וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירקות מזנקים - מחיר המלפפונים הוכפל

עדי דברת-מזריץ

6.12.2011 / 8:43

מחיר המלפפונים בחלק מרשתות השיווק הגיע ל-10 שקלים לקילוגרם. גם העגבניות שמכירם הוכפל לאחרונה התייקרו ב-20% נוספים

מחירי הירקות ממשיכים לחצות גבולות: בשבועיים האחרונים הוכפל מחיר המלפפונים ברשתות השיווק והגיע לכדי 10 שקלים בחלק מהרשתות - כך עולה מבדיקת TheMarker. גם מחיר העגבניות עלה ב-20% נוספים בשבוע האחרון, לאחר שכבר הוכפל בשבועות שלפני כן.

מהבדיקה עולה כי מחיר המחירון של ק"ג מלפפון בשוק הסיטוני - כלומר מחיר הסיטונאים לרשתות השיווק ולנקודות המכירה השונות - הוא 6 שקלים לק"ג לעומת 3 שקלים לק"ג לפני שבועיים (לפי מחירון מועצת הצמחים). כתוצאה מכך, מחיר המלפפונים ברשתות השיווק עלה בעשרות אחוזים. מחיר ק"ג מלפפון נכון לאתמול ברשת שופרסל שלי היה 9.99 שקלים, במגה בעיר 7.99 שקלים וב-7.9 AM:PM שקלים. מחיר המלפפונים ברשת רמי לוי שיווק היה 3.99 שקל.

גם מחיר העגבניה, שהוכפל בשבועות האחרונים, ממשיך במגמת עלייה. לפי מחירון מועצת הצמחים לשוק הסיטונאי, מחיר ק"ג עגבניה עלה מכ-4 שקלים לפני חודש ל-7.8 שקלים לפני שבועיים, ו-8.2 שקלים לק"ג אתמול. רשתות השיווק מקבלות על מחיר המחירון הנחה של כ-20% בממוצע - כלומר משלמות 4.8 שקלים לק"ג מלפפונים וכ-6.5 שקלים לק"ג עגבניה.

מחיר ק"ג עגבניה בשופרסל שלי היה אתמול 9.99 שקלים לעומת 7.9 שקל לפני 10 ימים. בחלק מרשתות השיווק העדיפו שלא להעלות את מחיר העגבניות, לאחר שכבר הכפילו אותו בשבועות האחרונים.

"אנחנו מממנים את חלק מעליית המחיר", אמר בכיר באחת מרשתות השיווק. "משום שעד מחיר של 10 שקלים לק"ג יש ביקוש קשיח - אבל מעבר לזה לקוחות חושבים פעמיים אם לקנות".

לדברי מאיר צור, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, הסיבה לעליות המחירים החדות היא מחסור בכוח אדם: "יש כיום פחות 2,000 תקנים לעובדים תאילנדים, לכן חלק מהחקלאים החליטו פשוט לא לשתול מלפפונים ועגבניות. הצרכן משלם את מחיר הפופוליסטיות הזולה של ממשלת ישראל שלא מבינה שישראלים לא מוכנים לעבוד בחקלאות". לדבריו, אם רשתות השיווק מוכרות ק"ג מלפפונים במחיר של עד 8 שקלים, מדובר במחיר הוגן.

"החקלאים ממעטים לגדל עגבניות ומלפפונים שדורשים כוח אדם רב בהשוואה לירקות אחרים דוגמת פלפלים", אומר מנכ"ל מועצת הצמחים, צבי אלון. סיטונאי ירקות ופירות מהשוק הסיטונאי בצריפין מסביר כי גם למזג האוויר השפעה על המחירים: "בקיץ מגדלים בבתי רשת, ובחורף בחממות עטופות בפלסטיק. מכיוון שהגשם הקדים השנה, בתי רשת רבים נפגמו וסחורה רבה לא הגיעה לשוק".

לדברי הבכירים, ההתייקרות צפויה להימשך: "ככל שיהיו פחות עובדים תאילנדים כך נראה את המשך עליית המחירים", אומר צור. לדברי סיטונאי הירקות, השלמת המעבר לחממות וירידת מחירי העגבניות והמלפפונים תארך כחודש, ורק אז יירדו המחירים. ברשתות השיווק אפילו פסימיים יותר ומדברים על אפשרות של מחסור: "אף שאושר יבוא מלפפונים מירדן, אם המצב ימשיך אולי יהיה מחסור של עגבניות ומלפפונים בתוך כמה ימים". אלון אמר בתגובה כי נכון לעתה לא צפוי מחסור במלפפונים ועגבניות.

  • עוד באותו נושא:
  • מלפפונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully