וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עודף רגולציה יביא לקיפאון במתן אשראי"

רם עוזרי

22.11.2011 / 13:25

מנכ"ל חברת לידר הנפקות, רנן כהן אורגד יוצא להגנתו של יצחק תשובה וקורא לנהוג במתינות ולא להגזים ברגולציה על מתן אשראי. "התקופה הנוכחית גם כך מאתגרת - לא צריך להוסיף רגולציות"

בימים בהם יצחק תשובה, הלווה השלישי בגודלו במשק, מבקש להחזיר רק חצי מההלוואה אותה לקח מהציבור באמצעות הגופים המוסדיים, מתייצב הבוקר אחד מהם ומזהיר כי עודף רגולציה יביא את המשק למחנק אשראי.

"אנחנו לא רוצים שהתוצאה המרכזית תהיה קיפאון במתן אשראי, ממנו יסבול המשק כולו", אמר רנן כהן אורגד , מנכ"ל לידר הנפקות, בוועידה השנתית למימון תאגידי בתל אביב. "יש חשש אמיתי למחנק אשראי. אני מקווה שיימצא המבוגר האחראי או הרגולטור האחראי שיוודא שזה לא יקרה. הכלכלה נמצאת במצב מאוד שברירי והיא זקוקה לרגולטור שידחוף אותה למעלה ולא לתהום הפעורה".

כחלק מלקחי המשבר של 2008 המפקח על הבנקים מתכוון לעלות את דרישות ההון של הבנקים כחלק ממה שצפוי להיות באזל 3. זאת, לאחר שוועדת חודק הוציאה בשנה שעברה הוראות לעניין השקעות של גופים מוסדיים באג"ח לא ממשלתיות. שני הצעדים האלה לדברי כהן אורגד, יוצרים תנועת מלקחיים על שוק ההון הישראלי.

"התקופה הנוכחית היא גם כך מאתגרת. לא צריך לאתגר אותה להוסיף ולהקשות עליה על ידי הגבלות רגולטוריות נוספות. מקרים קשים יוצרים חוקים גרועים - במקרה שלנו, המשבר של 2008 עלול ליצור רגולציה לא משובחת", סיכם כהן אורגד.

באשר להגדלת דרישות ההון מהבנקים, בלידר הנפקות בדקו מה יהיו התוצאות בשתי אפשרויות קיצון. אם יחליטו הבנקים לעשות זאת על ידי הגדלת ההון העצמי, לדעת כהן אורגד, בעלי המניות בבנקים צריכים להידלל בסדר גודל של 28%. אם יחליטו לעשות זאת על ידי הקטנת נכסי הסיכון נדרשת הקטנה של נכסים בשווי של 230 מיליארד שקל.

בנוסף לכך, היישום של מסקנות ועדת חודק בכל הקשור להתניות חוזיות ולאמות מידה פיננסיות הרבה פחות גמיש ממה שחשבו. לכן, בשנה האחרונה רק 7 מיליארד שקל מתוך סך גיוסים של 35 מיליארד שקל גויסו תוך התייחסות למסקנות ועדת חודק.

"מוסדיים מסתכלים על שני דברים בועדת חודק שמאוד מפריעים בהנפקות: שעבוד שלילי והעברת שליטה", סיפר כהן אורגד והוסיף "אם מחר חברת אסם היתה רוצה להנפיק אג"ח האפשרות שנסטלה תעזוב את החברה לא חייבת להיות עילה לפירעון מיידי".

אופן היישום של מסקנות הוועדה משפיע על הנכונות של חברות לבוא לשוק ההון לקבל מימון. כשכל התנאים שווים, אורגד כהן טוען שחברה עסקית תעדיף לקחת את המימון מהבנק. "שוק ההון והבנקים פועלים זה לצד זה, אבל להשית עליהם את אותן דרישות ואותן אמות מידה פיננסיות זה בלתי אפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully