וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד השיכון מבקש אשראי לקבלנים - פישר מתנגד

מוטי בסוק

23.11.2011 / 8:56

משרד האוצר נוטה להיענות בחיוב לבקשת שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס להעניק ערבויות למערכת הבנקאית ולהגדיל את האשראי לקבלנים - בנק ישראל הודיע כי אינו תומך בפנייה

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, פנה באחרונה לאגף התקציבים באוצר וביקש ממנו להעניק ערבויות למערכת הבנקאות, כדי שזו תגדיל את סך האשראי שהיא נותנת לבנייה למגורים. בנק ישראל אינו תומך בפנייה.

באוצר נוטים להיענות לפנייתו של אטיאס. הפנייה הועברה מאגף התקציבים לידי אגף החשב הכללי באוצר, שבו נבחנים כל ההיבטים שיהיו להיענות חיובית לבקשה.

הפנייה של אטיאס לאוצר באה לאחר שבקשה קודמת שלו מנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שלפיה הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל יסיר את החסם המונע מהבנקים המסחריים מתן של יותר מ-20% מסך האשראי שלהם לבנייה למגורים, נענתה בסירוב.

מהאוצר נמסר אתמול בתגובה כי "המשרד מודע לשינויים העוברים על תחום הנדל"ן במשק, לרבות תחום האשראי. המשרד בוחן את תחום הנדל"ן כדי להבטיח המשך פעילות רציף של סקטור זה, והעמדת פתרונות דיור לציבור. נציין כי האוצר אישר בוועדת טרכטנברג דחיית תשלומים מקבלנים עבור קרקע, כך שהתמורה שהמדינה תקבל תהיה כעבור 180 יום, דבר שיקל על יכולת המימון של הקבלנים".

הפגישה בין שר הבינוי לנגיד נערכה לפני כשבועיים ביוזמת השר. במרכז הפגישה עמדו שני נושאים: האשראי הבנקאי לבנייה למגורים והיקף הבנייה במשק ב-2012. בנושא האשראי התלונן אטיאס כי בנק ישראל מתיר לבנקים המסחריים להקצות לבנייה רק 20% מסך האשראי הבנקאי. 8% מסכום זה מיועדים לבניית תשתיות, כבישים, גשרים ומבניים מסחריים ואחרים, כך שלבנייה הפרטית נותר רק 12% מסך כל האשראי. לדבריו, בתוך שנה עשוי להיווצר מחנק אשראי לבנייה למגורים, בעיקר לקבלנים בינוניים וקטנים.

אטיאס ציין כי כבר כיום שני בנקים מתקרבים למחסום ה-20%, ובקרוב יתקרב למחסום בנק נוסף. הוא ביקש מהנגיד כי יגדיל את גג האשראי לבנייה, או לחלופין יוציא מחישוב ה-20% את ה-8% שאינם מיועדים למגורים, אך הנגיד סירב לשתי האופציות.

אטיאס לפישר: "לא ברור מה גרם לשינוי בעמדתך"

במהלך הפגישה אמר שר הבינוי לנגיד כי משרדו מתכוון לפעול לשחרור קרקעות בהיקף נרחב מאוד, חסר תקדים, לבנייה הפרטית כדי להתגבר על המחסור בדירות שנוצר בשנים האחרונות. לדבריו, הגדלת צד ההיצע בשוק הדירות תגרום לייצוב מחירי הדירות ואולי אף להורדתם. הנגיד, במפתיע מבחינת שר הבינוי, הביע חשש ממדיניות זו וביקש ממנו למתן את קצב שיווק הקרקעות על ידי מינהל מקרקעי ישראל ואת קצב בניית הדירות החדשות.

אטיאס המופתע הזכיר לנגיד כי לפני חודשים ספורים הוא עצמו שיבח בישיבה פתוחה של ועדת הכלכלה של הכנסת את מדיניות הבנייה של משרד הבינוי והשיכון, כולל שחרור מאסיבי של קרקעות מדינה לבנייה, וכן הגדלת היצע הדירות החדשות. שר הבינוי הזכיר לנגיד כי קיים מחסור גדול של דירות במשק, הנאמד בעשרות אלפי דירות. לדבריו, כדי לענות על הגידול הטבעי והעלייה, יש לבנות מדי שנה 40 אלף דירות חדשות.

משרד הבינוי יבנה ב-2011 45 אלף דירות, שיקזזו את המחסור בדירות ב-5,000 דירות בלבד. אטיאס הביע פליאה על השינוי בעמדת הנגיד. "כל הזמן דיברת על צד ההיצע", הוא אמר לנגיד, "לא ברור מה גרם לשינוי בעמדתך".

אטיאס, בתוקף תפקידו, אחראי על מינהל מקרקעי ישראל (ממ"י). במשרד הבינוי ובממ"י מעריכים כי פישר מבקש להאט את קצב שחרור הקרקעות ואת קצב התחלות הבנייה, כדי להקטין את היצע הדירות בשווקים, מה שיביא לשמירה על מחירי הדירות הגבוהים. ההערכה היא שהנגיד חושש כי ירידות חדות במחירי הדירות עלולות לפגוע במי שלקחו משכנתאות בהיקפים גדולים. ירידות כאלה עשויות לפגוע בבנקים למשכנתאות אם מי שלקחו משכנתאות גדולות יסרבו לפרוע אותן, כפי שקרה באירופה ובארה"ב.

יצוין כי הנגיד, בתוקף תפקידו, אחראי ליציבות הבנקים, כולל הבנקים למשכנתאות. עם זאת, בפועל התערבות הנגיד בשוק הדיור, הן כשדאג לפני כמה חודשים להגבלת היקף האשראי למשכנתאות והן בפנייתו לשר אטיאס לאחרונה, פועלת נגד האינטרסים של השכבות החלשות המבקשות לרכוש דירה ראשונה.

במשרד השיכון אמרו אתמול כי מינהל מקרקעי ישראל לא מתכוון להאיט את קצב שיווק הקרקעות ובניית הדירות החדשות. המשרד ימשיך לשווק קרקעות באזורי הביקוש בהתאם למתווה שקבע ל-2012.

בתגובה נמסר מבנק ישראל כי "יש צורך בהמשך השיווק המהיר של קרקעות לבנייה, במטרה להקטין את המחסור בדירות שהיה עד כה ואחד הגורמים לעליית מחירי הדירות. בנק ישראל היה אחד הראשונים שהתריע על המחסור בקרקעות לבנייה, ומברך על הצעדים החשובים שנעשו בתחום. עם זאת, רצוי שמחירי הדירות יירדו בקצב הדרגתי ולא באופן חד ומהיר, ולכן יש צורך לבחון היטב את היקפי בניית הדירות ומצב המחירים בשוק, ולהתאים את היקף הבנייה לצרכים ארוכי הטווח של שוק הדיור ולהתפתחויות השוטפות בשוק זה.

"ירידה חדה במחירי הדירות, בניגוד לירידה הדרגתית שהיא הרצויה בעיני בנק ישראל, עשויה להוביל לקשיים בענף הבנייה ובכך לפגיעה גם ברוכשי הדירות. לכן חשוב לשמור על יציבות בשוק זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully