וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחזקות הירידות באחד העם; דלק צונחת ב-7%

ערן אזרן

21.11.2011 / 14:57

על רקע הירידות המחריפות באירופה, מתנהל המסחר בבורסה התל אביבית באדום. מדד ת"א 25 יורד ב-1.6% ואילו מדד ת"א 100 יורד ב-2%

הבורסה בתל אביב נסחרת באדום על רקע אזהרת חברת הדירוג מוד'יס, שמחריפות באירופה. מניית קבוצת דלק של יצחק תשובה מובילה את הירידות ומשילה מערכה 7% במחזור מסחר שכבר בשעה זו ממוצע היומי של המניה. מניות הגז והנפט צונחות אף הן בחדות, כאשר רציו ומודיעין יורדות ב-5%, דלק קידוחים וישראמקו נחתכות ב-4% וגלוב אקספלוריישן מאבדת 5.5%.

מדד ת"א 25 יורד ב 1.6% ת"א 100 יורד גם הוא ב 2%. מדד מניות הנדל"ן מפחית מערכו כ-2.2% ומדד מניות הבנקים משיל 2.3% מערכו. מדדי התל בונד נסחרים בירידות של עד 0.7%; קבוצת דלק האג"ח הממשלתיות רושמות עליות זעירות של 0.01% בגילונים בריבית משתנה. אגרות החוב הארוכות יורדות בכ-0.14% והקצרות בכ-0.01%.

מניות הבנקים ממשיכות לאבד מערכן לקראת הגשת הדוחות הכספיים בשבוע הבא. חוסר הודאות באשר למשבר החוב באירופה והחששות מפני הגברת הרגולציה בענף עדיין מכבידים על מניות בנק פועלים , לאומי , מזרחי ודיסקונט .

המסחר אתמול באחד העם התנהל בסימן הסדר החוב שהציעה דלק נדל"ן למחזיקי האג"ח שלה. המדדים המובילים איבדו 2%-3%, כאשר מניות הגז והנפט ובראשן דלק קידוחים מובילות את הירידות. מחזור המסחר היה דליל במיוחד והסתכם ב-710 מיליון שקל.

אירופה בירידות

בעולם, נפתחו שוקי ההון באירופה בירידות. חברת דירוג האשראי מודי'ס מזהירה היום כי העלייה בתשואות על האג"ח הממשלתיות בצרפת, והורדת תחזית הצמיחה עבור המדינה, עשויות לפגוע בדירוג האשראי המושלם של צרפת. מודי'ס אמרה בדו"ח שהתפרסם היום כי ההתדרדרות בתנאים הכלכליים בשווקים מאיימת על דירוג האשראי של המדינה. "עלויות הלוואה גבוהות באופן ממושך יגבירו את הלחץ התקציבי על ממשלת צרפת, ויחד עם תחזית צמיחה מתדרדרת, יש לכך השלכות שליליות על דירוגה", כתב אנליסט האשראי הבכיר של מודי'ס, אלכסנדר קוקרבק.

"כפי שציינו בפרסומים קודמים, ההתדרדרות בנתוני החוב, והפוטנציאל לחובות נוספים מפעילים לחץ על אמינות האשראי של צרפת ועל תחזית הדירוג היציבה שלה - אף שבינתיים לא על דירוג האשראי Aaa שלה", נאמר בדו"ח. צרפת היא אחת מבין 6 המדינות בעלות דירוג הטריפל A המושלם בגוש היורו.

נושא נוסף שמעיב על המדדים באירופה הוא החשש הגובר ממחנק אשראי באירופה והמחלוקות ביבשת באשר לסמכויות קרן החילוץ האירופית. לונדון יורדת ב-2%, פרנקפורט מאבדת 3% ופאריס נחלשת ב-2.1%. מילאנו נחלשת ב-2.8% ומדריד יורדת ב-2%. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי יורד ב-2.2%.

גם החדשות מארה"ב לא מעודדות מבחינת המשקיעים. הוועדה לקיצוץ החוב הלאומי, כך פורסם, עומדת להכריז על כישלון לאחר ארבעה חודשי דיונים. הוועדה הוקמה בקונגרס בחודש אוגוסט על מנת להחליט איך להביא להפחתה משמעותית בחוב הלאומי, שעומד כיום על למעלה מ-12 טריליון דולר. חברי הוועדה, המורכבת מנציגים של שתי המפלגות, לא הצליחו לאתר בתקציב מספיק סעיפים לקיצוץ של 1.5 טריליון דולר נוספים בעשור הקרוב. אם אכן תיכשל הועדה, יופעל מנגנון אוטומטי לקיצוץ, שההערכות כלכלנים הן שקיצוץ כזה יביא לפגיעה בצמיחה.

בישראל מתרבים הסימנים להאטה כלכלית. במחלקת המחקר של לידר שוקי הון מיישרים קו עם ההערכות שהשמיע בשבוע שעבר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ומעדכנים את תחזיות הצמיחה כלפי מטה. הריבית, הם סבורים, צפויה לרדת כבר בהחלטה הקרובה ולעמוד על 2.25% ברבעון השני של 2012. מחירי השכירות ימשיכו לטפס גם ב-2012.

"למרות הגידול המהיר יחסית בצמיחה ברבעון השלישי לרמה של 3.4%, רוב הצמיחה נובעת מגידול מהיר בהשקעות זמניות כגון הרחבת המפעל של אינטל ושינוי במלאי המשק", כותבים שם. ההרחבה של מפעל אינטל בקרית גת, יש לציין, אשר הביאה לזינוק של 30% בסעיף השקעות במכונות וציוד, צפויה להסתיים בראשית 2012. לפיכך, מעריכים בלידר, סעיף ההשקעות לא צפוי להיות קטר הצמיחה בשנת 2012.

עוד מציינים בלידר כי יצוא הסחורות והשירותים ירד ברבעון השלישי ב-17% והצריכה הפרטית לנפש ירדה בכמעט 1%. הרכב הצמיחה הלא מעודד הזה מוביל את כלכלני בית ההשקעות להוריד את תחזית הצמיחה ב-2012 ל-2.7% בלבד.

"ניתוח נכון של מרכיבי התוצר ברבעון השלישי לא מצביע על התרחבות של ממש בפעילות", כותבים בלידר. "למעשה, הירידה ביצוא ובצריכה הפרטית לנפש מדאיגה ותומכת בהמשך הורדת הריבית", הם מסיקים. נגיד בנק ישראל, אגב, לא פוסל את האפשרות הזו, ובאמצע השבוע חזר על האמירה לפיה גובה הריבית הנוכחי (3%) יאפשר לבנק ישראל להגיב להאטה בקצב הצמיחה בהורדות ריבית.

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה אתמול לדחות את הצעת החוק שלפיה אדם וחברה לא יוכלו להנפיק אג"ח בטרם נפרעו את כל האג"חים שהונפקו על ידו בעבר ושמועד פירעונם הגיע. הצעת החוק הועלתה על ידי ח"כ מאיר שטרית (קדימה), שהסביר כי כיום החוק אינו מונע מחברה ציבורית שלא פרעה את האג"ח שלה במועד להנפיק אג"ח חדש לציבור. בכך הוא מבקש למנוע מצב שבו חברה תנפיק אג"ח חדש בלא שפרעה את כל האג"ח שמועדן פרעונן עבר אלא ביקשה "תספורת" או הסדר חוב.

עוד החליטה ועדת שרים לחקיקה לאשר את הצעת החוק של משה מטלון (ישראל ביתנו) לפיה שמפעלי ים המלח מקבוצת close כיל נתוני המסחר המלצות אנליסטים הרשמה לנתונים בזמן אמת חדשות חברה הוסף לתיק אישי לגרף ניתוח טכני כיל ישאו ב-90% מעלות איסוף המלח בבריכה המאיימת להציף את בתי המלון לחוף ים המלח. עלות הקציר נאמדת בכ-5 מיליארד שקל לפי הממשלה ובכ-3.8 מיליארד שקל לפי כיל.

כיל דיווחה הבוקר על גידול במכירות ובשורת הרווח ברבעון שלישי של 2011. החברה דיווחה על גידול של 36% במכירות בהשוואה לרבעון המקביל ואלה הסתכמו ברבעון האחרון ב-1.9 מיליארד דולר. הרווח התפעולי ברבעון השלישי הגיע ל-556 מיליון דולר לעומת כ- 319 ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-74%, כאשר שיעור הרווח התפעולי ממחזור המכירות גדל אף הוא לרמה של 29.3% לעומת 22.9% ברבעון המקביל אשתקד.

החברה רשמה רווח הנקי של 436 מיליון דולר - גידול של 80% לעומת הרבעון המקביל. הרבעון השלישי הניב לחברה תזרים מזומנים של 499 מיליון דולר, גידול כ-35% לעומת תזרים של 370 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. דירקטוריון כיל החליט על חלוקת דיבידנד בסך 300 מיליון דולר.

שופט בית המשפט המחוזי איתן אורנשטיין מינה את עו"ד רונן מטרי לכונס הנכסים הזמני של חברת אולימפיה , לבקשת בנק לאומי . הבנק הודיע לאולימפיה ביום רביעי שעבר כי עליה לפרוע מיידית את כל חובותיה לבנק, לאור מצבה העסקי והחלטת בעלי איגרות החוב מסדרה ב' ומסדרה ג' להעמיד לפירעון מיידי את חובותיה של אולימפיה כלפיהם. הבנק ביטל את מסגרת האשראי המאושרת של אולימפיה וביטל את כרטיסי האשראי שהונפקו בחשבון הבנק שבו ניהלה אולימפיה את פעילותה השוטפת.

חברה נכדה של חברת משולם לוינשטין , המוחזקת על ידה בשיעור של 50%, חתמה על מסמך הבנות עם חברה הודית לפרויקט פינוי בינוי במומבאי. אחרי שתשלם החברה לבעלי הקרקע 30% ממחיר המכירה של מבנה המשרדים, שצפוי להניב תשואה, יישארו בידה כ-100 מיליון דולר הכנסות. עד כה השקיע לוינשטין בפרויקט כ-6 מיליון דולר על דירות חלופיות למפונים, אך לא היתה מוכנה למסור למשקיעים את הרווח הנקי אותו היא צופה מהעסקה. בשוק מעריכים כי חברת לוינשטיין הצליחה לעקוף משמעותית את שולי הרווח אותם חזתה באומדן הפרויקט בדו"חות.

עדכון ראשון 11:46

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully