וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופק חדש: שכר המורים עלה - הפנסיות לא

ליאור דטל

27.11.2011 / 13:37

יישום רפורמת אופק חדש הושלם השנה בכל בתי הספר היסודיים. עם זאת האוצר מתעכב בעדכון גובה קצבאות הפנסיה של מורים שפרשו לאחרונה לגמלאות. האוצר: "המורים יתוגמלו רטרואקטיבית"

ארבע שנים חלפו מאז שהוצגה רפורמת אופק חדש, ששינתה את פניה של מערכת החינוך היסודי ואת תנאי העבודה של המורים. השנה הושלם יישומה של הרפורמה בכל בתי הספר היסודיים ובחלק גדול מגני הילדים.

ואולם, אף שההסכם בין המדינה להסתדרות המורים נחתם כבר בסוף 2007, עד היום לא הוסדר חלק מהותי הנוגע לפנסיה של המורים. הסיבה לכך היא קשיים הנובעים מאיסוף נתונים ועיבוד סכום הגמלה שלה זכאים המורים שעבדו תחת ההסכם. בפועל, עדיין לא חושבה הגמלה שמגיעה למורי אופק חדש בהתאם לרפורמה.

כתוצאה מכך, קצבאות הפנסיה של מורים שפרשו לגמלאות ועבדו בשנים האחרונות לעבודתם תחת הסכם אופק חדש נמוכות מהקצבאות שהובטחו להם לפי ההסכם, אף שבשנים האחרונות לתעסוקתם שבוע העבודה שלהם גדל באופן משמעותי ושכרם - המשמש לקביעת גובה גמלת הפנסיה - היה גבוה יותר. באחרונה פנתה הסתדרות המורים למשרד האוצר בדרישה להסדיר את הנושא עד סוף השנה, ואף איימה לנקוט צעדים ארגוניים בטענה להפרת ההסכם.

במשרד האוצר מסבירים כי התוספת לגמלת הפנסיה שהובטחה כחלק מהרפורמה תשולם למורים באופן רטרואקטיבי, ברגע שיושלם עיבוד הנתונים וחישוב הפנסיה המגיעה לכל מורה גמלאי.

רפורמת אופק חדש העלתה את מספר שעות העבודה של המורים במשרה מלאה ל-36 שעות שבועיות. בתמורה זכו המורים לתוספת שכר של כ-26% בממוצע.הסתדרות המורים הבטיחה למוריה כי הרפורמה תשפר באופן משמעותי את קצבאות הפנסיה שלהם.

על פי אחת הדוגמאות לחישוב הפנסיה שהציגה ההסתדרות, אם שכרו של מורה לאחר עשר שנים שבהן נכלל ברפורמה יהיה כ-13 אלף שקל (ברוטו) לחודש - קצבת הפנסיה שלו תהיה גבוהה בכ-1,300 שקל בחודש מפנסיה של מורה שלא נכלל ברפורמה. בפועל, כיום המורים הנכללים ברפורמה מקבלים תוספת של כ-50 שקל בחודש להפרשות לפנסיה כפיצוי על הפגיעה בקצבת הפנסיה שלהם.

מורה בבית ספר יסודי באזור המרכז אמר כי "בעקבות הרפורמה אנחנו עובדים יותר ומקבלים פחות לפי שעת עבודה. עכשיו גם מתברר שההפרשות לפנסיה נותרו כמו שהיו לפני הרפורמה. אנחנו מקבלים פיצוי של כ-50 שקל בחודש, בעוד שהן אמורות להיות גבוהות ב-200-250 שקל לפחות. למורים שכבר יצאו לפנסיה אין כוח, ויתר המורים לא חושבים על זה".

העיכוב בחישוב תגמולי הפנסיה של המורים נובע מהשינוי בחישוב הפנסיה של המורים שהיו זכאים לפנסיה תקציבית לפני הרפורמה. פנסיה תקציבית נקבעת על פי גובה המשכורת האחרונה של העובדים, אך בשל תוספת השכר הגבוהה שניתנה למורים באופק חדש הוחלט להחריג את אותם עובדים מיתר עובדי המדינה. כך הוחלט כי השכר הקובע לפנסיה של מורים אלה יהיה מורכב משקלול שכרם בתקופת עבודתם לפני שנכנסו לרפורמה, ושמחצית ממנו יקבע מחישוב שכרם בתקופת עבודתם לאחר שנכנסו לרפורמה. כך, ככל שהמורים צברו ותק בעבודה תחת הרפורמה - הפנסיה שלהם תהיה גבוהה יותר.

מכיוון שמדובר בתקדים נדרש תיקון חקיקה בחוק הגמלאות, שיחריג את המורים. בנוסף, היה צורך לאסוף נתונים על הוותק ותנאי העבודה של כל המורים בהסכם. משרד החינוך מסר לפני כחצי שנה את הנתונים למשרד האוצר, וכיום מתנהל הליך שיאפשר לחשב את גובה הפנסיה כלפי כל מורה.

כבר בכניסה לרפורמה נודע למורים שעד שהנושא לא יוסדר, קצבת הפנסיה שלהם תחושב לפי שכרם שלפני הרפורמה. חלק מהמורים שהצטרפו לרפורמת אופק חדש נאלצו לחתום על מסמך המיידע אותם, שתוספת השעות והשכר לא יחושבו בפנסיה או בפיצויים - עד שהממשלה תעביר את החוק לשינוי חישוב הפנסיה התקציבית למורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully