%; מדד S&P 500 , שבמהלך שלושת השבועות האחרונים נסחר סביב רמתו בתחילת שנת 2011, נסוג ב-1.9% וגבוה כעת ב-13% מהשפל של שנת 2011 שרשם בתחילת חודש אוקטובר. עמ זאת, עודנו נמוך ב-9% משיא של שלוש שנים אליו טיפס בסוף חודש אפריל. מדד נאסד"ק מאבד 2.1%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסחר בעליות והתשואה על האג"ח ל-10 שנים יורדת ב-0.03% לרמה של 1.99%.

לפני פתיחת המסחר בוול סטריט התרוצצו שמועות על כך שפתיחת המסחר בבורסת ניו יורק (NYSE) נדחתה עקב ההפגנות באזור הבורסה בוול סטריט. עם זאת, בסופו של דבר נפתח המסחר כמתוכנן.

בחזית המקרו כלכלית בארה"ב: מספר תביעות האבטלה הראשונות בארה"ב ירד בשבוע שעבר ב-5,000 לרמה של 388 אלף - המספר הנמוך ביותר מאז חודש אפריל - מסר היום משרד העבודה האמריקאי. תחזית הכלכלנים היתה ל-395 אלף תביעות ראשונות. משרד העבודה תיקן כלפי מעלה את נתוני השבוע הקודם ל-393 אלף תביעות לעומת 390 אלף תביעות שעליהן דיווח במקור. הממוצע הארבע-שבועי, הנחשב לפחות תנודתי, ירד לרמה של 396,750 לעומת 400,750 בשבוע הקודם. מספר התביעות המתמשכות ירד בשבוע שהסתיים ב-29 באוקטובר ב-70,400 לרמה של 3.46 מיליון.

מספר התחלות הבנייה בארצות הברית ירד באוקטובר ב-0.3% לקצב שנתי של 628 אלף לעומת קצב של 630 אלף בספטמבר, מסר היום משרד המסחר האמריקאי. תחזית הכלכלנים היתה לנפילה חדה יותר במספר התחלות הבנייה לקצב שנתי של 610 אלף, לעומת קצב של 658 אלף שעליו דווח במקור בחודש ספטמבר.

מספר אישורי הבנייה זינק בחודש שעבר ב-10.9% לקצב שנתי של 653 אלף - רמתו הגבוהה ביותר מאז חודש מארס 2010. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה מתונה יותר לקצב שנתי של 603 אלף אישורי בנייה.

סכנה לדירוג האשראי של הבנקים בארצות הברית

מדד פעילות הייצור באזור פילדלפיה ירד בנובמבר לרמה של 3.6 נקודות לעומת 8.7 נקודות באוקטובר, מסר היום הבנק הפדרלי של פילדלפיה. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה של המדד לרמה של 10 נקודות. מדד מעל לרמה של אפס נקודות משקף שיפור בפעילות הייצור, ואילו מדד שלישי מצביע על התכווצות הפעילות. מתחילת השנה רשם המדד תנודתיות רבה, לאחר שעלה בחודש מארס לרמה של 43.4 נקודות בטרם נפל לרמה של מינוס 30.7 נקודות באוגוסט.

מדד בטחון הצרכנים של ספקית המידע הפיננסי בלומברג עלה החודש לרמה של מינוס 32 נקודות - רמתו הגבוהה ביותר מאז יולי - לעומת רמה של מינוס 45 נקודות בחודש הקודם.

הריבית על המשכנתא ל-30 שנה, הנחשבת למשכנתא הסטנדרטית בארה"ב, עלתה קלות השבוע לרמה של 4% לעומת 3.99% בשבוע הקודם, מסרה היום ענקית המשכנתאות פרדי מאק. בשבוע המקביל בשנה הקודמת, היתה הריבית ברמה של 4.39%.

האירועים באירופה ממשיכים גם היום לתת את הטון בשווקים בעולם. התשואות על האג"ח הממשלתיות של ספרד מזנקות בשעה זו לרמת שיא של 6.684%, על רקע החששות מהתפשטות משבר החוב באירופה ולאחר הנפקת אג"ח מאכזבת. גם התשואות על אג"ח איטלקיות עלו שוב מעל ל-7% ושל צרפת טיפסו ל-3.78%.

משרד האוצר של ספרד הנפיק היום אג"ח לעשר שנים בסך 3.562 מיליארד יורו (4.79 מיליארד דולר) בריבית של 7.088% - הריבית הגבוהה ביותר מאז הקמת גוש היורו. היות שמדובר בסדרה חדשה של אג"ח, לא ניתן להשוות להנפקות קודמות של אג"ח זהות. אולם ב-20 באוקטובר, שילם משרד האוצר ריבית של 5.5% בהנפקה של אג"ח שמועד פירעונן באפריל 2021.

אתמול הזהירה חברת דירוג האשראי פיץ' כי הרעה נוספת במשבר החוב באירופה, עלולה להוות איום רציני על דירוג האשראי של הבנקים בארה"ב, למרות שחשיפתם הישירה של הבנקים בארה"ב לשווקים אירופים הנתונים במשבר - יוון, אירלנד, איטליה, פורטוגל וספרד - היא ברמה עמה הבנקים יוכלו להתמודד.

פיץ' הוספה כי במידה שלא יימצא פתרון מסודר למשבר החוב בגוש היורו, תיתכן הרעה בתחזית דירוג האשראי של המגזר הבנקאי בארה"ב. התחזית הנוכחית של פיץ' למגזר היא "יציב", אולם הסבירות לזעזוע שלילי באירופה גדלה ועלולה להביא לשינויים בתחזית.

אילוסטרציה אפקט דומינו בכלכלת אירופה. גבי בנאי, ShutterStock
"האירועים באירופה ממשיכים לתת את הטון בשווקים העולמיים"/ShutterStock, גבי בנאי

מניות בולטות במסחר

יצרנית ציוד ייצור השבבים האמריקאית אפלייד מטריאלס דיווחה אתמול לאחר סגירת המסחר בוול סטריט על ירידה של 3% ברווחיה הרבעוניים, והזהירה כי תוצאותיה ברבעון הנוכחי יהיו נמוכות מתחזיות האנליסטים. החברה רשמה ברבעון האחרון רווח של 456 מיליון דולר, או 34 סנט למניה, לעומת רווח של 468 מיליון דולר, או 35 סנט למניה, בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. בניכוי סעיפים חד פעמיים רשמה החברה רווח של 21 סנט למניה - מעל לתחזיות האנליסטים לרווח של 19 סנט למניה.

המשקיע האגדי ביל מילר, מנהל קרן המניות ואליו טראסט (Value Trust) של חברת לג מייסון אשר זכה לתהילה לאחר שהצליח להביס את מדד S&P 500 במשך 15 שנים ברציפות - רצף שנקטע בשנת 2006 - יפרוש מתפקיד כמנהל קרן ואליו טראסט לאחר שהקרן הניבה תשואה נמוכה יותר מזו של מדד S&P 500 בארבע מחמש השנים האחרונות.

מילר, בן 61, ניהל את הקרן מאז נוסדה בשנת 1982. הוא יוחלף בתפקיד מנהל ההשקעות של הקרן בסוף אפריל על ידי סם פיטרס, שהצטרף ללג מייסון בשנת 2005 והיה שותף של מילר בניהול קרן ואליו טראסט ונועד להיות יורשו של מילר.

מילר ימשיך בתפקידו כיו"ר חטיבת לג מייסון קפיטל מנג'מנט.
בגזרת המניות הישראליות בוול סטריט: חברת שירותי הרכב איתוראן דיווחה על הכנסות שיא של 41.7 מיליון דולר במהלך הרבעון השלישי של 2011. הכנסות החברה, שגדלו ב-12% לעומת הרבעון המקביל, נבעו ברובם (72%) מהכנסות מדמי מנוי כאשר שאר ההכנסות נבעו ממוצרים שמכרה החברה. איתוראן, הנשלטת על ידי איזי שרצקי, מספקת שירותים מונחי איתור הכוללים מניעת גניבות כלי רכב ומעקב אחרי כלי רכב גנובים.

אתמול דיווחה נייר חדרה אי.די.בי על מעבר להפסד תפעולי של 9.5 מיליון שקל ברבעון שנבע מהפרשה חד פעמית של כ-9 מיליון שקל בחברה הבת כרמל ומהתייקרות חדה של חומרי הגלם. בנוסף דיווחה החברה על מעבר להפסד נקי של 43 מיליון שקל, שנבע ברובו מהפרשות חד פעמיות בגין תשלום מס של החברה הנכדה בטורקיה.

גם אלביט מערכות פרסמה אתמול את דו"חותיה לרבעון השלישי של השנה, והציגה גידול של 11% ברווח התפעולי Non-GAAP אשר אינו מושפע מאירועים חד פעמיים, לצד מכירות שהסתכמו על 663.7 מיליון דולר גידול של 2% מהרבעון המקביל בשנת 2010.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully