וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנתיים: אושרה תוכנית מתאר למחוז ירושלים

רנית נחום-הלוי

6.12.2011 / 16:25

תוכנית המתאר החדשה תחליף את התוכנית הישנה שאושרה ב-1977. החברה להגנת הטבע: "למצות את עתודות הקרקע הקיימות בשטח הבנוי לפני ההתרחבות מערבה"

לאחר עיכוב של למעלה משנתיים באישור תוכנית המתאר למחוז ירושלים, החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות עמרם קלעג'י, מנכ"ל משרד הפנים, לאשר סופית את התוכנית.

תוכנית המתאר לעיר ירושלים תחליף מעתה את תוכנית המתאר המחוזית הישנה לעיר שאושרה ב-1977. התוכנית החדשה התגלגלה במוסדות התכנון למעלה מ-12 שנה, החל מתקופתה של בינת שוורץ (היום ראש מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים) בתפקידה דאז כמתכננת מחוז ירושלים. התוכנית הופקדה במועצה הארצית לאישור לפני כשלוש שנים, ומאז, מסיבות רבות, לא קודמה.

תוכנית המתאר שאושרה כעת כוללת מתן פתרונות למצוקת הדיור בעיר, פיתוח תחבורה ופארקים מטרופולינים ומתן פתרונות תכנוניים עד 2020. התוכנית קובעת הוספת שטח באזור רמת רחל לעתודות לפיתוח העירוני של העיר, פיתוח עירוני והקמת שכונת מגורים באזור מצפה נפתוח תוך גריעת 190 דונם מהיער שבפסגה ובמורדות המערביים, פיתוח עירוני באזור אבו גוש, וכן במורדות מושב אורה.

לגבי השטחים הפתוחים הוחלט להשאיר שטחים פתוחים שמיועדים לפנאי ונופש, כפארק מוצא, פארק עמק הארזים ופארק עמק רפאים וכן מאפשרת התוכנית לוועדה המחוזית לתכנון ובניה גמישות באישור תוכניות עתידיות בנושא תוואי הרכבת הקלה, מדיניות הבנייה לגובה והוספת מוקדי תעסוקה.

התוכנית שנידונה לפני כשבוע בוועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע) כללה הוספת סימבול לפיתוח עירוני במתחם רכס לבן - חלק מתוכנית ספדי שבוטלה לפני כחמש שנים וכללה בינוי של כ-9,000 דירות. כעת, החליטה המועצה הארצית לדחות את המלצת הולנת"ע לפיתוח ברכס לבן ברוב מוחץ של 18 מול 3. לעניין זה קבעה המועצה הארצית כי אזור רכס לבן לא ייועד לפיתוח לקראת שנת היעד של התוכנית אך הנושא ייבחן בעתיד בכפוף לאישור תוכנית מחוזית.

עם זאת, התירה המועצה הארצית אפשרות לפיתוח לתעסוקה במתחם הר חרת, בשטח של כ-350 דונם בין ירושלים למבשרת ציון, אף שגם מתחם זה נכלל בתוכנית ספדי שבוטלה בזמנו.

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה, "לפני כחמש שנים המועצה הארצית דחתה את תוכניות הבנייה במערב ירושלים, תוך החלטה להשקיע בתחום העיר ירושלים פנימה ולמצות את עתודות הקרקע הקיימות והזמינות בשטח הבנוי ויש להמשיך ולדבוק במדיניות זו. רכס לבן והר חרת שבמערב ירושלים הם שטחים רגישים מעין כמותם ויש להותיר אותם טבעיים וללא פיתוח".

תוכנית ספדי

התוכנית, אותה תיכנן האדריכל משה ספדי, הציעה בינוי בהיקף של כ-20 אלף דירות באזור ההררי העוטף את מערב ירושלים ונחלקה לשלושה חלקים עיקריים: בניית כ-9,000 דירות במתחם רכס לבן, בניית כ-12 אלף דירות במתחם הר חרט ופיתוח אזור הר המחצבה לתעסוקה. התוכנית השתרעה על כ-24 אלף דונם ועלות הוצאתה לפועל הוערכה במיליארדי דולרים.

בשבוע שעבר התקיימו בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) דיונים על תוכנית המתאר לירושלים, שבה ביקשו נציגי משרד הפנים להוסיף סעיף שיאפשר בעתיד לשנות את ייעוד הקרקע של אזור רכס לבן - שטח של כ-680 דונם בין המושבים אורה ועמינדב - משטח ירוק לפיתוח עירוני. זאת, אף שהתוכנית במתכונתה המורחבת נדחתה לפני ארבע שנים על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

הארגונים הירוקים טוענים כי מדובר בהחייאת תוכנית ספדי, ודורשים להוריד את התוכנית מסדר היום. בפנייה ליו"ר המועצה ומנכ"ל משרד הפנים, עמרם קלעג'י, מצטטים בחברה להגנת הטבע את מסקנות החוקרת לשמיעת התנגדויות שפסלה את האפשרות לבנות ברכס לבן, וטוענים כי בישיבת הוועדה בשבוע שעבר "הוצגו עובדות שגויות, חלקיות ובלתי מדויקות, כאילו המלצות החוקרת מאפשרות בנייה. המצב האמיתי הוא שהמלצותיה לא מאפשרות פיתוח עירוני ברכס לבן".

עזרי לוי, לשעבר מנהל הרשות לפיתוח ירושלים ומי שקידם את תוכנית ספדי, טוען כי השינוי שעושה כעת משרד הפנים הוא תיקון עוול שעשתה המועצה הארצית כשדחתה את התוכנית. "הנושא המקודם כעת תואם להמלצות עו"ד גדעון ויתקון, שמונה לחוקר לשמיעת ההתנגדויות לתוכנית ספדי והמליץ לבנות ברכס לבן ובהר חרט. בזמנו, ערב אישור התוכנית במועצה, התקבלה הסכמה עם הארגונים הירוקים שהבנייה בהר חרט תבוטל ויישאר הפיתוח ברכס לבן ובמחצבה. ההחלטה שמקודמת כעת עולה בקנה אחד עם ההסכמות שקודמו".

ואולם באחרונה שלחה סגנית ראש העיר ומחזיקת תיקי התכנון, הסביבה והשימור בעירייה, נעמי צור, מכתב לקלעג'י ולמנהלת מינהל תכנון במשרד הפנים, בינת שורץ, שבו היא מתנגדת לתוכנית, שסותרת את התוכניות העירוניות לחזק את השכונות הקיימות בעיר. לטענתה, המחלקה המשפטית בעירייה מצאה כי ההליך המתוכנן אינו חוקי, שכן על הולנת"ע לקיים הליך שימוע למתנגדים לפני קיום הדיון. לפיכך דורשת צור לבטל את ההחלטה ולדחות את הדיון המתוכנן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully