וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתרון למשבר המתמחים? גיבוש ההסכם נראה באופק

רוני לינדר-גנץ

5.12.2011 / 10:46

ממידע שהגיע מהליך ההידברות בין המדינה למתמחים עולה כי מתגבש הסכם אשר יאפשר לשני הצדדים להכריז על הישגים והביא לסיום המשבר המתמשך. מרבית דרישות המתמחים ייענו

האם המתווכים בהידברות בין המתמחים לאוצר יצליחו לעשות את הבלתי יאומן כמעט ולהביא לסיום את הסכסוך שנראה עד לאחרונה כמעט בלתי פתיר? ממידע שמגיע מתוך הליך ההדברות בימים האחרונים עולה כי תחת תיווכם של השופט בדימוס יצחק זמיר ופרופ' מוטי מירוני הצדדים קרובים לסיכום ולחתימה על הסכמות כבר בימים הקרובים, לאחר שמרבית נקודות המחלוקת יושבו בדרכים יצירתיות שמאפשרות לשני הצדדים להצביע על הישגים: המתמחים יזכו לשיפור בתנאי עבודתם ולתוספות שכר כמומחים צעירים, והאוצר ישמור על העיקרון שקבע של תוספות כספיות רק תמורת עבודה נוספת במערכת הציבורית.

לפי המתווה המסתמן, הרוב המכריע של דרישות המתמחים לשיפור תנאי עבודתם התקבלו: ראשית, יובטח להם יום מנוחה שבועי במקרים של ביצוע תורנויות בסופי שבוע (כיום הם אינם מקבלים יום מנוחה במקרה כזה - נושא עליו עתרו לבג"ץ באחרונה). כן התקבלה דרישתם לקנס למעסיק בכל מקרה של ביצוע יותר משש תורנויות בחודש - כמנגנון שתפקידו כפול: הן לאכוף את הגבלת התורנויות לשש כפי שמצוין בהסכם, והן לתגמל מתמחים שייאלצו בכל זאת לבצע יותר משש תורנויות. בנוסף יפוצו המתמחים על עבודה בימי שישי אם יידרשו לעבוד ביותר מ-13 ימי שישי בשנה.

באשר לסעיף שקיים כיום בהסכם הרופאים ומחייב מומחים צעירים בביצוע תורנויות חמש שנים לאחר סיום ההתמחות - סעיף זה ירוכך מאוד כך שניתן יהיה לחייב מומחה בביצוע התורנויות רק במקרה של צורך רפואי, ותוך ניסיון להתחשב ברצון המתמחה. נושא נוסף שנדון בין הצדדים, וכפי הנראה יסתיים לשביעות רצון המתמחים הוא הגדרתן של תורנויות שמתבצעות במחלקה אך כוללות גם אחריות על המיון כתורנויות מיון - עליהן התמורה הכספית גבוהה יותר.

באשר למוקש הגדול מכולם - דרישתם הבלתי מתפשרת של הרופאים לקצר את ההסכם שנחתם לתשע שנים (מתוכן חלפו כבר שנה וחצי) - לאחר שבג"ץ והמתווכים הבהירו באופן מפורש כי לא ניתן יהיה לקצר את ההסכם או לפתוח אותו - הוחלט על ניסיון לקצרו בדרכים יצירתיות. על פי המתווה המתגבש תוגדר "נקודת בחינה" בתחילת 2015, כלומר ארבע וחצי שנים לאחר תחילת ההסכם. בנקודה זו תבחן ועדה משותפת לרופאים ולאוצר, שתכלול גם נציג של המתמחים, את יישום ההסכם. אם יתגלו מחלוקות בין הצדדים - יפנו הצדדים להליך של גישור ולאחריו בוררות מחייבת. עם זאת, בנקודת זמן זו יחולק כבר כ-70% מתקציב ההסכם, כולל כל התוספות הדיפרנציאליות לרופאים בפריפריה ובמקצועות במצוקה, ויישארו רק תוספות השכר הרוחביות לכלל הרופאים, כך שמבחינה כספית לא יוותרו מקורות כספיים שניתן להסיט למטרות אחרות.

באשר לתוספות הכספיות שדרשו המתמחים, הוסכם על מנגנון שייטיב עם המומחים הצעירים שכיום שכרם נפגע לעתים דווקא כשהם הופכים למומחים ומפסיקים לבצע תורנויות. לפי המתווה שטרם סוכם סופית, מי שישהה בבית החולים במשך ערב אחד בשבוע, למשך חמש שעות לפחות, יקבל תמורה בגובה של 85% מערך תורנות - כ-1,000 שקל לכל יום שכזה (כ-4,500 שקל בחודש). מי שיתחייב להישאר 7 שעות בשבוע ("תורנות חצי") - יקבל סכום ששווה ערך לששה ימי עבודה נוספים לכל תורנות כזו. בנוסף, כדי לחזק את הישארותם של הרופאים במערכת, יקבלו רופאים שיתמידו למשך שנה לפחות בעבודה הנוספת אחר הצהריים תוספת של 1-2 כוננויות אישיות לחודש, כתלות בהיקף ההשקעה הנוספת - תוספת שערכה הכספי 12-24 אלף שקל בשנה.

באשר לדרישת המתמחים לקבלת מענקים של 150 אלף שקל ללא התחייבות לעבודה נוספת מצדם, עדיין אין הסכמה סופית בין הצדדים. עם זאת, באוצר כבר הביעו נכונות לתת מענקים כלשהם בסכום נמוך יותר, כפי הנראה תמורת התחייבות של המתמחים להישאר למשך תקופה מסוימת במערכת הציבורית.

בנושא המרכזי של שעון הנוכחות לא יחול כל שינוי, וחובת דיווח הנוכחות תישאר כפי שכתוב כיום בהסכם. אם יסוכמו לבסוף כל הפרטים הללו כפי שמסתמן כרגע, מדובר בהישג גדול למתמחים ובהסדר שעונה על מרבית דרישותיהם. עם זאת, מי שלא צפויים להתלהב מההסכם הם הרופאים הבכירים, ובעיקר אלה מביניהם שמתנגדים לשעון הנוכחות, שתלו ציפיות בכך שמחאת המתמחים תצליח לקצר או אף לבטל כליל את ההסכם. גם מי שציפה שהפתרון למשבר יהיה באמצעות הכנסת שירותי רפואה פרטיים לבתי החולים הציבוריים - צפוי להתאכזב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully