וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק המרכזי התערב, הירידות באירופה מתמתנות

מיכל רמתי

18.11.2011 / 16:36

התשואות על אג"ח ממשלת איטליה יורדות לאחר שהבנק המרכזי של אירופה חזר לרכוש איגרות חוב. לונדון יורדת ב-0.5%, פרנקפורט עולה ב-0.6%

מגמה מעורבת נרשמת באירופה, על רקע אכזבה מהנפקת אג"ח ממשלתיות מאכזבת בספרד וחששות כי מנהיגי אירופה טרם הגיעו להסכמה. זאת, תוך שמתגברות ההערכות כי הבנק המרכזי של אירופה (ECB) ייאלץ להגדיל התערבותו בשווקים.
מדד סטוקס 600 הכלל אירופי יורד ב-0.2%, בהמשך לירידה של 2.9% שרשם עד כה השבוע. עם זאת, הירידה היום התמתנה לאחר התערבות הבנק המרכזי של אירופה בשוקי האג"ח. החוזים על מדד S &P 500 האמריקאי עולים ב-1%, לאחר שמוקדם יותר רשמו ירידות.

לונדון יורדת ב-0.5%; פרנקפורט עולה ב-0.6%; פאריס עולה ב-0.3%. עליות נרשמות גם בקרב המדינות עתירות החובות. מדריד עולה ב-1%; מילנו עולה ב-1.3%. האירועים באירופה ממשיכים גם היום לתת את הטון בשווקים, כאשר בבוקר נרשמו ירידות באסיה. התשואות על האג"ח הממשלתיות של ספרד זינקו אתמול לרמת שיא של 6.684%, על רקע החששות מהתפשטות משבר החוב באירופה ולאחר הנפקת אג"ח לא מעודדת.

כעת מתחזקים שוקי האג"ח של איטליה וספרד, לאחר שהבנק המרכזי רכש אג"ח ממשלתיות של שתי מדינות אלה בשוק המשני, בניסיון להוריד את התשואות עליהן באופן מלאכותי.
התשואות על אג"ח איטלקיות ל-10 שנים יורדות כעת ב-0.09 כעת ב-0.016%, לרמה של 6.605%, לאחר שאתמול עלו שוב מעל ל-7%. התשואה על האג"ח הממשלתיות של צרפת ל-10 שנים יורדת ב-0.03% לרמה של 3.607%, לאחר שאתמול הגיעה לרמה של 3.78%.

פפדמוס צפוי לחשוף את התקציב ל-2012

משרד האוצר של ספרד הנפיק אתמול אג"ח לעשר שנים בסך 3.562 מיליארד יורו (4.79 מיליארד דולר) בריבית של 7.088% - הריבית הגבוהה ביותר מאז הקמת גוש היורו. היות שמדובר בסדרת אג"ח חדשה, לא ניתן להשוות להנפקות קודמות של אג"ח זהות. אולם ב-20 באוקטובר, שילם משרד האוצר ריבית של 5.5% בהנפקת אג"ח שמועד פירעונן באפריל 2021.

ביוון צפוי היום ראש הממשלה הטרי לוקס פפדמוס, לחשוף את חבילת התקציב הסופית ל-2012. שר האוצר היווני, אוונגלוס וניזלוס, הציג את התקציב הבוקר לממשלה, בטרם יציג ראש הממשלה את התקציב לפרלמנט. הממשלה החדשה נתמכת על ידי 3 מבין 5 המפלגות בפרלמנט היווני.

אך באירופה גוברים החששות כי מחלוקות המנהיגים ימנעו פתרון ארוך טווח למשבר. אתמול דחתה קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, את קריאות עמיתה הצרפתי ניקולא סרקוזי להשתמש בבנק המרכזי של אירופה כמנגנון חירום. מרקל אמרה כי שימוש בו כמלווה לשעת חירום, לצד אג"ח משותפות לגוש היורו ("יורובונדס") ושמיטת חובות כהצעת שפשוט לא יעבדו.

"לגרמניה תכנית סודיות למנוע משאל עם בבריטניה"

במקביל, דיווח היום העיתון הבריטי "דיילי טלגרף" כי לגרמניה תוכניות סודיות למנוע משאל עם בבריטניה בנוגע לרפורמה של האיחוד האירופי – מחשש כי משאל עם שכזה יפגע במאמצי גוש היורו לבלום את משבר החובות. המזכר שהודלף ל"טלגרף" כולל תוכניות להקמת גוף אירופאי שיוכל להשתלט על כלכלות של מדינות עתירות חובות. לפי המזכר, גרמניה מנסה להתכונן למצב של פשיטות רגל של מדינות גדולות בגוש היורו, וליצור מצב שיפגע בריבונות הלאומית, באופן שיסלול את הדרך ל"מדינת על אירופאית", כאשר נושאי מיסוי ותקציב ייקבעו על ידי גוף מרכזי בבריסל.

מריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי של אירופה, אמר לממשלות גוש היורו היום לפעול במהירות להקמת קרן החילוץ החדשה והביע תסכול מהיעדר התקדומתם נוכח הסלמת משבר החובות. דראגי אמר כי המנהיגים כשלו בהגעה להחלטות שיאפשרו לקרן החילוץ האירופית לפעול ביעילות בשווקים, ולא הסבירו כיצד תוכל הקרן לעשות זאת. "היכן היישום של החלטות אלה?", אמר דראגי בכנס בנקאות בפרנקפורט. "אנחנו לא צריכים להמשיך לחכות", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully