וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזהרת דירוג לאירופה: אחד העם נסגרה בירידות

שלי אפלברג

6.12.2011 / 17:03

המסחר בבורסה התל אביבית התנהל בירידות לאורך כל היום על רקע אזהרות הדירוג למדינות אירופה. ת"א 25 ו-100 ירדו ב-1.7% ואילו מדד הנדל"ן ירד ב-2%

הבורסה בתל אביב התנהלה פתחה את יום המסחר בירידות שערים חדות, אשר התמתנו במהלך היום, ולבסוף החריפו לאחר השעה 14:00 בצהריים. הירידות בפתיחת המסחר נבעו מהחלטתה הלילה של סוכנות הדירוג S&P לפרסם אזהרת דירוג למדינות בגוש היורו וביניהן גרמניה וצרפת. המדדים בתל אביב, שהספיקו להתאושש מעט בצהריי היום, חזרו למגמת ירידות לאחר ש-S&P הודיעה לקראת סוף המסחר באחד העם, שגם קרן החילוץ האירופית נמצאת במעקב ועלולה לספוג הורדת דירוג.

מדד ת"א 25 סיים בירידה של 1.7% על רמת 1,090 הנקודות, ת"א 100 סגר 1.7% על רמת 989 הנקודות, מדד הנדל"ן השיל מערכו כ-2% וסגר על רמת 274 הנקודות, מדד הבנקים השיל מערכו כ-2.9% וסגר על רמת 961 הנקודות ומדד הנפט והגז ירד ב-1.6% וסגר על רמת 1,174 הנקודות. עקב השפעת העליות באג"ח קבוצת אי.די.בי נסחרו מדדי התל בונד בעליות של עד 0.5%. "מדד הפחד" הישראלי זינק בכ-10.6%. מחזור היה דליל והסתכם בכ1.1 מיליארד שקל.

המשמעות של הורדת הדירוג למדינות אירופה היא כי קיים סיכוי של כ-50% להורדת דירוג של כל אחת מהמדינות ב-90 הימים הקרובים. צעד זה יכול להוות מכה קשה למאמציהם של מנהיגי אירופה ובראשם קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת סרקוזי להחזיר את הביטחון למשקיעים ברחבי העולם ולבלום את הידרדרות משבר החוב באירופה. בסוף השבוע ייפגשו מנהיגי אירופה לפגישת פסגה וידונו במשבר.

שלמה מאיר מנהל השקעות בכיר ב-DBM התייחס היום למסחר ואמר: "המאניה-דיפרסיה בשוק מתרחשת על רקע הערפל השורר מכל הכיוונים. מבחינת המצב הגיאופוליטי אי הבהירות בנוגע למצרים אירן וסוריה אינו תורם למשקיעים בשוק, ארצות הברית עדיין אינה נמצאת בחוף מבטחים והבעיות באירופה רחוקות מלהסתיים והמשקיעים ממשיכים לקבל הודעות מאכזבות בנושא".

מאיר מסביר את הירידות החריפות במניות הבנקים בכך שהם חשופים לשוק הנדל"ן, שצפוי לרדת בתקופה הקרובה. כמו כן, החשיפה של הבנקים לאירופה אינה תורמת למניות לעלות.

פגוט: אי.די.בי מגדילים את הסיכון במקום להקטין

ביקורת רבה מפנה יניב פגוט אסטרטג ראשי באילון על מהלך קונצרן אי.די.בי שבראשו עומד נוחי דנקנר לבצע רכישות חוזרות של אגרות החוב של החברה. "הייתי מעדיף לראות אותו יושב על הכסף של 920 מיליון השקלים בשעה שקיימת אי ודאות כל כך גבוהה לגבי המתרחש באירופה. מדובר במהלך מסוכן, שגדולים ממנו לא יודעים לאן יפנה המשבר ומתי הסחירות בשוקי האג"ח תחזור ואם ומתי יוכל למחזר את החוב". פגוט לא קנה את נימוקי הדירקטוריון לרכישה וטען כי "מדובר בהגדלת סיכון ולא הקטנתו, החברה נמצאת במצב בו היא צריכה להתצטייד בכסף ומזומנים".

את שני הצעדים שעשתה באחרונה אי.די.בי ,הגדלת ההשקעה בקרדיט ורכישות חוזרות של אג"חים, רואה פגוט כסיכון מובהק שנעשה מתוך הנחה שהדברים יסתדרו באירופה.

במרכז המסחר

בולטות בירידות: מניית ביוסל עם 20%, סאני 9% גזית גלוב 5%, כלכלית ירושלים 4%, אסם 1.5%, אלוט תקשורת 5.5% ואינטרנט זהב 3.1%

בולטות בעליות: אלביט הדמיה 5%, ביולין 7%, אאורה 10%, וזאת על אף ההודעה על הקפאת הליכים וצים שיווק 2.6%.

פרוטליקס צנחה ב-18% על רקע הידיעה כי היא לא תקבל תשובה לבקשה לאישור התרופה למחלת הגושה עד מאי 2012.

אלביט הדמיה ממשיכה להתחזק גם היום. לדברי מאיר, העלייה הינה על רקע השמועות בשוק כי מוטי זיסר, בעל השליטה בחברה, עומד להגיע להסכמות עם בנק הפועלים בנוגע לחוב שלו.

קבוצת אי.די.בי בולטת על רקע הדיווחים כי היא מבצעת רכישה עצמית אגרסיבית של אג"ח ב-920 מיליון שקל בשבועות האחרונים. היום דווח כי אי.די.בי פתוח תרכוש אג"ח ב-150 מיליון שקל, לאחר הודעות דומות שפירסמה לאחרונה בנוגע לרכישות אג"ח עצמיות של דיסקונט השקעות ב-250 מיליון שקל; כור מתכננת לבצע רכישה של אג"ח ב-250 מיליון שקל ונכסים ובנין תבצע רכישה עצמית של אג"ח ב-120 מיליון שקל.

במקביל, ניירות הקבוצה כולה נסחרות על רקע זריקת העידוד שקיבלו בסקירה מטעם קבוצת אקסלנס בשליטתו של יצחק תשובה אתמול הקובעת כי "מוקדם מדי להספיד את אי.די.בי".

תקלה במדחסים גרמה הבוקר להפסקת הזרמת הגז ממאגרי מרי B בים תטיס שבבעלות קבוצת דלק של יצחק תשובה. התקלה שאירעה הבוקר בסביבות השעה 5:00 תוקנה לאחר כמה שעות.

חברת קרסו נסחרת על רקע הידיעה כי היא מתחילה לפעול מחוץ לישראל באמצעות הקמת סוכנות להפצת רכבי ניסאן בפראג.

מניות חברות הסלולר פרטנר וסלקום חזרו עם פערי ארביטארז' שלילי מהמסחר אתמול בארה"ב. סלקום עם פער של 2.5% ופרטנר עם פער של 3.4%. אך פרטנר ירדה בסוף יום המסחר ב0.3% בשעה שסלקום ירדה ב3%.

ניירות הערך של חברת פטרוכימיים נסחרות על רקע הצעת הרכש שפירסמה החברה להחליף את כל 100% יתרת הערך הנקוב של אג"ח סדרה ה' בתמורה להנפקת אג"ח סדרה ג' חדשה בדרך של הרחבת סדרה סחירה. היחס שנקבע בהחלפה מציע להחליף כל 1,000 שקל ערך נקוב של איגרת חוב סדרה ה' ב-973 שקל ערך נקוב סדרה ג' שתובטח בשעבוד ראשון וקבוע על מניות בזן .

גזית גלוב פירסמה תשקיף ראשוני להנפקה ורישום החברה למסחר בבורסה של ניו יורק. החתמים המובילים בהנפקה הינם דויטשה בנק וסיטי גרופ והחברה מתכוונת להתחיל ברוד שואו (Road SHOW) היום בצפון אמריקה. לדברי אלעד קראוס, אנליסט הנדל"ן של הראל פיננסים, " גזית גלוב מתומחרת בשווי מלא. מחיר היעד שלנו עומד על 43.1 שקל, דיסקאונט של 10% בלבד על שווי השוק הנוכחי והרישום הצפוי רק יגביר את הלחץ על מחיר המניה".

אדר עציוני, אנליסט הנדל"ן של מגדל שוקי הון, טען כי מועד עיתוי ההנפקה של גזית בארצות הברית תמוה מבחינת התמחור שניתן יהיה להשיג כיום לחברה. עציוניכי הוא מקווה שההנפקה לא תתקיים בכל מחיר למרות ש"מאפייניה של גזית גלוב מצדיקים לעלות לליגה של הגדולים".

טאו תשואות נסחרה על רקע הודעתו של בעל השליטה, אילן בן דב, כי יגדיל לטובת הבנק הבינלאומי את ערבותו לסך של כ-7 מיליון שקל.

חברת ביוליין נסחרת על רקע הידיעה על תוצאות חיוביות בניסוי לטיפול בכאב ניורופאטי.

  • עוד באותו נושא:
  • s&p
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully