וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל מאיימת: סיוע - או שנצמצם האספקה

איתי טרילניק

4.12.2011 / 9:29

בחברת החשמל דורשים לקבל סיוע ממשלתי בסכום של 4 מיליארד שקל ולפתור את סוגיית העלאת התעריפים ב-30%. אם לא, תיאלץ החברה, על פי חברי הדירקטוריון שלה, לפגוע באספקת החשמל

דירקטוריון חברת החשמל מאיים כי אם בתוך חודשיים לא יוענק לחברה סיוע תזרימי בסך 4 מיליארד שקל ולא תיפתר הסוגיה של העלאת תעריף החשמל ב-30%, תיאלץ החברה לצמצם את אספקת החשמל למשק ולפגוע בתכניות הפיתוח לשנה הבאה. זאת, נוכח הצורך של החברה לרכוש כמויות גדולות של סולר במקום הגז הטבעי החסר, ולאור החלטת הדירקטוריון שלא להגדיל את החוב הפיננסי של החברה.

דירקטוריון חברת החשמל אישר ביום חמישי את תקציב חברת החשמל ל-2012, בסך 29.4 מיליארד שקל - המגלם גידול של כ-50% לעומת התקציב ל-2011. למרבית התקציב (61%) אחראי רכש הדלק של החברה, שזינק בשל עלויות הסולר הגבוהות, ונשען על ההנחה כי הגז הטבעי ממצרים לא ישוב לזרום במהלך 2012 וכי אספקת הגז הישראלי מים תטיס תצומצם.

הדירקטוריון הורה להנהלת החברה לקצץ 400 מיליון שקל (3%) מתקציבה השוטף של החברה (ללא דלקים), כלומר מסעיפי הפיתוח והתחזוקה. כמו כן דורש הדירקטוריון לקצץ 500 אלף שעות נוספות (10% מסך השעות הנוספות) - בחיסכון מוערך של כ-35 מיליון שקל. בנוסף, דורש הדירקטוריון להתחיל במחצית השנייה של 2012 ביישומה של תוכנית ההתייעלות "תנופת אור", באמצעות פיטורי 400 עובדים קבועים. כפי שנחשף ב-TheMarker, כוללת התוכנית בין היתר פיטורי 2,000 עובדים ותיקים (מעל גיל 50 ומעבר לוותק של 25 שנה). ואולם, דירקטוריון החברה הסתפק לפי שעה בחמישית המספר, כאשר הפרישה ממילא עדיין לא מתוקצבת, ולכן לא ברור כיצד תיושם.

בסוף 2010 הועסקו בחברת החשמל 12,677 עובדים, בעוד שחישוב המפוטרים לפי הדירקטוריון ייעשה ממצבה של 12,848 עובדים. כך שבפועל מדובר בקיצוץ של כ-230 תקנים ביחס לתחילת השנה, כשלא ברור כמה מהתקנים האלה מאוישים כיום. ועד עובדי החברה מסר בתגובה כי "נציגות העובדים לא תאפשר לאף גורם לפעול נגד העובדים באופן חד צדדי ולשאת לבדם במחיר של החלטות שגויות שנעשו בעבר בניהול החברה".

מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, מסר כי "מצבה הפיננסי של החברה מחייב קיצוצים נרחבים ומקיפים בכל תחומי פעילות החברה. ב-2012 חברת החשמל תתמקד בהשקעה משמעותית ותרומה לאיכות הסביבה. אנו נדרשים בשנה זו לפעול בתנאים קשים ביותר של רזרבה חשמלית נמוכה ותזרים מזומנים מורכב".

בחברת החשמל טוענים כי צמצום אספקת הגז המצרי והישראלי יגרור את החברה לגירעון תזרימי של כ-2 מיליארד שקל לפחות עד סוף השנה. כלומר, ייקור תעריף החשמל ממילא לא יסייע לצורך המיידי של החברה במזומנים. כפי שפורסם, בוחן האוצר אפשרות להעמדת ערבויות מדינה לגיוסי חוב נוספים של החברה, תוך פרישת ייקור התעריף לשלוש-חמש שנים. זאת, במקביל להקלות בדרישות הסביבתיות ולהפחתת הבלו המוטל על הסולר.

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון-טל, אמר כי "חברת החשמל היא חברה לאומית ומהווה גורם משמעותי בפיתוח המשק וכלכלת המדינה. על הממשלה לסייע ולפעול בנחישות לשמירת איתנותה הפיננסית של החברה, בד בבד עם הפעילות שעושה החברה להתייעלות ולקיצוצים מאסיביים בכל תחומי פעילותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully