וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המחזור הנמוך: עליות חדות באחד העם

ערן אזרן

5.12.2011 / 17:03

על רקע הדיווחים על הזרמת כספים לקרן המטבע על ידי הבנק הפדרלי נחתם המסחר בבורסה התל אביבית בעליות חדות. ת"א 25 עלה ב-2.3% ואילו ת"א 100 עלה ב-1.9%

לאחר היום המנומנם שנרשם אתמול, המסחר בבורסת תל אביב ננעל היום בעליות שערים חדות על רקע הדיווח כי הבנק הפדרלי יזרים מימון לקרן המטבע לתמיכה במדינות אירופה הסובלות ממשבר החוב. עם זאת, האופטימיות טרם קיבלה ביטוי במחזורי המסחר ואלו הסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל בלבד - נמוך ממוצע היומי המקובל.

מגזר הבנקים הוביל את המגמה החיובית ודחף את המדדים המובילים כלפי מעלה: מדד ת"א 25 עלה בכ-2.3% ומדד ת"א 100 הוסיף 1.9%; מדד הבנקים קפץ ב-4.6% תוך שמניית דיסקונט בלתה בעליה של כ-6% ומדד הנדל"ן התחזק ב-0.8%. בלטה במסחר מניית אלביט הדמיה , שהוסיפה 9.3%, ומניית אולטרה שייפ שאיבדה 23% מערכה .

בשוק הסולידי, מדדי איגרות החוב הקונצרניות (תל בונד 20 , 40 ו-60 ) עלו כ-0.2%. בלטו במסחר איגרות החוב של יפנאוטו שצנחו ביותר מ-6%, ונסחרו בתשואה לפדיון של 28%. עוד בלטה איגרת אייס דיפו שעלתה ב-6.8% והתשואה ירדה ל-76%. העליות חלות על רקע התחייבות הבנקים בשבוע שעבר שלא לדרוש פרעון מיידי להלוואות ותוכנית ההבראה עליה הכריזו בעלי השליטה משה גאון ושלמה דבידה.

איגרות החוב של יפנאוטו , שבשליטת גד זאבי, צנחו ב-6%, כשהתשואה עלתה ל-28%. זאת לאחר שבשבוע שעבר רואי החשבון של החברה הצמידו לדו"חותיה אזהרת "עסק חי". נאמן האג"ח הודיע אתמול שיכנס בשבוע הבא אסיפת נושים, בה ידונו על הדרכים לאבטחת זכויותיהם של בעלי האג"ח.

גם היום ממשיכות לבלוט איגרות החוב של קבוצת אי.די.בי : איגרת חוב מסדרה ג' של אי.די.בי אחזקות מאבדת 2% והתשואה מזנקת ל-18.07%. גם אג"ח ד' של החברה רושמת ירידות חדות של 1.3% והתשואה עולה ל-15.9%. מתחילת השנה נפלה האיגרת ב-40%. אג"ח מסדרה ה' נסחרת בתשואה של 18.6%. תשואות אלה מגלמות את חששות המשקיעים לפיהם הקבוצה לא תוכל לעמוד בהחזרי החוב שנטלה על עצמה.

בגזרת איגרות החוב הממשלתיות, האג"ח האורכות (הצמודות והשקליות) רשמו עליות שערים, בעוד הקצרות נסחרו בירידות מתונות. שחר (איגרת חוב ממשלתית שקלית בריבית קבועה) לפדיון בשנת 2026 רשמה עליה של 0.15%.

משבר באירופה

בעיתון גרמני דיווח הבוקר כי הבנק הפדרלי, יחד עם הבנקים המרכזיים של גוש היורו, עשויים לעזור לקרן המטבע הבינלאומית (IMF) במימון כדי שתוכל לסייע למדינות עתירות החובות.

העיתון "דיי ולט" ציטט מקור מקורב להליכים שאמר שהבנקים המרכזיים בגוש היורו עשויים לשלם לפחות 100 מיליארד יורו שיועברו לקרן מיוחדת לשימוש בתוכניות עבור מדינות עתירות חוב. "בנוסף, בנקים נוספים כמו הבנק הפדרלי בארה"ב מוכנים לממן חלק מהעלויות", נכתב בעיתון.

ראש ממשלת פורטוגל, פדרו פסוס קואלו, הזהיר אתמול כי כישלון במציאת פיתרון לגוש היורו עלול להוביל לסופו של האיחוד האירופי. "אנו חייבים למצוא פיתרון למשבר", אמר פסוס קואלו בראיון ליומון "פובליקו". הוא הוסיף כי הוא מקווה שיימצא פיתרון בוועידת האיחוד האירופי השבוע. "אם לא נמצא תגובה הולמת, מן הסתם זה עלול להיות קצו של האיחוד האירופי".

לדברי פסוס קואלו, נהפך למערכתי וכתוצאה מכך "יש צורך בתגובה הרבה יותר חזקה. למרות הניסיונות השונים, לא הצלחנו למצוא בינתיים תגובה כזאת". לדבריו, כל פיתרון למשבר חייב יהיה לכלול איחוד כלכלי ופוליטי, אשר ישלים את האיחוד המוניטרי.

פורטוגל, המדינה השלישית בגוש היורו אשר קיבלה חילוץ בינלאומי, אחרי יוון ואירלנד, קיבלה בשנה שעברה סיוע של 78 מיליארד יורו (105 מיליארד דולר). פסוס קואלהו הדגיש בראיון את נחישותו לעמוד ביעדי התקציב המחמירים שאליהם התחייבה פורטוגל בתמורה לחילוץ, ואמר כי זוהי העדיפות העליונה של ממשלתו.

מניות בולטות במסחר

חברת הביטוח והפיננסים כלל ביטוח , שבשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר ומשפחות מנור ולבנת, מתקרבת להשלמת העסקה הראשונה בתחום השקעות ישירות בנדל"ן בארה"ב. ל-TheMarker נודע כי כלל ביטוח, שאת השקעותיה בנדל"ן מנהלים רועי יקיר ואמיר שוסטק, מצויה במשא ומתן מתקדם לרכישת בניין K&L GATES בפיטסבורג, ארה"ב, תמורת כ-130 מיליון דולר (כ-500 מיליון שקל).

פנחס בוכריס, מנכ"ל חברת בזן (בתי זיקוק חיפה) שבשליטת החברה לישראל ומפעלים פטרוכימיים, עידכן בשבוע שעבר את עובדי בזן כי החברה שכרה באחרונה את שירותי חברת הייעוץ העסקי הגלובלי BSG (Boston Consulting Group) כדי לבצע הליכי התייעלות. תהליך זה כולל בין השאר בחינת אפשרויות של טרנספורמציה ארגונית, בחינת המבנה הארגוני הנוכחי ותהליכי עבודה - על רקע הסביבה הכלכלית המאתגרת שפוגעת גם בביצועי בזן.

חברת כיל מבססת את מעמדה המוביל בשוק הברום העולמי. כיל, שמייצרת 33% מהברום האלמנטרי בעולם, רכשה 50% ממניותיה של חברת טטרברום טכנולוגיות מידי שותפתה, חברת כמטורה (Chemtura), ובכך הגיעה לבעלות מלאה בחברה שמפעילה את המתקן ברמת חובב לייצור TBBA- מעכב הבעירה הנמכר בעולם על בסיס ברום. מחיר הרכישה אינו ידוע.

דירקטוריון בזק אישר מהלך לפרישה מוקדמת של כ-91 עובדים בעלות כוללת של כ-80 מיליון שקל. פרישה זו מהווה השלמה לתוכנית פרישה מוקדמת לשנת 2011. כתוצאה מכך החברה צפויה לרשום בדוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2011 הפרשה של הסכום האמור.

אולטרה שייפ , חברת הביומד המפתחת מערכות לחיטוב הגוף, פירסמה הצעת מדף לציבור, במסגרתה מציעה החברה את מניותיה בהנחה משמעותית ביחס למחיר הבסיס. כל זאת בניסיון לגייס מהציבור כ-1.7 מיליון שקל. החברה מציעה לציבור להנפיק כמות מניות המהווה כ-6.8% מסך ההון מניות המונפק (כ-4.3% בדילול מלא), ב-20 אלף חבילות הכוללות 10 אלף מניות כל אחת בעלות מינימלית של 1 אגורה למניה אחת. מחיר הפתיחה של מניית אולטרה שייפ הבוקר עמד על 1.3 אגורות, כך שמדובר בדיסקאונט של 23%.

הצרות בדלק נדל"ן נמשכות: בעל מניות בחבר מיעוט בחברה, שבשליטת יצחק תשובה הגיש, אתמול בקשה לתביעה נגזרת בסך 45 מיליון שקל נגד החברה ונגד הדירקטורים שלה, בטענה כי חברי הדירקטוריון הסבו לחברה נזקים כספיים כבדים. תביעה נגזרת היא תביעה המוגשת על ידי בעל מניות בחברה נגד החברה כאשר הוא סבור כי החברה לא מימשה זכות תביעה שקיימת לה. בדומה לתביעה ייצוגית כדי לדון לגופה בה יש צורך בהליך מקדמי של אישור התביעה.

במגזר חיפושי הגז והנפט : אסדת הקידוח הימית האנסקו 5006 (לשעבר פרייד נורת' אמריקה) סיימה את קידוח האקספלורציה (היתכנות) במבנה הגז הטבעי "דולפין" וצפויה להתחיל בביצוע קידוח "תנין" בשבוע הקרוב - כך דיווחו אמש (א') השותפות ברישיונות, דלק קידוחים ואבנר מקבוצת דלק . המשקיעים הממתינים לתוצאות סופיות באשר לשאלה אם אפשר להכריז על דולפין כתגלית הגז הטבעי השישית בישראל יצטרכו להמשיך להמתין.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully