וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר במגמה חיובית

נמרוד הלפרן

6.12.2011 / 23:30

דיווח של העיתון "פיננשל טיימס" כי האיחוד האירופי שוקל להכפיל את היקף תוכנית החילוץ האירופית וכן ציפיות מפסגת מנהיגי האיחוד האירופי דחפו את וול סטריט לעליות - יום שני ברציפות

בורסות וול סטריט נסגרו במגמה חיובית זה היום השני ברציפות בעקבות דיווח של העיתון "פיננשל טיימס" כי האיחוד האירופי שוקל להכפיל את היקף תוכנית החילוץ האירופית, ועל רקע ציפיות לגיבוש צעדים לפתרון משבר החוב באירופה בפסגת מנהיגי האיחוד האירופי שתתקיים השבוע. בתחילת יום המסחר רשמו המדדים ירידות על רקע אזהרת חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס מפני אפשרות של הורדת דירוג האשראי של 15 מדינות בגוש היורו ושל קרן החילוץ האירופית. מניות הטכנולוגיה נסגרו בירידות.

מדד דאו ג'ונס עלה ב-0.4%, מדד S&P 500 טיפס ב-0.1%; מנגד, מדד נאסד"ק איבד 0.2%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בירידות זו הפעם הרביעית בחמישה ימי מסחר; והתשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה ב-0.04% ל-2.09%.

האיחוד האירופי שוקל להכפיל את היקף קרן החילוץ האירופית במסגרת תוכנית שתעלה לדיון בפסגת מנהיגי האיחוד האירופי שתתקיים השבוע, לדברי גורמים אירופים בכירים דיווח העיתון "פייננשל טיימס".

במשא ומתן מקדים שמתנהל לקראת פסגת מנהיגי אירופה השבוע נשקלת אפשרות לאפשר לקרן החילוץ האירופית הנוכחית, בהיקף של 440 מיליארד יורו, להמשיך לפעול גם לאחר שמנגנון חילוץ חדש בהיקף של 500 מיליארד יורו, ייכנס לתוקף באמצע שנת 2012 - ובכך להכפיל למעשה היקף מנגנוני החילוץ הפיננסים של גוש היורו.

מגמה חיובית בוול סטריט מאי 2010. GettyImages
מגמה חיובית בוול סטריט מאי 2010/GettyImages

לפי התוכנית המתגבשת, קרן החילוץ האירופית (EFSF) תוגדל מהיקפה הנוכחי של 440 מיליארד יורו להיקף של כ-600 מיליארד יורו. יתר על כן, הקרן תמשיך לפעול גם לאחר תחילת הפעלתו המתוכננת של מנגנון היציבות האירופי (ESM) בחודש יולי 2012. עד כה, הכוונה היתה לסגור את קרן החילוץ עם הפעלתו של מנגנון היציבות החדש.

התוכנית החדשה להפעיל במקביל את קרן החילוץ ומנגנון היציבות, תכפיל את "כוח האש" של אירופה בבואה להתמודד עם משבר החוב. מספר גורמים ציינו גם כי היות שמנגנון היציבות האירופי יהיה מבוסס על אמנה, בדומה לגופים כמו קרן המטבע הבינ"ל (IMF) או בנק ההשקעות האירופי - אשר שניהם יכולים לקבל הלוואות מהבנק המרכזי של אירופה (ECB) - הדבר עשוי לסלול את הדרך להסרת התנגדות גרמניה והבנק המרכזי להענקת הלוואות של הבנק המרכזי למנגנון החילוץ.

מנהיגי 27 מדינות האיחוד האירופי ייפגשו בבריסל לקראת סוף השבוע. במסגרת הפסגה ידונו המנהיגים גם בתוכנית שהציגו גרמניה וצרפת להקשחת הפיקוח על גירעונות תקציביים של מדינות חברות והכנסת שינויים באמנת מאסטריכט.

אזהרת דירוג אשראי - לכל גוש היורו

קרן החילוץ האירופית (EFSF) עלולה לאבד את דירוג האשראי המושלם שלה, במקרה של הורדת דירוג האשראי של אחת המדינות הערבות לה, מסרה היום חברת סטנדרד אנד פור'ס (S&P). "אנו עשויים להוריד את דירוג האשראי ארוך הטווח של קרן החילוץ האירופית בדרגה אחת או שתיים במקרה שנוריד דירוג אשראי מושלם - AAA - של אחת או יותר מהמדינות הערבות לקרן החילוץ, שכבר הזהרנו מפני אפשרות של הורדת הדירוג שלהן", נאמר בהודעה שפירסמה S&P. משמעות אזהרת הדירוג היא כי קיים סיכוי של 50% שהקרן תספוג הורדת דירוג אשראי ב-90 הימים הקרובים.

S&P פירסמה הלילה אזהרת דירוג אשראי לכל מדינות גוש היורו, ובהן לשש מדינות בעלות דירוג AAA, בהן שתי הכלכלות הגדולות ביבשת - גרמניה וצרפת. S&P הזהירה את המדינות כי תוריד את דירוג האשראי שלהן אם חוות הדעת של האנליסטים של הסוכנות תהיה שלילית. בין שש המדינות המדורגות AAA אשר עלולות לספוג הורדת דירוג לרמה של AA פלוס, נמצאות מלבד גרמניה וצרפת גם הולנד, אוסטריה, פינלנד ולוקסמבורג.

נתוני מקרו שפורסמו היום בגרמניה מוכיחים כי בניגוד לתחזיות הפסימיות של S&P, כלכלת המדינה אינה מראה סימני חולשה, לאחר שהיקף ההזמנות ממפעלים במדינה זינק באוקטובר לרמתו הגבוהה ביותר מזה שנה וחצי. היום פורסם בבלומברג כי ועדת בזל לפיקוח על הבנקים בעולם שוקלת לאפשר החזקת מניות ואג"ח קונצרניות בתור נכסים נזילים לשעת חירום, מהלך שצפוי לפגוע בביקוש לאג"ח ממשלתיות.

במסגרת המהלך, יתאפשר לבנקים להשתמש ביותר מניות ואג"ח קונצרניות - בנוסף למזומן ואג"ח ממשלתיות, לשמש כנכסים נזילים וכרשת בטחון למקרה של משבר. השינוי הזה עלול להביא לירידה בביקוש לאג"ח ממשלתיות, במיוחד של מדינות במשבר - ולהביא לירידה נוספת בערכן.

אנליסטים של ג'יי.פי מורגן צ'ייס העלו את המלצתם למניית לינקדאין, הרשת החברתית העסקית, מ"נייטרלי" ל"תשואת יתר". פרוטליקס צונחת לאחר שהודיעה כי מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, דחה בכ-3 חודשים את מתן התשובה לגבי אפשרות החברה לשווק את תרופת הדגל שלה במחלת הגושה למאי 2012.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully