וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 טיפים למנכ"ל החברתי

שלמה דושי

27.11.2011 / 16:27

תפקיד המנכ"ל מורכב ומנכ"לי עמותות נתקלים אף בבעיות ייחודיות להם. שלמה דושי מספק עצות למנכ"ל החברתי

בישראל למעלה מ-15,000 עמותות פעילות, המספקות מגוון שירותים לאלפי אנשים מדי שנה ובראשן עומדים/ות מנכ"לים/ות חברתיים/ות. תפקיד המנכ"ל/ית בכל ארגון ציבורי, עסקי או חברתי הוא מורכב מאין כמוהו, ונשאלת השאלה - מה מבחין בין מנכ"לים/ות בכלל לבין מנכ"לים/ות חברתיים?

מנכ"לי העמותות פועלים בתוך מציאות ייחודית המאפיינת את המגזר השלישי. מציאות זו מצריכה סט שונה של כלים, ידע ומיומנויות, וכוללת ריבוי בעלי עניין שעל המנכ"ל החברתי לנווט ביניהם באופן תמידי - תלות במקורות מימון ותמיכה תוך אי וודאות (שכן רוב המשאבים מקורם במדינה ובתרומות פילנתרופיות), ניהול מורכב של מתנדבים (הכולל את פעילים מתנדבים הפעילים בשטח ואת ההנהלה המתנדבת של העמותה), העדר תשתיות ניהוליות המתאימות לסדרי הגודל ולהיקפי הפעילות של הארגון ועוד.

אז איך עושים את זה?

1. נהלו את ההשפעה החברתית- יש לבצע בחינה מתמדת של הצרכים החברתיים ופעילות הארגון על מנת לוודא שהארגון בעל השפעה חברתית. ניהול ותכנון ההשפעה החברתית אליה הארגון שואף להגיע תוך הגדרת המטרות, היעדים ואסטרטגיות הפעולה להשגתה, יקדמו את מימושה.

2. הכירו את החוק והרגולציה- הבנה והיכרות עמוקה של חוק העמותות, השינויים החלים בו והשלכותיו, הם בסיס משמעותי והכרחי לניהול עמותה ולשימוש נכון בחוק, בעת הצורך.

3. בססו ונהלו את הקשר עם הנהלה מתנדבת- קשר תדיר ומשמעותי עם ההנהלה המתנדבת הכולל: רתימה, שיתוף והעצמתה, ייצר מחויבות של ההנהלה המתנדבת לארגון ויגייס סיוע משמעותי של ההנהלה בהתוויית הדרך של העמותה.

4. פתחו והשקיעו במשאב האנושי –ניהול, עבודה או התנדבות בארגון חברתי הם מקצוע לכל דבר ודורשים תהליכי התמקצעות. השקעה במשאב האנושי, הכוללת תהליכי הדרכה, סביבת עבודה מתאימה, פיתוח אופק תעסוקתי (גם למתנדבים!), דאגה לרווחה ומתן תגמול הולם, תשמר את אנשי הארגון ותקדם את פעילות הארגון.

5. חזקו את פיתוח המשאבים- פיתוח משאבים מתבונן על יכולתו של הארגון לשרוד ולהמשיך ולהוביל את השפעתו החברתית. ריבוי מקורות מימון (תורמים, ממשל, עסקים, פעילות מניבת הכנסה וכו') הוא מפתח חשוב עבור ביסוס הקיימות של ארגונים חברתיים.

6. מסדו ניהול פיננסי מקצועי- בארגונים חברתיים פעמים רבות נתפס הניהול הפיננסי כפעילות טכנית. הצורך בדיווח ובשקיפות, הסביבה הדינמית המאופיינת ברמה גבוהה של חוסר ודאות יוצרים צורך בניהול פוננסי מקצועי ושיטתי. ניהול פיננסי נכון תורם ליציבות הארגון, מקטין את חוסר הוודאות ומגדיל את ביטחון המנכ"לים/ות בניהול השוטף לאורך זמן.

7. שתפו פעולה עם עמותות- שיתוף פעולה בין עמותות טמן בחובו עוצמה. העברה ושיתוף בידע, תיאום תהליכים ופעילויות, איגום משאבים, שותפות סביב מכרז או שותפות אסטרטגית סביב רעיון הם רק חלק ממגוון האפשרויות להעצמת השפעתה של העמותה.

8. שתפו פעולה עם מגזרים אחרים: עסקים וממשל – במרחב הפעילות של ארגוני מגזר שלישי פועלים גם גופים וארגונים מהמגזר הציבורי ומהמגזר העסקי. פיתוח שיח בין מגזרי, בדגש על הדדיות ושיתוף ובניית מערכות יחסים מבוססות אמון, מסייעים ביצירת עוגנים לפעילות חברתית משמעותית ומקדמים את ההשפעה החברתית הרצויה.

9. נצלו את יתרונות השיווק והמדיה - התקשורת היא כלי משמעותי להשפעה על דעת קהל. חשיפה תקשורתית מאפשרת הבנה נרחבת של השדה החברתי בו העמותה פועלת ועשויה להוביל לשיח ציבורי משמעותי ובכך להעלות את הנושא לסדר היום בישראל.

10. נהלו מערכת מידע וידע והקימו תשתיות טכנולוגית – הנכס העיקרי של העמותות הוא הידע הייחודי שנצבר בהן. זיהוי ולכידת הידע: ארגונו, שימורו והפצתו בתוך הארגון ומחוצה לו, תוך פיתוח טכנולוגי ייעודי או שימוש בכלים טכנולוגיים קיימים, מרחיבים את ההשפעה החברתית שעמותה יכולה להוביל.

ואחרון חביב – שימרו על המנוע הפנימי- חברתי: הפכו כוונות טובות לפעילויות אפקטיביות ולהשפעה חברתית.


הכותב הינו מנכ"ל ארגון "שיתופים - לקידום החברה האזרחית", המפרסם מדי שנה את שולחן העבודה למנהל/ת החברתי/ת.

  • עוד באותו נושא:
  • עמותות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully