וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגמה התהפכה: המסחר באחד העם נסגר בעליות

רם עוזרי

27.11.2011 / 16:46

אחרי יום מסחר שהתנהל בירידות התהפכה המגמה לקראת הסיום והמדדים רשמו עליות עם נעילת המסחר. ת"א 25 עלה ב-1.8% ואילו מדד ת"א 100 הוסיף 1.1% לערכו

מהפך בבורסה בתל אביב. לאחר שיום המסחר התנהל בירידות שערים חדות במדדים המובילים, חצי שעה לקראת הסגירה המדדים החלו לטוס כלפי מעלה בהובלת מניות הבנקים.

מדד ת"א 25 סיים בעליה של 1.8% ומדד ת"א 100 הוסיף 1.1% לערכו. מדד מניות הבנקים זינק ב-2.8% ואילו מדד מניות הנדל"ן הוסיף לערכו שיעור צנוע של 0.2%. מדד התל בונד 20 ירד בשיעור של 0.4%.

"המוכרים זזו הצידה בצהרים ופינו מקום לרכישות גדולות שהלכו והתגברו לקראת הסגירה. עיקר העניין היה במניות הבנקים והם אלה שמשכו את כל הבורסה למעלה. כולם מחפשים את החדשות באירופה, אבל כרגע לא הצלחנו לזהות הסבר נראה לעין לאופטימיות בנוגע למניות הבנקים", אמר היום פעיל בשוק ההון.

עם זאת, הוסיף אותו פעיל, מחזור המסחר הנמוך שעמד על 930 מיליון שקל בלבד מאפשר לגופים גדולים להשפיע על המדדים בצורה חדה יחסית.

"יש חשש שהמשבר בגוש היורו תופס תאוצה. ההתפתחויות של סוף השבוע לא מבשרות טוב. מתרבים הסימנים שהמשבר מחלחל גם למדינות החזקות כמו גרמניה, אוסטריה ובלגיה. תופעת הדומינו מתחילה להתחזק", אמר דודי רזניק, מנהל מחקר מקרו חדרי עסקות בלאומי שוקי הון לפני המהפך.

ירידות השערים החדות בתל אביב ובעולם נרשמו בימים האחרונים בין השאר על רקע הורדת דירוג האשראי של בלגיה, בסוף השבוע. "בלגיה נחשבת מדינה חזקה. אולי לא ברמה של גרמניה וצרפת, אבל דירוג האשראי שלה גבוה הרבה יותר מזה של מדינות דרום אירופה", אומר רזניק. "יש בעיה בבנק דקסיה שנמצא בבעלות משותפת בלגית וצרפתית. כמו כן לבלגים יש חשיפה לאג"חים בכל גוש היורו".

לדברי רזניק, "אנחנו עוד לא במצב של התפרקות גוש היורו, אבל רמת הסיכונים בהחלט עולה". ההשפעה המיידית היא התבצרות של המשקיעים בבורסה של תל אביב בנכסים חסרי סיכון כמו אג"ח ממשלתיות קצרות ובינוניות ופתיחה של המרווחים בינן ובין האג"ח הקונצרניות.

במהלך סוף השבוע נתקבלו דיווחים כי ממשלת ספרד, הכלכלה השלישית בגודלה באירופה, שוקלת לפנות למוסדות האיחוד על מנת לבקש סיוע בטיפול בחוב. אם אכן יש אמת בדיווחים, מדובר על עליית מדרגה בכל הקשור ליכולתה של אירופה להתמודד עם משבר החובות.

מנהיגי גוש היורו עשיים לסגת מתוכניתם לשתף את הנושים הפרטיים בהפסדים במידה שמדינות יצטרכו לארגן מחדש את חובותיהן במסגרת מנגנון החילוץ שיושק בשנה הבאה, כך אמרו בכירים באיחוד האירופי לרויטרס ביום שישי.

הדיונים בין המנהיגים נמשכו בשבוע האחרון על רקע התנודתיות בשווקים. גרמניה התעקשה על הידוק המשמעת התקציבית ועל מעורבות הנושים הפרטיים בחילוצן של מדינות כתנאי מקדים לאינטגרציה עמוקה יותר של מדינות גוש היורו.

ממשלת איטליה ביצעה אתמול את הנפקת האג"ח השנייה שלה בתוך שבועיים, והמגזר הפיננסי במדינה ביטא גם הפעם את חוסר הביטחון שלו בכלכלת המדינה, כאשר תשואות האג"ח של איטליה ל-10 שנים זינקו בשעות האחרונות לשיעור של יותר מ-7.3% - קרוב לנקודת השיא השלילי שנרשמה לפני כשבועיים.

חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) הורידה אתמול את דירוג האשראי של בלגיה מדרגת AA פלוס לדרגת AA בשל שובם של החששות מפני התייקרות עלויות המימון של הממשלה. S&P מעניקה תחזית דירוג אשראי שלילית לבלגיה, ומשמעות הדבר היא כי ייתכנו הורדות דירוג נוספות בהמשך.

בשוק האג"ח נרשמות נפילות חדות והתשואות של אג"ח הקונצרניות של החברות הממונפות עולות בחדות. האג"ח הצמוד של פאנגיה נדלן (אג"ח 2) צונחת ב-14% ומשקפת תשואה ברוטו של 26%. אג"ח הצמודות של אמפל (אג"ח 3) יורדת ב-11% לרמת תשואה ברוטו של 39%, אג"ח של פלאזה בשליטת יצחק תשובה (אג"ח 1) יורדת ב-5% לתשואה של 21% ואג"ח 2 ו-6 של אלביט הדמיה נופלות ב-5% נוספים לתשואה של 60%.

מניות במרכז

הפעילים בשוק ההון מצפים לראות מה יולידו דו"חות הבנקים שיפורסמו השבוע. בשבוע שעבר פירסמו בנק לאומי, בינלאומי ודיסקונט אזהרות רווח, ובשוק ההון מחכים לראות האם השד המתחבא בדו"חות גדול כל כך. מניית לאומי ירדה בשבוע שעבר ב-12% ומניית הפועלים איבדה 8% מערכה.

שוב חדשות רעות למשקיעים במניות ובאיגרות החוב של אמפל. סוכנות הידיעות המצרית "מאנה" דיווחה שלשום על פיצוץ נוסף, השמיני במספר השנה, של צינור הגז לישראל. על פי הודעת הסוכנות, מחבלים פוצצו את הצינור כ-37 ק"מ ממערב לאל עריש בסיני, אך גרמו לנזק קטן יחסית, משום שהצינור רוקן עקב עבודות תיקונים שבוצעו בו מאז הפיצוץ הקודם. בתוך כך, הכוננות הביטחונית בסיני הועלתה לרמה הגבוהה ביותר בסביבת אל עריש וצפון סיני, בעקבות מידע מודיעיני על כוונת מחבלים מהג'יהאד העולמי לבצע פיגוע רחב היקף באיזור נגד גורמי ביטחון מצרים, על רקע האלימות המופעלת נגד המפגינים בכיכר תחריר.

חברת החשמל, אחד הלווים הגדולים במשק, דיווחה ביום שישי על תוצאות הרבעון השלישי. הכנסות חברת החשמל עלו ב-24% ל-8 מיליארד שקל ברבעון השלישי של 2011, לעומת 6.5 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנת 2010. הרווח הנקי שרשמה החברה ב-9 החודשים הראשונים של 2011 זינק ב-603% למיליארד שקל, לעומת 155 מיליון בתקופה המקבילה. הגידול בהכנסות נבע מעלייה של 3 מיליארד שקל כתוצאה מגידול ריאלי בהכנסה הממוצעת לקוט"ש, וגידול של 365 מיליון שקל כתוצאה מגידול בצריכה. הכנסותיה של החברה מייצור חשמל עלו מ-11.3 מיליארד שקל ל-14.8 מיליארד שקל, כתוצאה מעלייה ריאלית בתעריפי החשמל. רווח החברה מהפעלת מערכות חשמל הסתכם ב-1.9 מיליארד שקל, לעומת 1.7 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הוצאות ההנהלה והכלליות עלו ב-20% ברבעון הנוכחי ל-190 מיליון שקל.

אנליסטים בבתי ההשקעות ממשיכים להגיב לדו"חות הרבעון השלישי של החברות הגדולות במשק. בבית ההשקעות פסגות כתבו בתגובה לדו"חות החברה לישראל כי על אף המצב הקשה של צים, הדיסקאונט במחיר המניה מצדיק קנייה. בהראל פיננסים כתבו על חברת ההשקעות בנדל"ן עזריאלי כי הציגה דו"ח מצוין, וכי הם מצפים לעלייה במינוף, ולפיכך ממליצים על מניית החברה בתשואת יתר.

בדויטשה בנק פירסמו סקירה לפיה למיזוג המתוכנן בין פעילות דיסקונט משכנתאות לבנק דיסקונט מצביעה על צעד בכיוון הנכון. בסקירתו של דן הרווארד, אנליסט הבנקים של דויטשה בנק, הוא כותב כי הרציונל מאחורי המיזוג הוא למנוע לחסוך בעלויות, ואגב כך לאפשר מכירות משולבות של משכנתאות ומוצרים אחרים, מה שפוטנציאלית יכול להעלות את נתח השוק בתחום המשכנתאות.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully